پرورش پرندگان زینتی؛ ظرفیتی ویژه برای ارزآوری/عرصه‌ای که اشتغالزایی به همراه دارد+تصاویر
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از ندای تفرش، پرندگان زینتی و گونه‌های خاص و کمیاب ماکیان ضمن اینکه علاقمندان زیادی در سراسر جهان دارد، یکی از شاخه‌های پرسود در پرورش طیور نیز به شمار می‌آید.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, ندای تفرش,

بخشی از واردات کشور در سال‌های گذشته، در زمینه ورود پرندگان زینتی بوده است و حدود ۸۰ درصد آمار پرندگان زینتی وارداتی هستند. اما در این میان، جوانانی هستند که توانسته‌اند همین نمونه از پرندگان زینتی را در منزل خود پرورش دهند که رفع مشکلات این کارآفرینان و ایجاد زمینه صادرات این پرندگان، می‌تواند برای کشور سود بسیاری به همراه داشته باشد.

,

یکی از این جوانان کارآفرین، اباذر محبعلی جوان ۳۷ ساله تفرشی است که از زیر زمین ۶۰ متری منزل خود، کار پرورش پرندگان زینتی را آغاز کرده است.

,

, ,

محبعلی در گفتگو با خبرنگار ندای تفرش، گفت: ۱۵ سال است که از پرندگان زینتی در منزل و مغازه خود نگهداری می‌کنم و امسال برای اولین‌بار کار پرورش پرندگان زینتی را با تعداد بالا شروع کردم.

, ندای تفرش,

پرورش صحیح پرندگان زینتی در آمدزایی بالایی به همراه دارد

,

این کارآفرین تفرشی، با اشاره به میزان درآمدزایی از این شغل، اظهار کرد: کار من به تازگی شروع شده است؛ اما به دلیل پرورش انواع کمیاب طوطی پیش‌بینی می‌شود که این کار در ماه‌های آینده، ماهیانه ۵ تا ۶ میلیون تومان درآمد داشته باشد.

,

, ,

محبعلی در خصوص پرورش انواع پرندگان زینتی گفت: در زیرزمین منزل، انواع کمیاب پرندگان زینتی چون طوطی، عروس هلندی، وایت فِکس و مرغ عشق پروانه‌ای را پرورش می‌دهم. البته انواع دیگری نظیر طوطی از نوع عروس هلندی لوتینو، آلبینو، طوطی برزیلی، مرغ عشق باجیکال و انگلیسی نیز پرورش می‌دهم.

,

وی افزود: کار را با پرورش انواع طوطی در زیرزمین منزل آغاز کردم، اما به دلیل عدم تهویه هوا و وسعت کم، مکان فعلی برای این کار مناسب نیست.

,

 

,

, ,

واردات پرندگان زینتی از سال‌های گذشته به کشور

,

وی با اشاره به واردات این نوع پرندگان زینتی، ادامه داد: در سال‌های گذشته پرندگان زینتی از کشورهای دیگر وارد می‌شدند، اما حدود یک یا دو سالی است که کار پرورش این نوع پرندگان در داخل کشور نیز انجام می‌شود. اما هنوز هم نمونه‌های کمیاب این نوع پرندگان به صورت قاچاق وارد کشور می‌شوند.

,

محبعلی اضافه کرد: هر جفت پرنده زینتی بین ۵۰۰ تا ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسد.

,

وی گفت: بازاریابی در شهرهای قم، ساوه و تهران انجام شده است و در صورت بازدهی مناسب، اقدامات لازم در خصوص صادرات این نوع طوطی‌ها انجام می‌شود.

,

این کارآفرین تفرشی تصریح کرد: در حال حاضر از طریق این کار، برای ۳ نفر اشتغال ایجاد شده است و در صورت گسترش کار نیز می‌توان برای تعداد بیشتری اشتغال ایجاد کرد.

,

 

,

, ,

نبود مکان مناسب برای پرورش پرندگان زینتی در شهرستان تفرش

,

محبعلی در خصوص مشکلات پرورش پرندگان زینتی در تفرش، بیان کرد: مشکل اصلی نبود مکان مناسب برای پرورش این پرندگان است که در این راستا جلساتی با تعدادی از مسئولان برگزار شده و آنان نیز قول همکاری داده‌اند.

,

وی با بیان این مطلب که بیش از ۳۰ نفر در تفرش در زمینه پرورش پرندگان زینتی فعالیت دارند، اضافه کرد: این افراد نیز مکان مناسبی برای پرورش ندارند که با توجه به آمار بالای بیکاری در شهرستان، حمایت از این نوع مشاغل، در رفع بیکاری و درآمدزایی مؤثر است.

,

اشتغالزایی با ایجاد شهرک پرندگان زینتی

,

این کارآفرین تفرشی ادامه داد: می‌توان مکان‌های مناسبی نظیر «شهرک پرندگان زینتی» در شهرستان ایجاد کرد که پرندگان زینتی قابلیت نمایش و فروش هم داشته باشند. اگر چنین شهرکی ایجاد شود، حداقل برای ۱۰۰ نفر اشتغال ایجاد می شود.

,

 

,

, ,

محبعلی با اشاره به اینکه صنف یا اتحادیه خاصی برای حمایت از پرورش پرندگان زینتی وجود ندارد، گفت: با توجه به استقبال افراد مختلف، این نیاز وجود دارد که صنف یا اتحادیه‌ خاصی به منظور حمایت، پیگیری مطالبات و رفع مشکلات فعالان این بخش تشکیل شود.

,

وی یادآور شد: وجود افراد علاقه‌مند در زمینه پرورش پرندگان زینتی در تفرش و اقلیم و آب و هوای مناسب این شهرستان، می‌تواند زمینه‌های بیشتری  برای پرورش پرندگان زینتی در شهرستان ایجاد کند.

,

این کارآفرین تفرشی در خصوص میزان بیماری‌های رایج در میان پرندگان زینتی، خاطرنشان کرد: این نوع پرندگان به دلیل نگهداری در قفس و رعایت بهداشت و نظافت در مقایسه با سایر پرندگان کمتر بیمار می‌شوند. حتی در صورت بیماری نیز داروهای خوراکی آن‌ها به راحتی پیدا می‌شود.

,

, ,

, ,

, ,

, ,

, ,

, ,

   انتهای پیام/

]
یکی از پرورش‌دهنگان پرندگان زینتی در تفرش با اشاره به آمار بالای واردات پرندگان زینتی در کشور گفت: در صورت توجه ویژه به این عرصه نه تنها می توان آمار واردات را کاهش داد بلکه زمینه را برای صادرات فراهم کرد.