سودجویان منطقه باستانی محمد شیخ را مورد هدف قرار دادند
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از سبلان‌ما؛ تمدن کهن، غنی و پربار ایران در عرصه های مختلف هنر و فرهنگ، شاهکارهای بی نظیری به جهان ارزانی داشته و به همین دلیل و به خاطر انگیزه های آزمندانه هیچ وقت از تعرض، دستبرد و غارت مصون نبوده و هر روز شاهد ارتکاب جرایم گوناگون علیه میراث تاریخی، فرهنگی هستیم. یکی از این جرایم، حفاری و کاوش غیرمجاز به قصد کشف میراث تاریخی و فرهنگی است که سابقه ای طولانی در حیات تاریخ بشر دارد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, سبلان‌ما,

در این میان شهرستان نمین از آثار تاریخی و مذهبی شاخصی و غنی برخوردار است. اما به دلیل نبود توجه کافی در حفظ و حراست از آن ها در حال نابودی یا غارت از سوی چپاولگران است و هر از چندگاهی از گوشه و کنار شهرستان خبرهایی مبنی بر حفاری و کاوش غیرمجاز توسط سودجویان به قصد کشف میراث تاریخی به گوش می رسد طوری که دیگر اهالی به این خبرها عادت کرده اند.

,

 چند روز پیش هم منطقه باستانی محمد شیخ نمین در نزدیکی روستای بویاغچلو که با فاصله حدود 600 متری از روستای بویاغچلو و اوچ بلاغ قرار گرفته است مورد تجاوز افراد سودجو و قاچاقچیان اشیاء تاریخی قرارگرفت؛ سودجویانی که تنها منافع شخصی خود را در نظر می گیرند و هویت و اصالت منطقه برایشان بی معنی است.

,
, ,

گفته می شود این مکان درسال های بسیار دور منطقه مسکونی بوده که بر اثر حملات و درگیری های تاریخی از بین رفته و متروکه شده است و هم اکنون نیز برخی آثار شکسته و ریز تاریخی در زیر خاک به جا مانده  و حین حفاری بیرون می آیند.

,

غارت آثار باستانی و تاریخی و حفاری مراکزباستانی در شهرستان نمین بسیار زیاد است و طی سالیان گذشته بطور مداوم وجود داشته است و این حاکی از آن است که مسئولان مربوطه در مقابله با این قاچاقچیان بسیار ضعیف عمل می کنند.

,

, ,

باتوجه به وجود برخی از آثار کم یاب و کم نظیر تاریخی در اقصی نقاط شهرستان، اگر با سرعت و قاطعیت ویژه با این سودجویان برخورد نشود بیم آن می رود که آثار ملی و کم نظیر فرهنگی و تاریخی شهرستان نیز مورد تجاوز آنان قرار گیرد؛ چرا که نمین جزء شهرستان هایی است که آثار و اماکن تاریخی زیادی دارد بطوری که زبانزد همگان بوده و هر ساله گردشگران زیادی برای بازدید به این شهرستان سفر می کنند.

,

از آنجایی که آثار باستانی هر شهر پیشینه تاریخی آن منطقه را بیان می‌کند، بنابراین حفاظت، نگهداری، مرمت و بازسازی اماکن تاریخی و باستانی مستلزم همکاری و همیاری تمام نهادها و دستگاه‌های اجرایی مرتبط و عموم مردم است.

,

انتهای پیام/

]
در روزهای گذشته منطقه باستانی محمد شیخ نمین درنزدیکی روستای بویاغچلو مورد تجاوز افراد سودجو و قاچاقچیان اشیاء تاریخی قرارگرفت؛ سودجویانی که تنها منافع شخصی خود را در نظر می گیرند و هویت و اصالت منطقه برایشان بی معنی است.