84 درصد منابع آبی خراسان رضوی در کشاورزی مصرف می شود
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از خبرنگار تابان تربت، محمدرضا صادقی نژاد صبح امروز در نشست شورای حفاظت از منابع آبی تربت حیدریه اظهار داشت: وضعیت بارندگی در سطح استان مطلوب نیست و متوسط بارندگی در دراز مدت( دوره 45 ساله) 222 میلیمتر است و بارندگی 250 میلمتری اغلب مناطق در ارتفاعات بوده و این بیانگر آن است که خراسان رضوی یکی از مناطق کم بارش کشور محسوب می شود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, به نقل از خبرنگار , تابان تربت, ، ,

 

,

وی تصریح کرد: در حال حاضر 74 درصد مساحت استان در اقلیم خشک و 26 درصد آن در نیمه خشک قرار گرفته و با توجه به وضعیت نامساعد بارندگی باید برای مدیریت منابع آبی چاره ای بیندیشیم.

,

 

,

صادقی نژاد به وجود 24 هزار حلقه چاه عمیق در سطح استان اشاره کرد و گفت: در خراسان رضوی4.2 میلیارد برداشت منابع آبی داریم که حدود 83 درصد آن از طریق چاهای عمیق انجام می شود.

,

 

,

معاون دفتر مطالعات منابع آب منطقه ای خراسان رضوی با بیان اینکه پائیز امسال 78 درصد نسبت به پارسال کاهش بارندگی در سطح استان را شاهد بودیم، افزود: این در شرایطی است که همین منابع و آب های زیر زمینی 84 درصد در بخش کشاورزی مصرف می شود.

,

 

,

وی میانگین بارش تا بهمن امسال را 16 میلمتر عنوان کرد و افزود: این در حالی است که پارسال تا این لحظه 89 میلمتر بارندگی را در سطح استان داشتیم و این بیانگر کاهش 83 درصدی بارش ها در دوره مشابه آماری پارسال است.

,

 

,

صادقی نژاد اظهار کرد: در حال حاضر از مجموع 34 دشت خراسان رضوی 34 دشت آن در حال افت و 15 دشت نیز در شرایط بحرانی قرار دارد، از سوئی دیگر دشت های مه ولات و زوزن بیشترین میزان شوری را نسبت به سایر دشت ها را دارند.

,

 

,

جهاد کشاورزی فعالیت خاصی  برای کنترل منابع آبی ندارد

, جهاد کشاورزی فعالیت خاصی  برای کنترل منابع آبی ندارد,

 

,

رئیس حوزه قضایی تربت حیدریه اظهار کرد: تاکنون فعالیت خاصی در جهاد کشاورزی مبنی بر کنترل منابع آبی و تغییر نوع کشت در این منطقه شاهد نیستیم و صرف اینکه تنها به کنتور گذاری هوشمند بر سر چاهها اکتفا کنیم کاری از پیش نخواهد رفت.

,

 

,

محمد ابراهیم زاده چناری  با بیان اینکه طرح های جهاد کشاورزی باید الزام آور شود، افزود: وقتی که می دانیم چغندر کاری و کاشت هندوانه در این منطقه به لحاظ کمبود منابع آبی به صرفه نیست و از طرفی کشاورزان در روستاها سنتی هستند و نمی توانند برخی مسائل را بپذیرند باید کشت جایگزین معرفی و طرح ها الزام آور شود.

,

 

,

رئیس دادگستری تربت حیدریه وضعیت سال آینده منابع آبی را بحرانی تر از امسال دانست و افزود: بارها در جلسات شورای تامین مطرح شده و با توجه به کمبود بارش ها سال آینده سال پر تنشی را در زمان آبیاری مزارع و باغات خواهیم داشت و این نیازمند ورود جهاد کشاورزی بود که از ابتدای زمستان با خاموش شدن چاهها باید برای آن تدبیری اتخاذ می کرد.

,

 

,

ابراهیم زاده گفت: سال گذشته در حوزه دعاوی منابع آبی در دادگستری شهرستان به 176 پرونده رسیدگی شده و امسال این میزان دعاوی را به 96 پرونده تقلیل دادیم اما با توجه به بحران منابع آبی و تنش های احتمالی تضمین نمی کنیم که این پرونده ها سال آینده افزایش نیابد.

,

 

,

وی بیان کرد: اغلب کشاورزان در روستاها خرده مالک هستند و بعنوان مثال 200 نفر از یک چاه عمیق برای آبیاری مزارع خود استفاده می کنند و اگر این خرده مالکان تجمیعی شوند هم بهره وری بالاتر و هم در منابع آبی صرفه جویی خواهد شد.

,

 

,

انتهای پیام/

]
معاون دفتر مطالعات منابع آب منطقه ای خراسان رضوی با بیان اینکه پائیز امسال 78 درصد نسبت به پارسال کاهش بارندگی در سطح استان را شاهد بودیم، افزود: این در شرایطی است که همین منابع و آب های زیر زمینی 84 درصد در بخش کشاورزی مصرف می شود.