فعالیت‌های عمرانی در امامزاده عبدالله (ع) باید با موافقت میراث فرهنگی باشد
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ حسن خلیل آبادی رئیس کمیته میراث فرهنگی شورای اسلامی شهر تهران، ری و تجریش در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی آفتاب ری، درخصوص تخریب تعدادی از قبور در امامزاده عبدالله شهرری اظهار داشت: اداره اوقاف شهرستان ری بدون هماهنگی با میراث فرهنگی، در حال انجام یک سری عملیات عمرانی در محوطه امامزاده عبدالله است که این کار بر خلاف قانون است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, آفتاب ری,

وی تصریح کرد: ما با مناسب سازی آرامستان های شهرستان ری مخالفتی نداریم و فقط با بخشی مخالف هستیم که به میراث فرهنگی آسیب برساند.

,

 خلیل آبادی با بیان اینکه ما به دنبال مناسب سازی آرامستان ها برای جذب گردشگر هستیم، ادامه داد: اگر بازسازی ها به میراث فرهنگی آسیب نرساند و تحت نظر سازمان میراث فرهنگی انجام شود ما مخالف نیستیم و حمایت نیز می کنیم.  

,

وی بیان کرد: اعتراض ما به این موضوع به دلیل شکایت میراث فرهنگی است. زیرا میراث فرهنگی به شورای شهر شکایت کرده است که اوقاف بدون اجازه و هماهنگی با میراث و حتی بدون توجه به حکم قضایی عملیات عمرانی انجام می دهد. 

,

عضو شورای اسلامی شهر تهران، ری و تجریش با بیان اینکه هر کاری باید طبق قانون باشد، گفت: بر طبق قانون جایی که ثبت میراث فرهنگی و ملی شده باشد، هرگونه فعالیت عمرانی در آن باید با اطلاع و موافقت اداره میراث باشد و لذا همه باید بر طبق قانون عمل کنیم. 

,

خلیل آبادی تصریح کرد: طبق ماده 558 و 560 قانون مجازات اسلامی ادامه فعالیت در این آرامستان بدون اجازه میراث فرهنگی، تخلف است و مدیر امامزاده عبدالله شهرری امروز با حضور در دفتر شورای شهرستان ری اظهار کرد که روز گذشته شهرداری منطقه20 کار را متوقف و از ادامه فعالیت جلوگیری کرده است. 

,

وی با اشاره به اینکه آرامستان امامزاده عبدالله شهرری از مهمترین اماکن تاریخی و میراثی کشور است و معماری آن به دوره صفویه و قاجاریه برمی‌گردد، گفت: کل محوطه امامزاده عبدالله ثبت میراثی شده است. بیرون از محوطه می توانند کار انجام بدهند  ولی وقتی داخل محدوده ابنیه و محوطه، کاری انجام می شود باید از میراث فرهنگی مجوز اخذ شود.

,

رئیس شورای شهرستان ری با بیان اینکه بدون مجوز شهرداری حتی نمی توانیم داخل منزل شخصی خود تغییراتی انجام بدهیم، گفت: خانه های مجاور چشمه علی نمی توانند منزل خود را بازسازی کنند به دلیل اینکه در فاز حریم میراث فرهنگی چشمه علی هستند اجازه ساخت سه طبقه و یا حتی دو طبقه ندارند.

,

 خلیل آبادی در پایان خاطرنشان کرد: اداره اوقاف می تواند با میراث فرهنگی تعامل داشته و پس از هماهنگی و اخذ مجوز به فعالیت خود ادامه بدهند تا قبور این آرامستان بهسازی، بازسازی و مناسب سازی و به محلی برای گردشگری تبدیل بشود. 

,

انتهای پیام/ 

]
رئیس کمیته میراث فرهنگی شورای اسلامی شهر تهران گفت: کل محوطه امامزاده عبدالله ثبت میراثی شده است و طبق قانون برای هرگونه فعالیت عمرانی در آن باید از میراث فرهنگی مجوز اخذ شود.