افتتاح اولین کلینیک سلامت ذهن فضای مجازی در کشور
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ نخستین کلینیک سلامت ذهن فضای مجازی با محوریت ترک اعتیاد به فضای مجازی و رفع آسیب‌های این حوزه توسط سازمان سراج در تهران با حضور جمعی از کارشناسان برگزار شد. طبق اظهارات احمدرضا متین‌فر، رئیس سواد فضای مجازی سازمان سراج، افرادی که بیش از ۸ ساعت از فضای مجازی استفاده می‌کنند دچار اعتیاد هستند؛ اعتیادی که در افراد بزرگسال بیشتر دیده می‌شود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,


بر مبنای گفته‌های متین فر، انزوا از اجتماع به صورت افراطی، پرخاشگری، اضطراب، دروغ پردازی و اختلال در خواب تنها برخی از آسیب‌های اعتیاد به فضای مجازی است. فناوری‌های نوین همانقدر که ارمغان آور سرعت و پیشرفت است، آسیب‌های بالقوه خود را در پی دارد که از آسیب‌های جدی آن احتمال اعتیاد به آن است. متین فر با اشاره به گستردگی استفاده از اینترنت و فضای مجازی و تبدیل شدن آن به به قسمت مهمی از زندگی افراد تاکید کرد فضای مجازی سکه‌ای است که باید به هر دو ی آن پرداخت.

,
,


رئیس سواد رسانه‌ای سازمان سراج هدف از افتتاح کلینیک اعتیاد فضای مجازی یا همان ترک اعتیاد اینترنتی در راستای ارائه خدمات با کیفیت و ارزان به مردم و مقابله آگاهانه و هوشمندانه با تهدیدات فضای مجازی برپایه علم و پژوهش جهت کاهش و مهار اعتیاد مجازی، افسردگی و انزوا، باداری زدایی بحران هویت در شکل گیری شخصیت و کمک به افراد آسیب دیده از فضای مجازی و بازگشت به زندگی می‌باشد. همچنین انجام پژوهشهای کاربردی و متناسب با نیاز روز در راستای کاهش آسیب‌های مجازی است.

,
,


افتتاح نخستین کلینیک سلامت ذهن فضای مجازی
احمد قیومی معاون طرح و برنامه فضای مجازی سازمان سراج در تکمیل اظهارات متین فر به نقش و تاثیر انکار ناپذیر اینترنت و فضای مجازی اشاره کرد و افزود با توجه به گستردگی فضای مجازی، مهار و مدیریت آن امکان پذیر نیست، در این فضا انبوه اطلاعات در دسترس کاربران قرار دارد و این کاربر است که باید باتوجه به نیازس، خود را با اینترنت و فضای مجازی تنظیم کند. گاهی استفاده بی رویه تبعات و آسیب‌های زیادی را در پی دارد و اگر کنترل نشود قطعا نتیجه سوئی خواهد داشت. قیومی امنیت را یکی از فاکتورهای مهم استفاده از این امکان معرفی کرد و گفت این فضا به‌ویژه برای کودکان باید امن شوذد، اینکه کاربران خردسال در استفاده از شبکه‌های اجتماعی و به طور کلی فضای مجازی آزادی کامل داشته باشند، می‌تواند تهدید آمیز و خطرناک باشد چرا که مشخص نیست ذهن کودک با چه اطلاعاتی تغذیه می‌شود و ممکن است افسارگسیختگی اینچنینی آسیب‌های جدی را با خود به همراه خواهد داشت. قیومی در این باره گفت محدود کردن کودکانراهکار مناسبی نیست در واقع نمی‌توان کودک و نوجوان امروزی را از نیاز عصر و دوره‌ایش منع و محروم داشت بلکه باید با آگاهی بخشی و اطلاع رسانی مناسب این موضوع را مدیریت کرد. باید کاربران سواد لازم را در استفاده از این فضا داشته باشند.

,
, افتتاح نخستین کلینیک سلامت ذهن فضای مجازی,
,


مشکلاتی که در رابطه با اعتیاد به اینترنت ایجاد می‌شود، بسیار زیاد است. عدم زمان کافی برای پرداختن به فعالیتهای روزانه، فعالیتهای تحصیلی و شغلی ازجمله بارزترین آنهاست. بسیاری از کاربران حتی نمی‌خواهند بپذیرند که به اینترنت اعتیاد دارند و گاهی تصور درستی از کلینیک ترک اعتیاد اینترنتی ندارند اما در مقابل کاربران دیگری نیز هم هستند که خود داوطلبانه به این مرکز مراجعه کرده و از کارشناسان و متخصصین این امر درخواست می‌کنند تا به آنها برای درمان و رهایی از این بیماری کمک کنند.

,
,


گرچه این اقدام نسبت به کشورهای غربی و اروپایی کمی با تاخیر افتتاح شده است اما همین خود قدم بزرگی است در راستای مدیریت فضای مجازی و ترک اعتیاد اینترنتی و درمان آسیب‌های ناشی از آن است.
در پایان هم از کتاب ترک اعتیاد فضای مجازی با حضور خانواده شهید مدافع حرم مجید قربانخانی رونمایی شد.

,
,
,

 

]
اولین کلینیک سلامت ذهن فضای مجازی در کشور توسط سازمان فضای مجازی سراج افتتاح شد.