تب مالت؛ بیماری شایع فصل بهار در البرز کنترل شد/ لزوم اصلاح چرخه نظارت بر تولید محصولات لبنی در کشور
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از تیتریک تب، لرز، تعریق، ضعف، خستگی، درد کمر و مفاصل و عضلات و سردرد علائم بیماری است که این روزها شایعه بروز آن در برخی از نقاط کشور وجود دارد و با علائمی از قبیل خستگی، تب، آرتریت و ورم مهره های ستون فقرات بروز می کند.تب مالت با مصرف محصولات لبنی غیر پاستوریزه، استنشاق و تماس مستیم با دام آلوده در انسان بروز می کند و معمولا دامپزشکان، کارگران مزارع دامداری، گاوچرانها، کارگران کشتارگاهها، شکارچیان و میکروبیولوژیستها در خطر ابتلا به این بیماری خواهند بود. آنچه می تواند مردم را از تب مالت را به عنوان یک بیماری بهاری در دام ها به واسطه زایش و شیردهی آنها مصون نگاه دارد خودداری از لبنیات غیر پاستوریزه، طبخ کامل گوشت و استفاده از دستکش در کشتارگاه ها توسط دامپزشک، کشاورزان و کارگران کشتارگاه ها است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, تیتریک,
, ,

همچنین پوشیدن لباس محافظ در آزمایشگاه ها و توجه به نکات ایمنی و از جمله موارد دیگری است که باید توسط جامعه در خطر ابتلا به این بیماری رعایت شود.

,

و اما مدیر کل دامپزشکی البرز به گزارش این بیماری طی ماه های گذشته اشاره کرده و با بیان اینکه پیشگیری و کنترل تب مالت در استان دنبال می شود به مردم توصیه کرد که از لبنیات پاستوریزه، بهداشتی و در بسته بندی های مناسب استفاده کنند.

,

علی اصغر شیریفی با اشاره به اینکه واکسیناسیون دام ها علیه تب مالت در واحدهای دامی سنتی و صنعتی سنگین البرز انجام شده است به ایرنا گفت: واکسن تب برفکی وارداتی و گرانی است لذا با مساعدت سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان این واکسن خریداری و در بسیاری از نقاط عشایری و روستایی استان واکسیناسیون به صورت رایگان انجام شد.

,

وی اظهار داشت: دامداری های صنعتی به صورت کامل تحت پوشش قرار گرفتند و با توجه به اینکه در اواخر سال 96 و اوایل فروردین 97 درگیری هایی درباره بیماری تب مالت در البرز وجود داشت این مشکل در حال حاضر تقلیل یافته و بیماری را کنترل کردیم.

,

همچنین 9 اردیبهشت ماه سال جاری عزیز اکبریان رئیس کمیسیون صنایع و معادن و نماینده مردم کرج، فردیس، اشتهارد و آسارا در مجلس شورای اسلامی بواسطه اقدامات انجام گرفته در خصوص پیشگیری از بروز بیماری تب برفکی از تلاش مدیر کل و پرسنل دامپزشکی استان البرز تقدیر کرد.

,

و اما عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی‌ با اشاره به ابنکه انتقال بیماری تب مالت از انسان به انسان امکانپذیر نیست و تنها از طریق مصرف مواد لبنی آلوده قابل سرایت است می گوید: انجام آزمایش میکروبی روی شیر و اصلاح چرخه نظارت بر تولید محصولات لبنی در کشور از جمله عواملی است که می‌تواند مانع از شیوع بیماری تب مالت شود.

,
, ,

حیدرعلی عابدی با اشاره به اینکه اخبار شیوع بیماری تب مالت در فصل بهار تنها در قالب هشدار است تا کشاورزان و دامداران آموزش‌ های لازم را ببینند و مسئولان نظارت بیشتری بر روند تولید محصولات لبنی داشته باشند. لذا قرنطینه بیماران در بیمارستان تکذیب می شود چرا که این بیماری اپیدمی ندارد.

,

بر اساس اعلام معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور با وجود 55 میلیون راس گوسفند و بز 10 میلیون راس گاو برنامه واکسیناسیون در سه محور گاوداری های بیش از 500 راس دام، دام های عشایری و دام های غیر به صورت مرتب انجام می شود و در سیستم ارزیابی واکسن های تولید داخل و وارداتی گزارشاتی مبنی بر ناکارآمدی و بی کیفیتی واکسن ها ارائه نشده است.

,

بدون شک اگر مبانی آموزش پیشگیری از تب مالت باید به روستاها انتقال یابد مانع شیوع بیماری تب مالت در استان البرز و کشور خواهد شد.

,

 

,

 

,

 

,

انتهای پیام/

]
انجام آزمایش میکروبی روی شیر و اصلاح چرخه نظارت بر تولید محصولات لبنی در کشور از جمله عواملی است که می‌تواند مانع از شیوع بیماری تب مالت شود.