به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ جامعه مسلمانان النور در هامبورگ همچنان در محوطه ای مخصوص به خود (پارکینگ زیرزمینی) در محله سنت گئورگ با یکدیگر ملاقات می کنند تا موضوعات مهم را به بحث بگذازند. یکی از موضوعات مهم، بحث کلیسایی ست که قرار است بزودی به مسجدی برای مسلمانان تبدیل شود. این پروژه تبدیل می تواند نه تنها از لحاظ فرهنگی بلکه از لحاظ اجتماعی، یکی از تاثیر گذارترین اقدامات جامعه مسلمان در آلمان باشد. اما این پروژه به راحتی ممکن نیست و برخی از مسائل باعث شده است تا این کار سخت و دشوار برای سال ها به درازا بیانجامد.
, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, جامعه مسلمانان النور در هامبورگ همچنان در محوطه ای مخصوص به , خود , پارکینگ زیرزمینی) در محله سنت گئورگ با یکدیگر ملاقات می کنند تا موضوعات مهم را به بحث بگذازند. یکی از موضوعات مهم، بحث کلیسایی ست که قرار است بزودی به مسجدی برای مسلمانان تبدیل شود. این پروژه تبدیل می تواند نه تنها از لحاظ فرهنگی بلکه از لحاظ اجتماعی، یکی از تاثیر گذارترین اقدامات جامعه مسلمان در آلمان باشد. اما این پروژه به راحتی ممکن نیست و برخی از مسائل باعث شده است تا این کار سخت و دشوار برای سال ها به درازا بیانجامد,حدود پنج سالی است که سخن از کلیسایی به میان آمده که قرار بوده در آینده به مسجدی برای اجتماعات مسلمانان تبدیل شود. اما پروژه عمرانی مسجد باز هم به درازا کشیده شده است و پیش بینی می شود که حداقل تا پایان نیم سال اول سال ٢٠١٨ برای استفاده عموم آماده نگردد.
, حدود پنج سالی است که سخن از کلیسایی به میان آمده که قرار بوده در آینده به مسجدی برای اجتماعات مسلمانان تبدیل شود. اما پروژه عمرانی مسجد باز هم به درازا کشیده شده است و پیش بینی می شود که حداقل تا پایان نیم سال اول سال ٢٠١٨ برای استفاده عموم آماده نگردد,دانیل عبدین، ریس انجمن مسلمانان النور که بر انجام این پروژه نظارت دارد، در مورد روند پیشرفت پروژه اینگونه توضیح می دهد: تلاش می شود تا در سه ماهه چهارم سال ٢٠١٨ این پروژه به بهره برداری برسد و مسلمانان بتوانند تا پایان سال از آن استفاده کنند. عبدین به این نکته نیز اشاره می کند که تا اتمام کامل پروژه نمیتوان از مسجد جهت عبادت و تجمعات مذهبی بهره برد.از جمله مشکلات عمده پیش رو در تغییر کاربری کلیسا به مسجد، تغییر ساختار معماری سازه کلیسا است. برج ٤٤ متری کلیسای پروتستان از جمله مواردی است که تغییر آن کار سختی است. معماری برج از بیرون و داخل بسیار پیچیده است و تغییرات آن پرهزینه گزارش شده است.
, دانیل عبدین، ریس انجمن مسلمانان النور که بر انجام این پروژه نظارت دارد، در مورد روند پیشرفت پروژه اینگونه توضیح می دهد: تلاش می شود تا در سه ماهه چهارم سال ٢٠١٨ این پروژه به بهره برداری برسد و مسلمانان بتوانند تا پایان سال از آن استفاده کنند. عبدین به این نکته نیز اشاره می کند که تا اتمام کامل پروژه نمیتوان از مسجد جهت عبادت و تجمعات مذهبی بهره برد, از جمله مشکلات عمده پیش رو در تغییر کاربری کلیسا به مسجد، تغییر ساختار معماری سازه کلیسا است. برج ٤٤ متری کلیسای پروتستان از جمله مواردی است که تغییر آن کار سختی است. معماری برج از بیرون و داخل بسیار پیچیده است و تغییرات آن پرهزینه گزارش شده است,از طرفی کارشناسانی که مسئولیت تغییر کاربری کلیسا را قبول کردند، در قراردادی موظف شده اند که تغییر کاربری کلیسا نباید به بافت و بنای تاریخی مجموعه آسیبی وارد کند و تغییرات بیش از حد مجاز در بافت کلیسا از سوی شهرداری تایید نشده است. البته این قانون در مورد کلیه بناهایی، با ارزش تاریخی بالا صادق است. دانیل عبدین می گوید: حتی تغییر یک آجر و گذاشتن یک سنگ کوچک باید با هماهنگی ادارجات مربوطه انجام بگیرد و مسئولیت سنگینی به همراه دارد.
, از طرفی کارشناسانی که مسئولیت تغییر کاربری کلیسا را , قبول کردند، در قراردادی موظف شده اند که تغییر کاربری کلیسا نباید به بافت و بنای تاریخی مجموعه آسیبی وارد کند و تغییرات بیش از حد مجاز در بافت کلیسا از سوی شهرداری تایید نشده است. البته این قانون در مورد کلیه بناهایی، با ارزش تاریخی بالا صادق است. دانیل عبدین می گوید: حتی تغییر یک آجر و گذاشتن یک سنگ کوچک باید با هماهنگی ادارجات مربوطه انجام بگیرد و مسئولیت سنگینی به همراه دارد.,در ابتدای کار جامعه مسلمانان النور از این اتفاق بسیار خرسند بودند و نوید آن را داشتند تا در مکانی جدید بتوانند به عبادت و اتحاد خود رنگی تازه ببخشند اما رفته رفته مواجهه با انتقاد ها و مخالفت ها موجبات دلسردی آن ها فراهم آورد. از جمله مخالفت رسمی کلیسای انجیلی در آلمان با نام اختصاری ( ا د کا). این کلیسا با تنظیم قانونی جدید در خصوص ممنوع شدن فروش کلیساها به جوامع مسلمان به نوعی مخالفت آشکار خود را با این موضوع بیان کرد. این در حالیست که زمانی که مرکز النور اقدام به خرید این کلیسا کرد، چیزی حدود ١٠ سال بود که این کلیسا به طور رسمی تعطیل بود و به یک بنای غیر قابل استفاده تبدیل شده بود.
, در ابتدای کار جامعه مسلمانان النور از این اتفاق بسیار خرسند بودند و نوید آن را داشتند تا در مکانی جدید بتوانند به عبادت و اتحاد خود رنگی تازه ببخشند اما رفته رفته مواجهه با انتقاد ها و مخالفت ها موجبات دلسردی آن ها فراهم آورد. از جمله مخالفت رسمی کلیسای انجیلی در آلمان با نام اختصاری ( ا د کا). این کلیسا با تنظیم قانونی جدید در خصوص ممنوع شدن فروش کلیساها به جوامع مسلمان به نوعی مخالفت آشکار خود را با این موضوع بیان کرد. این در حالیست که زمانی که مرکز النور اقدام به خرید این کلیسا کرد، چیزی حدود ١٠ سال بود که این کلیسا به طور رسمی تعطیل بود و به یک بنای غیر قابل استفاده تبدیل شده بود. ,النور این کلیسا را در سال ٢٠١٢ خریداری کرد و می توان گفت علت اصلی فروش کلیسا به مسلمانان هزینه های بالای بازسازی آن برای صاحبان سابق آن بوده است. دیوار این کلیسا که تاریخ ساخت آن به سال ١٩٦١ برمی گردد در برخی نقاط فروریخته بود. برج کلیسا نیز از داخل به دلیل ریزش بتون آسیب دیده بود. به گفته برخی افراد این کلیسا قبل از خرید توسط جامعه مسلمانان النور بیشتر به مکانی برای تجمع پرندگان تبدیل شده بود.
, النور این کلیسا را در سال ٢٠١٢ خریداری کرد و می توان گفت علت اصلی فروش کلیسا به مسلمانان هزینه های بالای بازسازی آن برای صاحبان سابق آن بوده است, دیوار این کلیسا که تاریخ ساخت آن به سال ١٩٦١ برمی گردد در برخی نقاط فروریخته بود. برج کلیسا نیز از داخل به دلیل ریزش بتون آسیب دیده بود. به گفته برخی افراد این کلیسا قبل از خرید توسط جامعه مسلمانان النور بیشتر به مکانی برای تجمع پرندگان تبدیل شده بود,
برآوردی یک و نیم میلیون یورویی برای احداث مسجد النور در ابتدای سال ٢٠١٣ لحاظ گردید. بعد از آن در اکتبر ٢٠١٣ نیز روزی برای بازدید عموم از داخل کلیسایی که قرار بود در آینده تبدیل به مسجد شود، اختصاص داده شد. زیرا برای آلمانی ها و مسلمانان بسیار جالب بود که در مکانی که قبلاً مسیحی ها مشغول به پرستش خدا بودند، حال مسلمانان برای ساختن مسجد برنامه ای عمرانی را دنبال می کنند.
برنامه های عمرانی و نقشه های جدید ساخت مسجد نیز در تابستان ٢٠١٣ تنظیم گردید. در آن زمان پیش بینی میشد که در اواخر سال ٢٠١٣ نیز بتوان پروژه را رسماً آغاز نمود. اما در نهایت با تاخیری چند ماهه در ابتدی سال ٢٠١٤ پروژه ساخت مسجد افتتاح شد.
, برنامه های عمرانی و نقشه های جدید ساخت مسجد نیز در تابستان ٢٠١٣ تنظیم گردید. در آن زمان پیش بینی میشد که در اواخر سال ٢٠١٣ نیز بتوان پروژه را رسماً آغاز نمود. اما در نهایت با تاخیری چند ماهه در ابتدی سال ٢٠١٤ پروژه ساخت مسجد افتتاح شد. ,
تغییرات معماری با رویکردی اساسی همراه بود. سیستم گرمایشی که در کف مسجد تعبیه گردید، چیزی حدود ٢ متر بالاتر از سطح قبلی خود ساخته شد. تعویض سنگ های آسیب دیده، مرمت دیوار ها و نمای داخلی، ایجاد ١٢ قطعه فضای مربوط به عبادت در داخل مسجد، از جمله اقدامات بعدی انجام شده برای ایجاد مسجد النور بود. اما در ادامه ی ساخت مسجد و گسترش پروژه، به همان میزان نیز هزینه های ساخت آن تغییر زیادی پیدا کرد.
, تغییرات معماری با رویکردی اساسی همراه بود. سیستم گرمایشی که در کف مسجد تعبیه گردید، چیزی حدود ٢ متر بالاتر از سطح قبلی خود ساخته شد. تعویض سنگ های آسیب دیده، مرمت دیوار ها و نمای داخلی، ایجاد ١٢ قطعه فضای مربوط به عبادت در داخل مسجد، از جمله اقدامات بعدی انجام شده برای ایجاد مسجد النور بود. اما در ادامه ی ساخت مسجد و گسترش پروژه، به همان میزان نیز هزینه های ساخت آن تغییر زیادی پیدا کرد,هزینه ها از یک و نیم میلیون یورو بودجه در نظر گرفته شده به دو، سپس به دو و نیم میلیون یورو و در نهایت به سه و نیم میلیون یورو رسید. پیش بینی می شود تا اتمام کامل ساخت مسجد هزینه ها تا سقف پنج میلیون یورو فزونی پیدا کند. این هزینه ها از مراکز مختلفی تامین می شوند. گفته می شود بیشتر کمک هزینه های دریافتی (که حدود یک میلیون یورو گزارش شده است) از کشور کویت رسیده است.
, هزینه ها از یک و نیم میلیون یورو بودجه در نظر گرفته شده به دو، سپس به دو و نیم میلیون یورو و در نهایت به سه و نیم میلیون یورو رسید. پیش بینی می شود تا اتمام کامل ساخت مسجد هزینه ها تا سقف پنج میلیون یورو فزونی پیدا کند. این هزینه ها از مراکز مختلفی تامین می شوند. گفته می شود بیشتر کمک هزینه های دریافتی (که حدود یک میلیون یورو گزارش شده است) از کشور کویت رسیده است,
مرکز اسلامی النور که در سال ١٩٩٣ تاسیس شده، مرکزی فعال به شمار می آید. این مرکز چیزی حدود ٢٥٠٠ عضو از ٣٠ کشور جهان با تنوع فرهنگی مختلف، اهداف فرهنگی متفاوتی را دنبال می کند.
عبدین خاطر نشان می کند زمان آن رسیده تا مسلمانان ازحیاط خلوت خود خارج شوند. مکانی که ما تا به حال از آن برای تجمعات مذهبی خود استفاده میکردیم، تنها پارکینگ زیر زمینی ای ساده ای بود.«این مسجد قرار است به مرکزی برای تعامل ادیان در هامبورگ درنظر گرفته شود».
, عبدین خاطر نشان می کند زمان آن رسیده تا مسلمانان ازحیاط خلوت خود خارج شوند. مکانی که ما تا به حال از آن برای تجمعات مذهبی خود استفاده میکردیم، تنها پارکینگ زیر زمینی ای ساده ای بود.«این مسجد قرار است به مرکزی برای تعامل ادیان در هامبورگ درنظر گرفته شود,
در هر زمانی که یک قسمت از مجموعه کامل می شود، روزی برای بازدید عموم اختصاص داده می شود. بسیاری از مسلمانان با دیدن این مکان که در آینده قرار است به محل عبادت آنان تبدیل شود، قوت قلب می گیرند. از کارهای جالب فرهنگی که حین انجام پروژه اتفاق افتاده است درخت سیبی است که از سوی کلیسای انجیلی همجوار به نشانه ی خوش آمدگویی در حیاط مسجد کاشته شد. تعامل فرهنگی و مذهبی ، کمک به زندگی بهتر و به شناخت درست فرهنگ مقابل می انجامد.
, در هر زمانی که یک قسمت از مجموعه کامل می شود، روزی برای بازدید عموم اختصاص داده می شود. بسیاری از مسلمانان با دیدن این مکان که در آینده قرار است به محل عبادت آنان تبدیل شود، قوت قلب می گیرند. از کارهای جالب فرهنگی که حین انجام پروژه اتفاق افتاده است درخت سیبی است که از سوی کلیسای انجیلی همجوار به نشانه ی خوش آمدگویی در حیاط مسجد کاشته شد. تعامل فرهنگی و مذهبی ، کمک به زندگی بهتر و به شناخت درست فرهنگ مقابل می انجامد,مسلمانان آرام آرام طی سال های گذشته توانسته اند تاثیراتی بر جامعه و مذهب آلمان بگذارند. آنها نه تنها سعی بر خروج از انزوا داشته اند بلکه با فعالیت هایی از این دست توانسته اند به شناخته شدن بهتر فرهنگ و مذهب خود (با شیوه صحیح) گام بزرگی در جهت تعامل با دیگر ادیان و فرهنگ ها بردارند.
, مسلمانان آرام آرام طی سال های گذشته توانسته اند تاثیراتی بر جامعه و مذهب آلمان بگذارند. آنها نه تنها سعی بر خروج از انزوا داشته اند بلکه با فعالیت هایی از این دست توانسته اند به شناخته شدن بهتر فرهنگ و مذهب خود (با شیوه صحیح) گام بزرگی در جهت تعامل با دیگر ادیان و فرهنگ ها بردارند,در این مدت کمک های دولت آلمان نیز برای شکل گیری این تعامل بی تاثیر نبوده است. آلمان روش های مختلفی را در سیاست های خود جهت ادغام سریع تر فرهنگ ها در این کشور به کار میگیرد. تجربه های پیشین ثابت کرده است که دولت ها و مردم میتوانند با نگاه درست و درک متقابل از فرهنگ و مذهب یکدیگر شرایط بهتری را برای زندگی در کنار یکدیگر فراهم کنند.
, در این مدت کمک های دولت آلمان نیز برای شکل گیری این تعامل بی تاثیر نبوده است. آلمان روش های مختلفی را در سیاست های خود جهت ادغام سریع تر فرهنگ ها در این کشور به کار میگیرد. تجربه های پیشین ثابت کرده است که دولت ها و مردم میتوانند با نگاه درست و درک متقابل از فرهنگ و مذهب یکدیگر شرایط بهتری را برای زندگی در کنار یکدیگر فراهم کنند,منبع:مهر
]