درد دل‌های شوراها در نشست مشترک شوراهای روستای حسین آباد با مسئولان دولتی
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از کُردتودی، صبح امروز شورای اسلامی شهرستان سنندج با تشکیل جلسه مشترک با مدیران دولتی به تشریح وضعیت عمرانی و اقتصادی روستاهای بخش حسین آباد، بررسی تعامل ادارات دولتی با نهاد شورا و ارزیابی راهکارهای افزایش سطح همکاری‌های متقابل پرداخت.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, کُردتودی،,

 

,

تصفیه خانه فاضلاب حسین آباد با 95 درصد پیشرفت در حال اجراست

, تصفیه خانه فاضلاب حسین آباد با 95 درصد پیشرفت در حال اجراست,

 

,

بخشدار حسین آباد با اشاره به جایگاه قانونی نهاد شورا و لزوم ارتقاء همکاری با این نهاد گفت: شوراها به عنوان منتخب مردم و نماد دموکراسی در ایران از جایگاه ویژه‌ای در مدیریت توسعه برخوردارند و ارتقاء سطح روابط و همکاری ادارات دولتی با این نهاد ضرورت پیشبرد توسعه می‌باشد.

,

 

,

صلاح زارع افزود: رویکرد دولت تدبیر و امید به رسمیت شناختن جایگاه شورا و استفاده از ظرفیت‌های آن در برنامه‌ریزی و اجرای توسعه کشور است و بخشداری حسین آباد با تاسی از این رویکرد دولت همکاری جدی با شوراها دارد و تمام امورات با مشارکت آنان پیش می‌رود.

,

 

,

وی با اشاره به روند روبه رشد توسعه بخش حسین آباد اظهار کرد: این بخش دارای 41 روستا و 13 هزار نفر جمعیت است که در 35 روستا شورا و در 33 روستا دهیاری دایر است و قطب تولید گندم شهرستان سنندج می‌باشد.

,

 

,

زارع افزود: در حوزه آب و فاضلاب روستایی چند روستا در وضعیت بحرانی تامین آب شرب قرار دارند همچنین در زمینه فاضلاب به جز یک روستا سایر روستاها دارای شبکه فاضلاب هستند و پروژه تصفیه خانه فاضلاب حسین آباد با استفاده از پیشرفت‌ها و متد روز و پیشرفت 95 درصد در حال اجراست.

,

 

,

وی با اشاره به وضعیت عمرانی این بخش اعلام کرد: در 7 روستا طرح هادی نیمه کاره انجام شده، از سال 91 تا کنون هر سال یک باب مدرسه توسط خیرین احداث شده است.

,

 

,

این مقام مسئول با اشاره به فعالیت ورزشی گفت: باشگاه ورزشی حسین آباد احداث و هیئت کشتی آن با حضور یکی از چهره‌های مشهور کشور در حال تربیت ورزشکار بوده و مسابقات کشتی فرنگی امسال کشور در این باشگاه انجام شد که ورزشکاران این بخش مقام نخست ایران را به دست آوردند.

,

 

,

زارع خبر از تشکیل تعاونی فرشبافان حسین آباد داد و افزود: اکثر بانوان این بخش مشغول بافتن فرش هستند و قبلا بافته‌های آنان توسط دلالان با حداقل قیمت به فروش می‌رفت که با تشکیل تعاونی حسین آباد 1200 نفر از بانوان در این نهاد سازماندهی گشت.

,

 

,

وی اعلام کرد: امسال 90 میلیارد تومان از اعتبارات توسعه اشتغال روستایی به این بخش اختصاص یافته و به صورت تسهیلات کم بهره به متقاضیان پرداخت می‌شود.

,

 

,

برخورد منابع طبیعی با روستاییان نامناسب است

, برخورد منابع طبیعی با روستاییان نامناسب است,

 

,

عضو شورای بخش حسین آباد با انتقاد از وضعیت کشاورزی گفت: کشاورزی این بخش با وصف قرار داشتن در مسیر آبریز سد قشلاق و خط انتقال آب سد آزاد به دشت قروه و دهگلان به صورت دیم بوده و از بازدهی بسیار کمی برخوردار است تا جایی که دیگر کشت دیم جوابگوی نیازهای مالی زارعین نبوده و اگر چنین پیش رود اکثرا ناچارند تا کشاورزی را رها نموده و برای تامین نیازهای خویش به شهرها مهاجرت نمایند که نتیجه این وضعیت سبب کاهش تولید، بیکار شدن جوانان، رشد حاشیه نشینی شهری، افزایش مشاغل کاذب و بروز معضلات اجتماعی در شهرها می‌شود.

,

 

,

حمید خداکرمی سختگیری در برخورد منابع طبیعی با روستاییان را مشکل عمده مردم دانست و افزود: اداره منابع طبیعی با توسل به روش‌های نامناسب و استناد به ضوابط سلیقه‌ای باعث بروز مشکلات بزرگی برای روستاییان شده و در موارد بسیاری زمین‌ها را به بهانه ملی بودن از کشاورزان پس می‌گیرد، یکی از رویکردهای ناخوشایند این اداره نداشتن ارتباط با شورهاست.

,

 

,

وی تصریح کرد: بخش حسین آباد استعدادهای بزرگی در حوزه کشاورزی دارد اما سازمان جهاد کشاورزی تا کنون اقدامات ساختاری برای تبدیل این استعدادها به تولید، اشتغال و درآمد برای روستاییان انجام نداده و در مواردی مثل صدور مجوز تولید محصولاتی مثل قارچ چنان سخت گیری می‌کند که متقاضی در نیمه راه کار را رها می‌نماید.

,

 

,

خداکرمی در خصوص تعامل برخی ادارات با شوراهای روستایی اظهار کرد: شورا منتخب مردم برای پیگیری مطالبات مردم است و از جایگاه قانونی محکمی در قانون اساسی برخوردار می‌باشد اما برخی ادارات از همکاری با این نهاد خودداری نموده و در مواردی مثل برنامه‌ریزی برای تعریف پروژه و توزیع اعتبارات از شوراها دعوت نمی‌کنند.

,

 

,

وی افزود: من در تهران موفق به ملاقات با وزیر شده و درخواست را به وی تسلیم کرده‌ام اما در استان برای دیدن یک مدیر با مشکل مواجه هستیم.

,

 

,

اگر وضعیت چنین پیش رود کشاورزان کار زراعت را رها می‌کنند

, اگر وضعیت چنین پیش رود کشاورزان کار زراعت را رها می‌کنند,

 

,

عضو شورای شهرستان سنندج با اعتراض به رویکرد مسئولان به توسعه کشاورزی گفت: استعدادهای کشاورزی و زراعی شهرستان سنندج در کشور بی‌نظیر است اما فقدان مدیریت دلسوزانه سبب شده تا بخش عظیمی از این توانایی به هدر رود زیرا عوامل نگهداری و فرآوری محصولات در این شهرستان مثل سردخانه و کارگاه‌های میوه خشک کنی در این منطقه دایر نیست و بسیاری از تولیدات یا در باغات خراب می‌شود و یا با حداقل قیمت به فروش می‌رسد.

,

 

,

سیف الله رضایی افزود:تعدادی از باغداران درختان خود را قطع نموده و برخی از کشاورزان کشت را رها کرده‌اند زیرا تولید برای آنها به صرفه نیست.

,

 

,

وی خاطر نشان کرد: برای پرداخت تسهیلات بانکی به کشاورزان و متقاضیان احداث سردخانه و میوه خشک کنی با سختگیری در اخذ وثیقه، بالا بودن زمان پرداخت، پیچیدگی بوروکراسی اداری و بهره‌های بالا مواجه هستند و اکثرا از پیگیری کار منصرف می‌شوند.

,

 

,

کشاورزان از خدمات جهاد کشاورزی محروم هستند

, کشاورزان از خدمات جهاد کشاورزی محروم هستند,

 

,

عضو شورای اسلامی روستای سیاسران علیا هم با انتقاد از برخورد ادارات دولتی با شوراهای روستایی گفت: نهادهای دولتی و سایر دستگاه‌های حاکمیتی باید برای نهادهای قانونی مثل شورا ارزش قایل بوده و با آنها همکاری نمایند اما در کردستان این وضعیت برعکس بوده و اکثر مدیران از شوراها گریزانند از جمله این ادارات می‌توان به اداره امور روستایی و شوراهای استانداری اشاره کرد و ضرورت دارد تا در این رویکرد تجدید نظر کنند.

,

 

,

تیمور قبادی افزود: وزارت جهاد کشاورزی موظف است در 8 سرفصل خدمات حمایتی از کشاورزان نماید اما در کردستان کشاورزان از این خدمات محروم هستند.

,

 

,

وی تصریح کرد: منابع طبیعی با استناد به استنادات معیوب که در 60 سال پیش تدوین و در زمان تنظیم با اهمال و عدم دقت مواجه بوده از کشاورزان شکایت نموده و در مواردی با استناد به استنادات متنوع سبب محکومیت روستاییان و محروم کردن آنها از کار بر زمین آبا و اجدادیشان می‌گردند.

,

 

,

دزدهای دام عرصه را از روستاییان تنگ کرده‌اند

, دزدهای دام عرصه را از روستاییان تنگ کرده‌اند,

 

,

عضو شورای اسلامی شهرستان سنندج با تاکید بر لزوم تغییر در نگرش به جایگاه شوراها گفت: بسیار دیده می‌شود که برخی مدیران به جایگاه شوراها بی توجه‌اند و این سبب از دست رفتن پتانسیل‌های این نهاد می‌گردد که اگر این روند ادامه یابد شوراها ناچارند تا با استفاده از مکانیزم‌های قانونی خواستار پایان این رویکرد شوند.

,

 

,

یوسف اسدی افزود: انتخاب دهیار جزو اختیارات شوراهای روستایی است اما در مواردی اداره امور روستایی و شوراها فرد منتخب شورا را رد می‌کند، در مواردی هم مسئولان در زمان بازدید از مناطق روستایی با شوراها هماهنگی نمی‌نمایند و این را اعلام می‌کنم که تنها در زمان مدیریت مهندس شاملی در اداره امور روستایی ارزش واقعی برای شوراها قایل بودند و این روش باید الگوی سایر مدیران باشد.

,

 

,

وی وضعیت امنیت روستاها را نامناسب دانست و اظهار کرد: امنیت نگهداری دام‌ها کاملا از بین رفته و هر شب شاهد سرقت دام هستیم که برای مقابله با این روند در بسیاری از روستاها مردم شبانه کشیک نگهبانی دایر کرده‌اند که اگر ادامه یابد چارهای جز مهاجرت از روستاها ندارند.

,

 

,

260 میلیارد تومان تسهیلات به اشتغال روستاییان اختصاص یافته است

, 260 میلیارد تومان تسهیلات به اشتغال روستاییان اختصاص یافته است,

 

,

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی کردستان با تاکید بر ضرورت گسترش نگاه به توسعه و بهره‌گیری از توانایی شوراها گفت: نگاه مدیران استانی و شهرستانی به جایگاه شوراها باید نگاهی توسعه‌گرایانه و صمیمی باشد چون مدیران ارشد مملکت این نگاه را داشته و از همه توقع دارند تا از تمام پتانسیل‌ها برای شکوفایی مملکت استفاده شود.

,

 

,

برهان صلواتی افزود: شوراها، نمایندگان مجلس و رسانه پل ارتباطی دولت با مردم هستند و مطالبات آنها مطالبات مردم است و اگر انتقاداتی دارند تنها بر مبنای پیشبرد امور است نه مسایل حاشیه‌ای، مدیری که نمایندگان مردم را نپذیرد بدون شک در مدیریت شکست می‌خورد.

,

 

,

وی تصریح کرد: کار عمرانی بسیاری در روستاها انجام شده اما برای افزایش انگیزه ماندن در روستا باید به وضعیت اقتصادی، رفاهی و درآمد آنان هم رسیدگی شود.

,

 

,

صلواتی اظهار کرد: مدیریت تعاون، کار و رفاه اجتماعی کردستان با تمام امکانات در خدمت اشتغال و رفاه روستاییان است و برای رسیدن به هدف از تمام مدل‌های موفق کشور و دنیا استفاده می‌کنیم.

,

 

,

وی اعلام کرد: در بحث فرآوری محصولات دامی و ایجاد صنایع تبدیلی کشاورزی هیچ محدودیتی در پرداخت تسهیلات ارزان قیمت نداریم و اکنون 260 میلیارد تومان تسهیلات برای اشتغال روستایی به کردستان اختصاص یافته است که 45 درصد این اعتبارات به بخش کشاورزی تعلق دارد.

,

 

,

اداره امور روستایی در کار شوراها دخالت ندارد

, اداره امور روستایی در کار شوراها دخالت ندارد,

 

,

معاون اداره امور روستایی و شوراها از همکاری کامل این نهاد با شوراها خبر داد و گفت: ما خود را همکار شوراها می‌دانیم و حاضر به هر نوع هماهنگی با این نهاد هستیم و اگر مواردی پیش آمده که موجب کدورت خاطر این عزیران شده مطمئن باشید از روی عمد نبوده است.

,

 

,

تحسین عزیزی افزود: امروزه بر خلاف گذشته تمام اعتبارات روستایی به حساب دهیاری‌ها واریز می‌گردد تا به تشخیص خود آن را هزینه کنند و این یعنی اعتماد کامل به شورا و دهیار.

,

 

,

وی تصریح کرد: تحت هیچ شرایطی در انتخاب دهیاران دخالت ننموده‌ایم زیرا این حق شوراست.

,

 

,

کردستان مقام اول بازنگری در نقشه زمین‌های کشاورزی دارد

, کردستان مقام اول بازنگری در نقشه زمین‌های کشاورزی دارد,

 

,

رئیس منابع طبیعی شهرستان سنندج در پاسخ به انتقادات شوراها گفت: قبل از سال 41 تمام زمین‌های روستایی در اختیار خوانین بود که بعد از اجرای تقسیمات اراضی و تدوین قانون بهره‌برداری از جنگل‌ها و مراتع تمام زمین‌ها بر اساس برگ تشخیص ارزیابی و معین گردید و تمام ادعاهای دولتی و غیر دولتی باید با این اسناد تطابق داشته باشد.

,

 

,

حسینی افزود: اخیرا قانونی برای بازنگری در نقشه‌های منابع طبیعی تدوین شده و کارگروهی برای بررسی ادعاهای افراد تشکیل شده و تقاضاها به دقت در این کارگروه بررسی می‌گردد که در جای خود موجب رضایت افراد شده است.

,

 

,

وی اعلام کرد: کردستان در زمینه اجرای این قانون مقام اول کشور را کسب کرد و در شهرستان سنندج تا کنون در نقشه 40 هزار هکتار بازنگری شده که در حسین آباد کار بازنگری 80 درصد از زمین‌ها به پایان رسیده است.

,

 

,

سهم بخش حسین آباد از طرح هادی 14 درصد است

, سهم بخش حسین آباد از طرح هادی 14 درصد است,

 

,

رئیس بنیاد مسکن شهرستان سنندج با اعلام خبر برنامه‌ریزی برای ارتقاء سهم بخش حسین آباد از اعتبارات این بنیاد گفت: اگر کم و کاستی در اجرای طرح‌های هادی روستایی وجود دارد علت این امر به محدودیت اعتبارات برمی‌گردد.

,

 

,

رسولی افزود: میانگین اجرای طرح هادی در شهرستان سنندج 38درصد می‌باشد که این رقم در بخش حسین آباد 14درصد است و بنیاد برای کاهش این فاصله برنامه‌ریزی نموده و امسال 33درصد از اعتبارات به این بخش اختصاص یافته است.

,

 

,

وی تصریح کرد: در حال که وضعیت مقاومت تاسیسات و بناهای مسکونی و غیر مسکونی روستاها نامناسب است،مردم این بخش از طرح مقاوم سازی استقبال نمی‌کنند و این را بدانید در زلزله اخیر از 800 واحد آسیب دیده هیچ کدام متعلق به بناهای مقاوم سازی و احداث شده توسط بنیاد مسکن نبود.

,

 

,

3 میلیارد و 200 میلیون تومان اعتبار برای اتمام تصفیه خانه حسین آباد هزینه شده است

, 3 میلیارد و 200 میلیون تومان اعتبار برای اتمام تصفیه خانه حسین آباد هزینه شده است,

 

,

رئیس آب و فاضلاب شهرستان سنندج در مورد وضیت این بخش گفت: از 41 روستای بخش حسین آباد 22 روستا تحت پوشش شرکت آبفار هستند و در راستای کیفیت آب هم هر 3 ماه یکبار 2 هزار کیلوگرم کلر در روستاها توزیع می‌گردد.

,

 

,

اسلامی افزود: امسال برای ایجاد شبکه آب 16 روستای این بخش اعتبارات در نظر گرفته شده است و تا کنون 3 میلیارد و 200 میلیون تومان اعتبار برای اتمام تصفیه خانه حسین آباد هزینه شده است.

,

 

,

اشرافیت قانونی شوراها افزایش یافته است

, اشرافیت قانونی شوراها افزایش یافته است,

 

,

معاون عمرانی فرمانداری سنندج با تاکید بر ضرورت ارتقاء سطح روابط ادارات با شوراها گفت: شورا در مناسبات مدیریت کشور جایگاه بالایی دارند و تمام مدیران موظفند با این نهاد همکاری کنند اما نتیجه این همکاری منوط است به اشرافیت شوراها به رسالت خویش و میزان قانونی بودن مطالبات.

,

 

,

رضاعی افزود: چرا باید دهیار به خود جرات دهد جواب شورا را ندهد؟ این امر برمی‌گرد به اقتدار شورها زیرا هر زمان بخواهند می‌تواند دهیار را عزل کند.

,

 

,

وی تصریح کرد: در دوره‌های قبل اکثر مصوبات شورها در فرمانداری رد می‌شد زیرا مغایرت قانونی داشت اما امروزه این روند عکس شده و این نشان از اشرافیت شورا به قانون دارد.

,

 

,

انتهای پیام/

]
نشست مشترک شوراهای روستایی حسین آباد با مسئولان دولتی در خصوص وضعیت عمرانی و اقتصادی روستاهای بخش حسین آباد برگزار شد.