سنت های نوروز در سرخه به فراموشی سپرده نشود
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ بهمن اخلاقی رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سرخه در گفت و گو با خبرنگار ندای سرخه اظهار کرد: سالیان زیادی است که سنت نوروزخوانی در سرخه به دست فراموشی سپرده شده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, ندای سرخه,

وی افزود: بر این اساس تصمیم بر این شد که این سنت دیرینه و کهن را پس از سال ها در شهرستان سرخه احیا کنیم و این سنت دیرینه در شهرهای دیگر استان نیز برگزار خواهد شد.

,

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سرخه بیان کرد:  نوروزخوانی از جمله آیین های ریشه دار و قدیمی یی است که از حدود بیش از هزار سال پیش تا کنون در مناطق مختلف ایران رواج داشته است و برخی ها بر این باورند که نوروزخوانی در ایران پیش از اسلام وجود داشته است و مضامین آن در ایران قبل از اسلام توصیف طبیعت و مژده  بهار  بوده است.

,

اخلاقی عنوان کرد: این آیین پس از اسلام، علاوه بر اینکه وصف طبیعت و بشارت های بهار را در خود حفظ کرده است، خود را با مضامین ستایش الله و ائمه ی اطهار و روایات دینی منطبق کرده است و نوروز خوانی در واقع آیینی بوده است که در آن شعر و موسیقی و آواز و نمایش در کنار یکدیگر می آمدند و مردم را به جشن و سرور مهمان می کردند.

,

وی بیان کرد: امسال سرخه در نظر دارد که سنت نوروزخوانی را با کمک گروه فرهنگی هنری فانوس چاشم که تعداد گروهشان 20 نفر هستند و دو نوازنده آنها را همراهی می کنند مردم را با شادی و سرور در آستانه نوروز همراه سازند و برای مردم فضایی شاد و مفرح را در آستانه نوروز با مژده بهار فراهم کنند.

,

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سرخه گفت: این مراسم عصر امروز پنج شنبه ساعت 16:30 در سرخه از درب خانه تاریخی حشمت الدوله آغاز و در محله های کالان و مسجد امام هادی و حمام بیرون دژ با مردم همراه خواهد شد.

,

اخلاقی بیان کرد: هنرمندان برگزار کننده این آیین با پوشش لباس های سنتی و آوازهای سنتی ایرانی این هنر دیرین را پاس خواهند داشت و از عموم مردم دعوت به عمل می آید تابا شور و حرارت در این آیین شرکت کنند و همچنین هدایایی برای کودکان در نظر گرفته شده است و امیدواریم که احیای این سنت سبب شود که همه ما سنت های اصیل و ریشه دارمان را به دست فراموشی نسپاریم.

,

انتهای پیام/

]
رئیس اداره میراث فرهنگی سرخه با بیان اینکه سنت های نوروز در شهرستان سرخه نباید به فراموشی سپرده شود؛ خبر داد: سنت نوروزخوانی در سرخه مجددا احیا می شود.