احقاق حقوق مردم دغدغه دستگاه قضاست/ آموزه های معصومین علیهم السلام بهترین چراغ هدایت برای قضات هست
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صدای سراب, جلال بصیری رییس شعبه دوم عمومی حقوقی شهرستان سراب با ۱۶ سال سابقه کار در سیستم قضایی و ۱۰ سال سابقه قضاوت که در سمت های دادیار دادسرای عمومی و انقلاب بناب و بازپرس دادسرای عمومی سراب نیز خدمت کرده چندی پیش از سوی رئیس قوه قضائیه به عنوان قاضی نمونه کشوری معرفی و مورد تقدیر قرار گرفت.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صدای سراب,

گفتگوی خبرنگار صدای سراب با این قاضی برگزیده کشوری را می خوانیم.

,

جلال بصیری در پاسخ به معیارهای انتخاب قاضی نمونه به خبرنگار ما گفت:  از سوی دادسرای انتظامی قضات حدود ۴ ماه پیش یک بازرسی انجام شده که این بازرسی هر ۴ سال یک بار برای کل محاکم کشوری به صورت محسوس و  نامحسوس که از طریق مراجع ذی صلاح صورت می گیرد دانش و سواد حقوقی قاضی, برخورد با ارباب رجوع, استقلال قضایی اخلاق و سایر ملاک ها به تشخیص مراجع ذبربط مورد بررسی قرار گرفته و نهایتا بر اساس این پارامترها امتیاز دهی شده و قاضی نمونه انتخاب و از سوی رییس قوه قضاییه مورد تقدیر قرار می گیرد.

,  ,

بصیری در ادامه با اشاره به جایگاه خطیر قضا خاطرنشان کرد: قضاوت یک منصب و نه یک شغل هست فلذا باید قاضی به لحاظ انتصاب شرایط و ویژگی های خاصی داشته باشد و در این میان خطاب حضرت امیر به مالک اشتر در نهج البلاغه می تواند بهترین الگو باشد آنجا که حضرت می فرمایند:« ای مالک کسی را برای قضاوت انتخاب کن که بهترین مردم باشد».

,

این مقام قضایی ادامه داد: منظور از بهترین مردم در این نامه بهترین از لحاظ علم, دانش قضایی, تقوا,اخلاق و ایمان بوده و باید معیار سنجش قاضی قرار گیرد و قاضی با تاسی از سخن حضرت امیر مومنان علیه السلام قاضی باید بر احساسات خود غلبه و فریفته چاپلوسی مردم نشود و ظرفیت و تحمل سخنان تند مراجعین را داشته باشد.

,

وی ابراز داشت: قاضی نمونه در معنای واقع کلمه کسی است که بتواند صفات و خصوصیات مورد تاکید حضرت امیر علیه السلام به مالک اشتر را در خود تقویت کند چرا که منصب قضا منصبی خطیر هست و جان, اموال و ناموس مردم در دست اوست و در روایات مختلف بر این اهمیت اشاره شده است چنان که امام صادق علیه السلام از مولا امیرالمومنین نقل, که خطاب به شریح قاضی می فرماید: « ای شریح تو در جایگاهی تکیه کردی که بر آن تکیه نمی کند جز پیامبر یا وصی او و یا شقی ترین افراد».

,

بصیری در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر نوع و تعداد پرونده هایی که با آنها سرو کار دارد گفت: حدود ۴ سال هست در شعبه دوم حقوقی خدمت می کنم که به لحاظ تعداد پرونده آمار بالایی دارد و امسال در ۹ ماهه اول سال توانستیم با برنامه ریزی های انجام شده این آمار را کاهش دهیم .

,

قاضی نمونه کشوری ابراز داشت: با توجه به خدمت در شعبه حقوقی بیشترین پرونده ها, پرونده ها و دعاوی مربوط به تقسیم ترکه , اثبات مالکیت، خلع ید, دعاوی تصرف عدوانی, ابطال اسناد رسمی و مسائلی از این قبیل هستند.

,

وی در توصیه به مردم و مراجعین به شعبات قضایی، به نقش پررنگ وکلا تاکید و ابراز داشت: انتخاب وکیل مناسب و مشاوره با افراد و وکلایی که از دانش حقوقی کافی و وافی برخوردار بوده می تواند در روند رسیدگی و احقاق موثر بوده و عدم توجه به موارد مذکور موجب کندی و اطاله دادرسی خواهد شد.

,

این مقام قضایی توصیه کرد که مردم از حقوق خود مطلع شده  و بر اساس آن به مراجع قضایی مراجعه و طرح دعوی نمایند، ضمن اینکه مردم به قضات اعتماد نموده و بدانند که بزرگترین و مهمترین دغدغه دستگاه قضا احقا حقوق مردم و اجرای عدالت هست.

,

قاضی نمونه کشوری در پایان کسب این موفقیت را مرهون تلاش و همکاری رییس دادگستری, دادستان و تلاش همکاران قضایی و اداری شهرستان عنوان کرده و ابراز داشت به عنوان خادم مردم از هیچ تلاشی در راستای احقاق حق و اجرای عدالت دریغ نخواهم کرد.

,

انتهای پیام/ح

]
جلال بصیری قاضی رییس شعبه دوم عمومی حقوقی شهرستان سراب از سوی رئیس قوه قضائیه به عنوان قاضی نمونه کشوری معرفی و مورد تقدیر قرار گرفت.