جای مطالبه گر و پاسخگو عوض شده است/ برخی مسئولین به نام تبریز ولی به کام خود عمل می کنند
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ عشرت شایق در گفت و گو با زیتون، با اشاره به رویداد فرهنگی تبریز 2018 اظهار داشت: زمانیکه از تبریز صحبت میشود یعنی از قلب آذربایجان خبر می دهیم. به لحاظ سبقه تاریخی و سیاسی، به عنوان مرجع و پایگاه، شناخته می شود. تبریز در طول تاریخ پیشقراول حوادث مختلف سیاسی و اجتماعی واقع شده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, زیتون,

وی گفت: نمایندگان مردم تبریز در هیئت رئیسه مجلس و کمیسیون های مختلف، عضویت دارند، در کمیسیون های تخصصی نیز دیگر نمایندگان تبریز حضور دارند. از طرفی شهر و استان ما به عنوان یک شهر صنعتی شناخته شده است. در قوه مجریه نیز مدیران کل در وزارت خانه ها که اصلتت آذری دارند، کم نیست. بستر لازم برای پیشرفت و آبادانی تبریز فراهم است. اما در این چند سال اتفاق خاصی نیافتاده است.

,

وی افزود: مسئولین استانی و شهری به مثابه همان بچه روستایی هستند که بعد از رسیدن به مقامات بالاتر  اصالت خود و زحمات پدر و مادر را فراموش می کنند. باید در کنار مسئولیتی که در قبال همه کشور برعهده دارند و انجام می دهند، گوشه چشمی به منطقه اصلی خود داشته باشند. متاسفانه مسئولین ما، به مانند فرزند ناخلف هستند.

,

نماینده اسبق مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی، بیان داشت: کسانی که چندین سال پشت سر هم در راس قانون گزاری کشور حضور داشته اند، اکنون در مقام مدعی و مطالبه گر عمل می کنند. دریاچه ارومیه در طول مدت زیادی به این وضع دچار شده است. مسئولین باید پاسخ گو باشند. هرکس باید در مدت مدیریتی خود پاسخگوی اعمال خود باشد. خشک شدن دریاچه ارومیه، در طول مدت زیادی اتفاقا افتاده است اما اکنون برخی مسئولین چنان  حرف می زنند که انگار  تازه به مقاماعمالیافته اند و همین دوره است که تازه نماینده شده اند.

,

شایق افزود: جای مطالبه گر و پاسخ گو عوض شده است. مدیران سابق،  مطالبه گر امروز شده اند. مسئولین سابق و اسبق  استانی در مجلس و دولت حضور دارند ولی متاسفانه شاهد هستیم بجای حل اختلافات و گره گشایی در مشکلات مردم، اختلافات جناحی خود را پیش می کشند. مردم مطالبه گر هستند و مسئول در هر مقامی باید پاسخگو باشد. دو مسئول ارشد استانی در دو دوره گذشته اکنون یک نفرشان در مجلس و دیگری معاون وزیر کشور است اما به جای استفاده تجارب اجرایی خود در رسیدگی به مشکلات استان شاهد سیاسی کاری هستیم. متاسفانه مسئولین ما به دنبال نزاع سیاسی هستند و مردم فراموش شده است.

,

وی با اشاره به رویداد فرهنگی تبریز2018، خاطر نشان کرد: بستر لازم برای برگزاری این رویداد فرهنگی فراهم نشد و اقدام قابل ملموسی مشاهده نمی شود. فرصتی برای برنامه ریزی در این زمینه باقی نمانده است. تبریز 2018 فقط با برگزاری همایش های پرزرق و برگ اجرا نمی شود. با نصب چند مجسمه و بنر تبلیغاتی  نمی توان چهره شهر را برای ورود گردشگر آماده کرد. برخی از مسئولین چنین ادعا می کنند که بودجه کافی برای انجام بعضی کار ها وجود ندارد. حال باید پرسید اگر بودجه  لازم اختصاص نیافته، پس چرا مسئولیت به این سنگینی را قبول کرده اید. تبریز 2018 فرصتی برای سو استفاده عده ای از مسئولین شهری  و استانی فراهم کرده است.

,

شایق با انتقاد از عدم استفاده از ظرفیت های ممکن، تصریح کرد: در حوزه ادبیات و هنر از پتانسیل شاعران بزرگ مخصوصا شهریار و مقبره الشعرا، غفلت کردیم. در حوزه ادبیات، می توانستیم بزرگترین گرد همایی شاعران کشور را در تبریز برگزار کنیم و یا در حوزه دفاع مقدس با توجه به ظرفیت های سپاه عاشورا، اقدامی عملی را در جهت شناساندن شهدای اذربایجان، می توانست شاهد باشیم. در کوتاهترین زمان می توانیم بزرگترین کار ها را انجام دهیم. بزرگترین اجتماع نسل سوم از جنس دفاع مقدس در تبریز می توانست تشکیل شود. مگر هدف از 2018 غیر ازمعرفی تبریز است؟ اگر تنها مقبره الشعرا و سبقه لشکر عاشورا و علمای تبریز معرفی میشد برای 2018 کافی بود.

,

شایق بیان داشت: در عرصه هنر، ظرفیت های بالقوه ای در دسترس است که که باید بالفعل شود. اکثر هنرمندان مطرح کشور، آذری زبان هستند.  جمشید مشایخی، جمشید هاشم پور، ابراهیم حاتمی کیا، مسعود ده نمکی از جمله هنرمندان اذری زان هستند که در سطح کشور مطرح هستند. برگزاری تور گردشگری هنرمندان و شناساندن آثار تاریخی تبریز از جمله کار هایی بود که می توانست انجام شود.

,

وی اضافه کرد: تبریز به عنوان اولین پایتخت شیعه در جهان اسلام شناخته شده است. عالمان و بزرگان بسیاری از این شهر به پا خواستند. شهر علامه ها از افتخارات تبریز، محسوب می شود. رویداد 2018 به عنوان شهر گردشگری جهان اسلام نامیده می شود.  استفاده از ظرفیت های دینی شهر تبریز و شناساندن مذهب شیعه و عالمان این دیار، از جمله کارهایی بود که می توانست در جهت شناساندن تبریز به جهان اسلام، انجام گیرد.

,

این کارشناس روابط بین الملل اظهار داشت: برخی مسئولین از نام تبریز 2018 فقط در جهت بالا بردن نام خود استفاده کرده اند. پست و مقام  به صورت امانت در اختیار مسئولین قرار گرفته است.مدیران استانی  بهتر است فقط به  رویداد تبریز 2018 در شعار اکتفا نکنند، جایگاه قبلی تبریز باز یابی شود کافیست شق القمر نمی خواهیم. تبریز در مسیر جاده ابریشم محل گذر تاجران و کاروان های تجاری از سراسر دنیا بود. مسئولین  همان  چهره ساده تبریز را مختل نکنند، کافیست. به چند نفر از مسئولین پیشنهاداتی ارائه کردیم که مورد قبول قرار نگرفت، طرح خواهر خواندگی شهر تبریز با چند شهر مهم اسلامی را به مسئولین مربوطه پیشنهاد دادیم ولی در نهایت خبری نشد. بنده حاضر بودم شخصا این مسئله را پیگیری کنم ولی مسئولین استانی و شهری پا پیش نگذاشتند.

,

وی در پایان بیان داشت: مسئولین همواره باید دغدغه های مردم را واشته باشند. شیوه عملی که حجت الاسلام آل هاشم در پیش گرفته می تواند الگوی مناسبی برای دیگر مسئولین باشد و باید مورد توجه قرار بگیرد.

,

انتهای پیام/

]
عشرق شایق بیان داشت: جای مطالبه گر و پاسخ گو عوض شده است. مدیران سابق، مطالبه گر امروز شده اند. مسئولین سابق و اسبق استانی در مجلس و دولت حضور دارند ولی متاسفانه شاهد هستیم بجای حل اختلافات و گره گشایی در مشکلات مردم، اختلافات جناحی خود را پیش می کشند.