نبود مدیریت صحیح، دامپروری تربت جام را با بحران مواجه کرد
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از جام روز، شهرستان تربت جام در فاصله ۱۶۰ کیلومتری از مشهد مقدس و ۳۵ کیلومتری با مرز افغانستان بزرگترین شهرستان مرزی و سومین از لحاظ وسعت جغرافیایی در استان خراسان رضوی است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, جام روز,

 

,

شغل غالب این منطقه کشاورزی و دامپروری است که در کشاورزی رتبه اول در تولید محصولات گندم و خربزه را دارد و به گفته مدیران آستانی و محلی قطب کشاورزی استان خراسان رضوی محسوب می شود.

,

 

,

در حوزه دامپروری در چند سال اخیر به دلیل خشکسالی های متوالی چراگاهها و مراتع دامپروری خشک شده است و از همین رو شاهد کاهش پرورش دام سبک در منطقه هستیم.

,

 

,

دام های تربت جام سهمیه آب ندارند

,

 

,

در جلسه رفع موانع تولید تربت جام که در فرمانداری برگزار شده بود ابدالی یک نفر از دامداران گوسفند بخش بالاجام به خبرنگار ما گفت: آب منطقه ای برای گوسفند داران سهمیه آب در نظر نگرفته است و به چاه های کشاورزی اجازه تامین آب دام را نداده که این موضوع باعث فشار به تولید کنندگان شده است.

,

 

,

وی ادامه داد: آب منطقه ای می خواهد برداشت آب را مدیریت کند یا هدفش نابودی دام و خسارت رسیدن به سرمایه ملی است؟!.

,

 

,

ابدالی بیان داشت: بعد از اجرا شدن کنتورهای حجمی اکثر دامداران به دام ها به ناچار آب شرب تصویه شده می دهند که خسارت به سرمایه های ملی است.

,

 

,

وی عنوان کرد: چرا آب منطقه ای حاضر نمی شود سهمیه دام را روی کارت آب کشاورزان شارژ کند تا دامدار و شرکت آبفای روستای خسارت نبیند.

,

 

,

دامداران تربت جام به زودی توان تولید نیاز منطقه را نخواهد داشت

,

 

,

در این خصوص اصغر خوشخو، مدیر جهاد کشاورزی تربت جام به خبرنگار ما گفت: متاسفانه در اجرای قانون کنتور هوشمند، آب دام های روستائیان و دامپروران دیده نشده است.

,

, , ,

خوشخو افزود: با توجه به اینکه دامپروری سبک به صورت سنتی اداره می شود و گله ها از مراتع و زمین های کشاورزی استفاده می کنند اختصاص ندادن سهمیه دام ها باعث فشار به کشاورزی و دامپروران می شود.

,

 

,

وی تصریح کرد: کشاورزان سهمیه آبی که دارند در سالهای کم باران مثل امسال کفایت بخش کشاورزی خودشان را نمی کند و چنانچه بخواهند آب به دام ها بدهند مشکلات آنها چندین برابر می شود.

,

 

,

مدیر جهاد کشاورزی ادامه داد: عده ای از مردم در داخل روستا تعدادی دام دارند که به ناچار از آب شرب به آنها می دهند و با توجه به اینکه آبفای روستایی براساس سهمیه روستا آب شرب را تامین می کنند استفاده دام باعث کاهش آب مردم شده است.

,

 

,

خوشخو عنوان کرد: لیست تعداد دام و میزان مصرف آن به تفکیک هر روستا برای تخصیص سهمیه به آب منطقه ای ارسال شده که تاکنون کاری صورت نگرفته است.

,

 

,

وی تاکید کرد: وضعیت دامپروری در تربت جام به دلیل خشکسالی های مداوم خوب نیست و چنانچه قرار باشد فشارهای دیگری به آن اضافه شود به زودی دامداری این شهرستان توان تولید نیاز منطقه را نخواهد داشت.

,

 

,

مهاجرت نیروی کار به شهرها

,

 

,

ادامه این روند باعث افزایش بیکاری و پیشامدهای اجتماعی دیگر می شود و مردم روستا که بیکار شدند اقدام به مهاجرت برای کار به مرکز استان و دیگر شهرهای کشور می کنند که این امر باعث ایجاد مشکلات بسیاری در منطقه و شهرهای هدف شده است.

,

 

,

مدیران آب منطقه ای خراسان رضوی باید به گونه آب را برای نسل آینده حفظ کنند که مردم در حال حاضر دچار بحران نشوند.

,

 

,

اختری، مدیر آب منطقه ای تربت جام در جلسه رفع موانع تولید در فرمانداری، بیان کرده بود: سهمیه آب برای کشاورزان و صنایع به اندازه مجوزهای دریافتی در مرکز استان تصمیم گیری می شود و شهرستان ها فقط مدارک را دریافت و ارسال می کنند.

,

 

,

وی ادامه داد: در حوزه اختیارات آب منطقه ای شهرستان نیست که میزان حجم کنتورهای هوشمند را افزایش یا کاهش دهد و بیشتر وظیفه نظارتی و برخورد با متخلفان را دارد.

,

 

,

نمی توان پشت درهای بسته برای مصرف کنندگان آب تصمیم گیری کرد

,

 

,

کاظم جم، مدیر روابط عمومی آب منطقه ای خراسان رضوی، در حاشیه سفر به تربت جام به خبرنگار ما، گفت: مدیریت آب منطقه نمی تواند پشت درهای بسته برای مصرف کنندگان آب تصمیم گیری کند، بلکه باید برای حفظ و صیانت از منابع آبی همه دستگاه ها همچون یک پازل به یکدیگر کمک کنند.

,

 

,

, , ,

جم افزود: خشکسالی در شرق کشور ۱۸ ساله شده و بسیاری از دشت های استان در وضعیت بحران هستند.

,

 

,

وی تصریح کرد: در حال حاضر  ۹۸درصد از چاههای کشاورزی مجهز به کنتور هوشمند هستند و دو درصد دیگر تا پایان سال مجهز خواهند شد تا توزیع عادلانه آب محقق شود.

,

 

,

مدیر روابط عمومی آب منطقه ای خراسان رضوی با اشاره به کمک رسانه ها در پشت سر گذاشتن بحران آب، عنوان کرد: نقش رسانه به عنوان یک جایگاه مردمی می تواند در فرهنگ سازی در مصرف آب و بحران دشتهای استان کمک کند.

,

 

,

جم تاکید کرد: مدیران دستگاهای اجرایی لازم است در کاهش افت منابع آبی استان بیشتر تلاش کنند تا بحران آب را به حداقل برسانیم.

,

 

,

آنچه مشخص است در آینده نزدیک تامین غذای شهرستان با بیش ۳۰۰هزار جمعیت همسایه مشهد الرضا(ع)، با بحران مواجه می شود که نیازمند نگاه ویژه مدیران استانی و کشوری است.

,

 

,

انتهای پیام/

]
یکی از معضلاتی که گریبان دامداران تربت جام را گرفته است مسئله هوشمندسازی کنتورهای حجمی کشاورزان است که این عامل سبب شده که سهمیه آب دامداران دیده نشود.