سازمان سینمایی برای رفتار جشنواره فجر با مستندسازان عذرخواهی کند
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ هیات مدیره انجمن صنفی کارگردانان سینمای مستند استان تهران در واکنش به نوع داوری در سی و ششمین جشنواره ملی فیلم فجر به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نامه نوشت.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

در متن این نامه آمده است:

,

«جناب آقای صالحی

,

وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی

,

با سلام

,

در سی و ششمین جشنواره ملی فیلم فجر سینمای مستند ایران به شکل ظالمانه ای نادیده گرفته شد و پاسخ ندادن مسئولان، ما را بر آن داشت تا شکواییه ای خدمت جنابعالی تقدیم کنیم.

, .,

هیات مدیره انجمن صنفی کارگردانان سینمای مستند روز ۲۹ دی ماه در موزه سینما به مسایل مبرم مستندسازان اشاره کردند و  طی نامه ای  که  به دفترتان ارسال شد، خواستار توجه جدی تر  جشنواره فیلم فجر به سینمای مستند از جمله بازگرداندن سه جایزه جشنواره به مستندسازان شده بود.

, .,

جناب آقای وزیر:

, :,

بحث در نحوه حضور فیلم مستند در جشنواره فیلم  فجر از سال ۱۳۹۵ آغاز شد. در  پاییز آن سال نمایندگان گروه «هنر و تجربه»، مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی و نمایندگان انجمن مستندسازان و انجمن تهیه کنندگان سینمای مستند با دبیر جشنواره و ریاست وقت سازمان سینمایی، حجت‌الله ایوبی دیدار کردند و تصمیم گرفتند که هیات انتخاب از بین تولیدات سینمایی، ۱۱ فیلم انتخاب و ۲ فیلم مستند بلند از بین ۱۱ فیلم به مرحله سودای سیمرغ راه یابد و مانند سایر آثار سینمایی در همه بخش‌ها همچون کارگردانی، فیلمبرداری، صدا و تدوین داوری شوند. این تصمیم در سی و پنجمین دوره عملی نشد و آثار منتخب توسط هیات داوری تخصصی داوری شد و مستندسازان سه جایزه دریافت کردند. در سال جاری عزمی راسخ برای اجرایی شدن طرح سال ۹۵ بوجود آمد ولی واقعیت نشان می دهد که ساز و کار روشنی وجود نداشت. هرچند دبیر سی و ششمین دوره جشنواره ملی فیلم فجر روز جمعه ۲۱ مهر به خبر آنلاین گفتند:

,

یکی از تفاوت‌های جدی جشنواره امسال با دوره‌های گذشته، امکانی است که برای فیلم‌های مستند و هنری و تجربی فراهم شده است، به این ترتیب که یک اثر مستند سینمایی می‌تواند در تمامی زمینه‌های فنی و هنری مورد داوری قرار بگیرد و جایزه این بخش فقط محدود به کارگردانی و تهیه‌کنندگی و پژوهش نیست. آثار مستند و هنر و تجربه محدودیتی در زمینه داوری نخواهند داشت و در تمامی بخش‌ها داوری می‌شوند و می‌توانند نامزد شوند.

, .,

جناب آقای وزیر

,

به گواهی آمار، سال های اخیر سینمای مستند ایران در مجامع جهانی شأن و جایگاه سینمای ما را ارتقا بخشیده  پس لازم است بدانیم چرا در وطن خودمان مورد توهین قرار می گیرد. به گمان ما  نحوه  عمل داوران با سینمای مستند و مستندسازان، فقط  ناشی از درک نظری ناقص و عدم پایمردی هیات داوران و کم قدر انگاری آنها نیست، بلکه عمیقا با ساختار و تشکیلات مدیریتی نیز پیوند دارد که به آیین نامه خود وفادار نیست.

, .,

از این رو شایسته است سازمان سینمایی، به خاطر عدم اجرای تعهد خود نسبت به سینمای مستند، چینش نامناسب و عدم توجیه داوران و چیزی که آقای صدرعاملی در گفتگو با ایسنا آن را سیاست های غلط شورای سیاستگذاری جشنواره فجر و تأکید دبیر جشنواره روی این سیاست ها نامیده است، از مستندسازان عذرخواهی کند و مسئولیت آنچه اتفاق افتاده را به عهده بگیرد.

, .,

 ما می خواهیم  با دستور  مستقیم حضرتعالی، بی قید و شرط بخش مستند جشنواره فجر با حضور سالانه یازده فیلم مستند بلند و داوران تخصصی به جشنواره باز گرداند شود و از ارکان تغییرناپذیر آن باشد.

, .,

آقای وزیر هزینه جشنواره ملی فیلم فجر از بودجه عمومی کشور که متعلق به تمام ایرانیان است تأمین می شود. شایسته نیست در دولت تدبیر و امید این بودجه به نفع عده ای خاص و در طبقه ای خاص هزینه شود. سینمای ایران متعلق به تمام فیلمسازان چه داستانی و چه کوتاه و انیمیشن و مستند است و سینما سینما است بی قید و شرط.

, .,

انجمن صنفی کارگردانان سینمای مستند پیگیر شکایت خود تا نتیجه مطلوب خواهد بود و از حیثیت پایمال شده مستندسازان ایران در جشنواره فجر گذشت نخواهد کرد.

, .,

با سپاس، هیات مدیره انجمن صنفی کارگردانان سینمای مستند استان تهران»

,

نبع:مهر

]
انجمن صنفی کارگردانان سینمای مستند استان تهران شکواییه ای را به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ارایه کردند.