فروپاشی خانواده ها، هدیه تکنولوژی های مزاحم در زندگی مدرن
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از آفتاب دل، ورودش از چند سال پیش به خانواده ها با وایبر و واتس آپ شروع شد، همه از ورودش می گفتن که رایگان است و میتوانی عکس بفرستی، همه و همه در گروه های مختلف عضو می شدند و برای همدیگر توضیح می دادند که چه اتفاق هایی در شه در حال رخ دادن است و چه کارهای خوبی می توان انجام داد اما کم کم این تکنولوژی های مزاحم با وجود و به بازر آمدن تلگرام قاتل کانون گرم خانواده ها شد و فروپاشی درون خاانواده و کمرنگ شدن و یا بهتر بگوییم از بین رفتن صله رحم و صمیمیت میان خانواده ها هدیه ای مزاحم در زندگی مدرن به شمار آمد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, آفتاب دل,

 

,

کاربران ساعت‌های بسیاری را برای چت کردن با دوستانشان و چک کردن صفحه شخصی در شبکه‌های اجتماعی صرف می‌کنند.درواقع چک کردن صفحه شخصی، مطالعه‌به‌روزرسانی‌های دوستان مختلف و نظر دادن روی عکس‌ها و فیلم‌های دیگران، به عادتی ناخودآگاه تبدیل‌شده است که در کوتاه‌مدت تمرکز افراد بر امور جاری زندگی و یا فعالیت‌های شغلی را تحت تأثیر خود قرار می‌دهد.

,

 

,

یکی از مشکلاتی که در این زمینه موردتوجه محققان قرارگرفته، روابط اینترنتی فرا زناشویی و به‌عبارت‌دیگر خیانت اینترنتی می‌باشد که زوجین زیادی را نیز درگیر خودساخته است. روابط اینترنتی یک معضل روبه رشد است و پی بردن به این روابط معمولاً همان واکنشی را در پی خواهد داشت که روابط واقعی نوع دیگر دارند.

,


 
گزارش‌ها نشان می‌دهد که روابط اینترنتی می‌تواند موجب اختلافات زناشویی، جدائی و حتی طلاق در میان زوجین و خانواده‌ها گردد. بنا به گفته زوجینی که به خاطر مشکل چنین روابطی، نزد درمانگران و مشاوران مراجعه کرده‌اند، این روابط نیز همانند روابط عاشقانه صمیمانه در دنیای واقعیت، برایشان مهم و قابل‌توجه بوده است.

,
,
,


همچنین مسائل گوناگونی بر این واقعیت تلخ اجتماعی دلالت می‌کند که از میان آن می‌توان به کاهش نرخ ازدواج، افزایش روابط خارج از چارچوب دختر و پسر، بالا رفتن سن ازدواج، به ویژه در میان دختران، افزایش طلاق عاطفی و طلاق‌های حقوقی، کاهش نرخ باروری و رشد جمعیت نام برد. این علائم و دلائل، بسیار نگران‌کننده و حاکی از معضلی است که اگر برای آن فکری نکنیم و برای پیش‌گیری و درمان آن، در قامت مسئله‌ای ملی، چاره‌اندیشی و چاره‌جویی نشود، به بحرانی عمیق، گسترده و خطرناک تبدیل خواهد شد. مسئله بی‌رغبتی جوانان به ازدواج و تشکیل خانواده آنچنان گسترده و آشکار است که حتی بدون نیاز به تحقیقات آماری و به صورت تجربه فردی هم می‌توان آثار و جلوه‌های آن را در اطراف خود مشاهده کرد.

,
,


این  زمان مصرفی توسط  برخی افراد به حدی زیاد و افراطی است که به آن‌ها لقب «معتاد» اطلاق می‌شود و این روزها اعتیاد به اینترنت به معضلی بزرگ در خانواده‌ها تبدیل شده است.

,
,

 

,

در میان این معتادان فضای مجازی افرادی از جنس مادران پیدا می‌شوند، مادرانی که آنقدر درگیر فضاهای مجازی هستند که گاهی به طور کلی همسر و فرزندان خود را فراموش کرده و دیگر وقتی برای امور خانوادگی ندارند!

,

 

,

کارشناسان معتقدند استفاده از اینترنت در صورت بهره برداری درست اطلاعات یا برای انجام کارهای روزمره، دریافت خدمات آموزشی، بانکی، ثبت نام و ... با داشتن مدیریت مناسب می تواند مفید نیز باشد چرا که پیشرفت تکنولوژی امری اجتناب ناپذیر است اما این تکنولوژی زمانی مشکل ساز و دردسرآفرین می شود که مورد استفاده نادرست قرار گیرد.

,

 

,

آسیب شناسان از وضعیت فعلی استفاده از فضای مجازی ابراز نگرانی کرده اند و معتقدند تغییرات تکنولوژیکی، ارزش ها و هنجارهای اجتماعی را تحت تأثیر خود قرار داده و بروز آسیب های نوپدید در این زمینه می تواند زمینه ساز آسیب های اجتماعی، فرهنگی و روانی باشد به همین دلیل برنامه ریزی برای پیشگیری و کاهش آسیب های فضای مجازی ضروری است.

,


امروزه کاربرد اینترنت در بسیاری از جنبه‌های زندگی غیر قابل چشم پوشی است اما باید توجه داشت  استفاده افراطی از فضای مجازی به اعتیاد به اینترنت، که دامن بسیاری از افراد را گرفته است، تبدیل نشود، این نکته بخصوص در خصوص والدین و به ویژه مادران که مهم‌ترین نقش را ایجاد استحکام خانواده و پایداری آن دارند، حائز اهمیت است.

,
,

 

,

انتهای پیام/

,
 
]
گرایش بیش از حد خانواده ها به ابزارهای ارتباطی از جمله تلگرام سبک زندگی خانواده های ایرانی را در مرحله ای از گذرا قرار داده و بانی بسیاری از اختلافات و سوءتفاهم ها شده است .