سواد علمی فناورانه، باعث تحول در یادگیری می شود
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛به نقل از به نقل از ابصارخبر،محمود امانی طهرانی مدیرکل دفتر  تألیفات کتاب های ابتدایی و متوسطه نظری در همایش آموزش علوم ابتدایی که  توسط دانشگاه فرهنگیان در سالن بصیرت دانشگاه محقق اردبیلی برگزار شد به تشریح عناصر آموزشی پرداخت و گفت: حوزه های شیمی ،فیزیک، زیست شناسی دارای برنامه درسی تخصصی هستند در حالیکه یک معلم دوره ابتدایی باید به تمام دروس این مقطع مسلط باشد و بتواند از عهده همه امور این مقطع برآید چونکه معلم دوره ابتدایی ناگزیر به تدریس همه دروس است و این مخصوص ایران نیست بلکه در همه کشورها شیوه بر همین منوال است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, ابصارخبر,

وی در ادامه سخنان خود به تاریخچه تألیف کتب درسی در بعد از انقلاب اشاره کرد و گفت: تحولات در آموزش و پرورش از سال 1369 شکل گرفت و به فرایند این تغییر و تحولات نیز اولین کتاب آموزشی بر اساس شیوه جدید در سال 73 وارد چرخه تعلیم و تربیت شد.

,

امانی به تشریح کتب بر اساس ساختار جدید تعلیم و تربیت پرداخت و گفت: کتاب های قدیمی بر اساس متن و شکل بود در حالیکه کتب جدید فعالیتی محور بودند که این خود باعث بروز خلاقیت در دانش آموزان می شد چونکه هر فعالیت بعنوان پله ترقی محسوب می شود.

,

وی افزود: در برنامه جدید سعی شده است الگوی هدفگذاری عوض شود.

,

مدیرکل دفتر  تألیفات کتاب های ابتدایی در ادامه سخنان خود با بیان اینکه علم مجموعه ای از دانستنی ها است، گفت: فرآیندهای علمی و نگرش های علمی در واقع جزو علومی هستند که دانش آموزان مشاهده می کنند.

,

امانی با بیان اینکه مشاهده، جرئی از علوم است، گفت: این دعوت به مشاهده است که در ما یادگیری ایجاد می کند.

,

وی در بخش دیگری از سخنان خود به تبیین سواد علمی فناورانه(stl) پرداخت و با انتقاد از اینکه در مدارس ما سواد علمی فناورانه یاد داده نمی شود، گفت: یادگیرندگان این نوع سواد مادام العمری هستند بطوریکه تأثیرات این نوع از سواد را می توانند در تمام مراحل زندگی و حتی اشتغال نیز درک کنند چونکه باعث اصلاح الگوی مصرف و کیفیت بخشی در فرایند تصمیم گیری ها می شود و علاوه بر این، تولیدات ما نیز کاربردی تر می شوند.

, stl,

این کارشناس کتب اموزشی در ادامه سخنان خود به فضای فکری ایجاد شده در جامعه نیز اشاره کرد و گفت: ارتباط با خود، باعث هویت بخشی به منظومه یادگیری می شود و انسان را سمت نگاه مسئولانه هدایت می کند.

,

وی به احادیث و روایات برجای مانده از ائمه معصومین(ع) اشاره کرد و گفت: در روایات امده است که پیامبر اکرم(ص) بارها فرموده اند؛ پیرو کورکورانه نمی خواهد بلکه تأکید می کنند که پیروان وی و همه کسانیکه می خواهند به سمت الهی حرکت کنند باید با بصیرت کامل وارد میدان شوند.

,

امانی با بیان اینکه عنصر ایمانی باعث تفکر بیشتر در انسان می شود، گفت: این عنصر از جمله عناصر تفکری است بطوریکه نحوه انتخاب آدمی و ابعاد علمی،اخلاقی و عملی وی در کنار روابط 3 گانه باعث تعالی انسان می شود.

,
وی در ادامه سخنان خود به تبیین محتوای علوم پرداخت و گفت: مهارت و مفاهیم اساس آموزش علوم است.
, وی در ادامه سخنان خود به تبیین محتوای علوم پرداخت و گفت: مهارت و مفاهیم اساس آموزش علوم است.,

مدیرکل دفتر تألیفات کتاب های ابتدایی فهرست مهارت های اساسی را یادآور شد و گفت: مشاهده، جمع آوری اطلاعات،ارائه یافته ها، تغییر یافته ها، طبقه بندی یافته ها و تحقیق از جمله مهارت های اساسی هستند که باید به درستی به دانش اموزان منتقل شوند.

,

وی در ادامه سخنان خود به تبیین مفاهیم اساسی پرداخت و گفت: در آموزش علم، جهان ساختار ذره ای دارد بطوریکه  از بافت به سلول و مولکول و اتم می رسیم.

,

امانی به تشریح جزئیات عرصه روش پرداخت و گفت: نحوه دیدن با یادگیری ارتباط مستقیم دارد بطوریکه از طراحی بعنوان خلق دانش نیز نام برده اند.

,

وی با بیان اینکه نقطه های تولید دانش تخصصی است، گفت: معلمان باید الگوهای تدریس را بشناسند تا بتوانند روی دانش آموزان تأثیرگذار شوند.

,

این کارشناس مباحث آموزشی از نحوه استفاده معلمان از الگوهای تدریس انتقاد کرد و گفت:امروز معلمان ما تنها 1/5 الگو را در تدریس مورد استفاده قرار می دهند در حالیکه در کشوری مثل استرالیا 5 الگو توسط یک معلم بکارگیری می شود.

, این کارشناس مباحث آموزشی از نحوه استفاده معلمان از الگوهای تدریس انتقاد کرد و گفت:امروز معلمان ما تنها 1/5 الگو را در تدریس مورد استفاده قرار می دهند در حالیکه در کشوری مثل استرالیا 5 الگو توسط یک معلم بکارگیری می شود.,

وی به تأثیرات نحوه یادگیری مستقیم پرداخت و گفت: هر جا آموزش صرفا نظری انجام گرفت باید فاتحه آموزش آن کلاس را خواند چونکه بچه ها در بحث آموزش علوم باید به تجربه دست بزنند تا علم در آنها ماندگار شوند.

,

امانی با بیان اینکه انتقال انفعال است، گفت:در خلق است که تولید شکل می گیرد.

, امانی با بیان اینکه انتقال انفعال است، گفت:در خلق است که تولید شکل می گیرد.,

وی در پایان سخنان خود به تبیین تکنیک های آموزشی پرداخت و گفت: تشکیل گروه های یادگیری دانش اموزی، همکاری معلمین با همدیگر  باعث انتقال بهتر تجربه می شود.

,

مدیرکل دفتر تألیفات کتاب های ابتدایی به تشریح الگوهای سه گانه یادگیری پرداخت و گفت: توصیف برنامه ها یعنی دانش، مهارت و تفکر، بچه ها را در مسیر به سمت شایستگی هدایت میکند.

,

وی با بیان اینکه حقیقت دانش فکت شیت است، گفت: در واقع این برگه های علمی هستند که به معلمین آرامش می دهند.

,

مدیرکل دفتر  تألیفات کتاب های ابتدایی از معلمین خواست در سه ماه تابستان با جمع آوری فکت شیت های علمی و آموزشی سال پربار علمی برای دانش آموزان را رقم بزنند.

,

انتهای پیام/

]
مدیرکل دفتر تألیفات کتاب های ابتدایی در همایش ملی آموزش علوم ابتدایی در اردبیل به هدف اساسی آموزش اشاره کرد و گفت: سواد علمی فناورانه، باعث تحول در یادگیری می شود.