از شانه خالی کردن‌های «بیمه» تا تعهدات «صدقه»
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛به نقل از صبح توس؛ در جامعه با افرادی مواجه شده‌ایم که نگران از هزینه‌های بالای درمان هستند چراکه در حال حاضر بیمه فقط 30 درصد آن را پرداخت می‌کند و حتی در برخی از تعرفه‌ها بیمه فقط متحمل 15 درصد هزینه‌ها می‌شود.

, به گزارش , شبکه اطلاع رسانی راه دانا, ؛به نقل از , صبح توس, ؛ در جامعه با افرادی مواجه شده‌ایم که نگران از هزینه‌های بالای درمان هستند چراکه در حال حاضر بیمه فقط 30 درصد آن را پرداخت می‌کند و حتی در برخی از تعرفه‌ها بیمه فقط متحمل 15 درصد هزینه‌ها می‌شود.,

در بسیاری زمان‌ها کسانی که با بیمه‌ها درگیر بوده‌اند از این موضوع شکایت دارند که بیمه از پرداخت خسارت، به بهانه‌های مختلف تفره می‌رود، البته این موضوع صرفا متوجه بیمه‌های داخلی نیست چراکه شرکت‌های بیمه‌ای آمریکا در جریان طوفان

,

کاترینا با توجه به قرداد اولیه، مدعی شدند که اموال مردم از سیل خسارت دیده است و نه از طوفان و در عمل از زیر پرداخت خسارت فرار کردند.

,

از همه این مسائل این مهم به ذهن انسان متواتر می‌شود که بیمه‌ها با توجه به هزینه‌هایی که از مردم دریافت می‌کنند چرا متقبل پرداخت خسارت در مواقع خطر نمی‌شوند، آیا نمی‌خواهند و یا اینکه نمی‌توانند؟

,

, , ,

هرچند سوال اصلی‌تر این است که اصولا چرا بلا به وجود می‌آید و آیا برای رشد و کمال انسان است یا نه که در آیات و روایات به این مهم بسیار اشاره شده است ولی بحث این می‌باشد، اگر بیمه نباشد چه نهادی می‌تواند جایگزین آن شود؟

,

از جمله سنت‌های خداوند در هستی موضوع بلا است که موجب رشد و کمال انسان می‌شود، هرچند بلا به همراه ترس است ولی خداوند متعال راهکاری را نیز برای آن به نام «صدقه» در نظر گرفته است که علاوه بر دفع بلا دردها و بیماری‌ها را نیز از بین می‌برد و این موضوعات در بین بسیاری از آیات و روایات قابل دیدن است.

,

در مقابل صدقه بیمه‌های درمانی سعی می‌کنند که قسمتی از آن را جبران کنند و از جمله کارکردهای مهم صدقه طبق آیات و روایات دفع بلا است یعنی اینکه اصولا از آمدن بلا پیگشیری می‌کند و حتی اگر بعد از پرداخت صدقه نیز باز هم بلا نازل شد، اگر تمام جامعه به این امر الهی پای‌بند باشند می‌تواند تمامی خسارات واردشده را پوشش دهد، در حالی که بیمه‌ها سعی بر جبران قسمتی از خسارت را دارند که در بسیاری از مواقع حتی از پرداخت همان مقدار هم به اصطلاح شانه خالی می‌کنند.

,

صدقه ادعاهای بزرگتری را نیز به دنبال دارد مثل اینکه طبق روایات می‌تواند 70 بلا را دفع کند، در حالی که بیمه‌ها اصلا این ادعا را ندارند و تمام این مباحث نشان‌دهنده این موضوع است که صدقه می‌تواند به عنوان نهادی اقتصادی در جامعه ایفای نقش کند.

,

نهاد صدقه، با صدقاتی که از مردم جمع می‌کند نه تنه می‌تواند بلاها و حوادث مردم را جبران کند بلکه می‌تواند مازادش را صرف پیشرفت جامعه، رفع فقر و بهبود وضعیت مردم کند.

,

, , ,

 

,

اگر نیمی از جمعیت کشور یعنی 40 میلیون نفر روزانه 200 تومان صدقه دهند، در یک سال می‌توان با آن 70 بیمارستان 100 تختخوابی ساخت، یعنی رقمی بالغ بر 2920 میلیارد تومان و برای همین بیمارستان‌ها در سال دوم با هیمن رقم می‌توان 10 هزار پزشک را به مدت 5 سال با درآمد ماهیانه حدود 5 میلیون تومان به کارگیری کرد و در سال سوم اگر با همین مقدار خواسته باشیم شغل صنعتی پایدار با رقم 300 میلیون تومان برای هر شغل ایجاد کنیم، حدود 10 هزار شغل می‌توان درست کرد.

,

موضوعاتی که بیان شد تنها گوشه‌ای از عظمت نهاد اقتصادی صدقه است که اصلا به دنبال سود و مفعت نیست ولی متأسفانه وظیفه اصلی بیمه که جبران خسارت است به درستی انجام نمی‌شود چراکه هدف آن سودآوری است و جالب اینکه دربین 8 صنعت مالی پردرآمد دنیا یعنی مدیریت ریسک، مدیریت سرمایه‌گذاری، حسابرسی، حسابداری و امور مالی، بیمه، بازاریابی، مدیریت عملیات انسانی و عملیات بانکی، رتبه پنجم را به خود اختصاص داده است.

,

نهاد صدقه منابع با برکت و موثری در اختیار دارد که مردم برای ابراز صدق بندگی و جلب رضایت خداوند می‌پردازند و کمک شایانی به مردم در راستای منافع اقتصادی می‌کند و در همین راستا می‌توان گفت در صورت رایج شدن صدقه و برپایی نهاد آن، یا مشکل به وجود نمی‌آید و یا در صورت بروز مشکل آن را جبران می‌کند.

,

انتهای پیام/

]
نهادهای اقتصادی غرب بر پایه منافع شخصی و یا عده‌ای خاص بسته شده، در حالی که اسلام نهادهای اقتصادی خود را عام المنفعه طراحی کرده است.