گرمای بازار کلاه کلاکی در نمایشگاه های سراسری
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از عصر اترک، این هنر از هنرهای دستی خاص و کهن شهرستانهای گرمه و جاجرم است که ماده اولیه آن کرک بز بوده و به صورت کاملاً خام و خود رنگ استفاده می شود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, عصر اترک,

مراحل بافت آن بسیار ساده بوده و بدون دخالت هیچ گونه ماشین یا ابزرا خاص، تنها توسط ۵ عدد میل چوبی بافته می شود. از خواص منحصر به فرد آن غیرقابل نفوذ بودن در برابر سرما، نم و رطوبت است که باعث شده تا کنون کاربرد خود را حفظ کند.

,

با بهانه معرفی این هنر با بانویی از شهرستان جاجرم که به صورت حرفه ای در این شاخه فعالیت می کند به گفتگو پرداختیم که تقدیم تان می شود:

,

 

,

خودتان را معرفی کنید:

, خودتان را معرفی کنید:, خودتان را معرفی کنید:,

فاطمه سبحانی، 49 ساله ، متولد روستای کرف جاجرم هستم.

, .,

 

,

در رابطه با شاخه فعایت تان توضیح دهید و اینکه چند وقت است به صورت حرفه ای فعالیت می کنید؟

, در رابطه با شاخه فعایت تان توضیح دهید و اینکه چند وقت است به صورت حرفه ای فعالیت می کنید؟, در رابطه با شاخه فعایت تان توضیح دهید و اینکه چند وقت است به صورت حرفه ای فعالیت می کنید؟,

 تقریبا از سن 5 سالگی کنار مادرم می نشستم و بعد از اینکه یاد گرفتم فعالیتم را شروع کردم. مادرم هم اکنون 78 سال سن دارد و هنوز هم بافندگی می کند.

, .,

 

,

در چه رشته های هنری فعالیت دارید؟

, در چه رشته های هنری فعالیت دارید؟, در چه رشته های هنری فعالیت دارید؟,

کلاه کرکی، نمدمالی، پالاس، گلیم، جاجیم، چوخه بافی، شال پا، بافت چادر عشایر، خورجین، جوال( نوعی کیسه) ، از جمله کارهایی هست که انجام می دهم.

, .,

 

,

در مورد پیشنیه هنر کلاه کرکی توضیح دهید؟

, در مورد پیشنیه هنر کلاه کرکی توضیح دهید؟, در مورد پیشنیه هنر کلاه کرکی توضیح دهید؟,

کار اجدادی ما است و نسل به نسل به ما رسیده است. در ابتدا این نخ ها را با رنگ ها کاملا طبیعی از ریشه گیاهان و علف های بیابانی رنگ می کردند ولی الان بیشتر نخ هایی که استفاده می شود نخ های خریداری شده و صنعتی هستند.

, .,

 

,

بازار فروش محصولاتتان چگونه است؟ 

, بازار فروش محصولاتتان چگونه است؟ , بازار فروش محصولاتتان چگونه است؟ ,

چند سالی می شود که وضعیت مناسبی نداریم،  بعد از اینکه مسیر عبوری مسافران شهر جاجرم تغییر کرد و جاده کمربندی مسیر عبور و مرور اصلی شان شد، حضور مسافران در شهر از رونق افتاد و وضعیت فروش در حالت نا مناسبی قرار گرفت.

, .,

متاسفانه 9 ماهی می شود که هیچ فروشی نداشته ام و با توجه به اینکه همسرم بیمار است زندگی را به سختی می گذرانم.

, .,

 

,

حضورتان در نمایشگاه ها چگونه است؟

, حضورتان در نمایشگاه ها چگونه است؟, حضورتان در نمایشگاه ها چگونه است؟,

اگر با حمایت میراث فرهنگی در نمایشگاهی دعوت شوم حضور پیدا می کنم و معمولا در نمایشگاه ها به خصوص خارج از استان استقبال خوبی از صنایع دستی این منطقه می شود، تا کنون در شهر های سمنان، تهران و مشهد برای ارائه و معرفی محصولات استان حضور داشته ام.

, .,

 

,

برای فروش محصولات مکان ثابتی دارید و یا از طریق شبکه های مجازی محصولات را به فروش می رسانید؟

, برای فروش محصولات مکان ثابتی دارید و یا از طریق شبکه های مجازی محصولات را به فروش می رسانید؟, برای فروش محصولات مکان ثابتی دارید و یا از طریق شبکه های مجازی محصولات را به فروش می رسانید؟,

در کنار پارک شهر جاجرم  یک دکه از شهرداری اجاره کرده ام و به صورت ثابت در آن جا محصولاتم را ارائه می کنم.

, .,

سخن آخر: چند وقت پیش یک مشتری از آلمان سفارش گرفت و من 14 میلیون نخ برای تولید خرید کردم و نزدیک به 2000 حوله تولید کردم و دیگر خبری از مشتری نشد و من بدهکار شده ام، بزرگترین مشکل من نداشتن بازار است، اگر از سمت ادارات حمایت می شدیم شرایط خیلی بهتر می شد.

, .,

هم اکنون 25 نفر از اعضای خانواده ام در این کار مشغول به فعالیت هستند و تولیدات را برای فروش به من می سپارند که متاسفانه بخاطر نبود بازار درآمدی در کار نیست.

, .,

 

,

انتهای پیام/ 

]
کلاه کرکی، کلاهی از جنس کرک است، که به دلیل داشتن حفاظ روی گوش در اصطلاح محلی به کلاه گوشی نیز معروف است.