انسداد 2700 حلقه چاه غیرمجاز در همدان
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛به نقل از نافع،منصور ستوده ظهر امروز در دومین همایش ملی بحران آب و راه‌های برون‌رفت از آن که در دانشگاه پیام نور همدان برگزارشد اظهار کرد: 97 درصد از آب های کره زمین شور و فقط سه درصد از آب‌های جهان شیرین هستند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, نافع,

 

,

وی با اشاره به اینکه متوسط میزان بارندگی در کشور 240 میلیمتر در سال است، تصریح کرد: که این میزان در استان همدان سالانه 330 میلیمتر است.

,

 

,

وی با بیان اینکه وضعیت منابع آبی ایران در مقایسه با کشورهای دیگر جهان چندان مناسب نیست، افزود: در مجموع ایران دارای 92 میلیارد مترمکعب آب روان است و 56 میلیارد مترمکعب آب زیرزمینی از متوسط بارش‌ها را در دست دارد.

,

 

,

مدیرعامل آب منطقه‌ای استان همدان با اشاره به اینکه میزان آب تجدید شده در کشور کاهش یافته است، یادآور شد: درصد مصارف منابع آبی در کشور شامل 40 درصد آب‌های سطحی و 60 درصد آب‌های زیرزمینی است.

,

 

,

وی با اشاره به اینکه از سال 1343 تاکنون 114 میلیارد مترمکعب ذخایر آبخوان‌ها در کشور از دست رفته است، گفت: این نکته حائز اهمیت است که به دلیل غفلت از این موضوع در 15 سال گذشته بیشترین آب از دست رفته است.

,

 

,

ستوده در خصوص سیمای منابع آبی در استان نیز خاطرنشان کرد: در شرایط فعلی دشت‌های رزن، قهاوند، کبودراهنگ و اسدآباد دشت‌های ممنوعه و جزو دشت‌های بحرانی از نظر منابع آبی هستند.

,

 

,

مدیرعامل آب منطقه‌ای استان همدان با بیان اینکه مدیریت مصرف آب در بخش کشاورزی باید با برنامه به سمت کاهش مصرف حرکت کند، افزود: تغییر الگوی کشت و تغییر راندمان آبیاری محصولات کشاورزی می‌تواند راه‌های گریز از بحران آب در بخش کشاورزی باشد.

,

 

,

آمارها درخصوص منابع آبی دچار تناقض است

, آمارها درخصوص منابع آبی دچار تناقض است, آمارها درخصوص منابع آبی دچار تناقض است,

در ادامه عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور محمد آریامنش گفت: آمار ها درست نبوده و فقط آمار چرخه آب را مد نظر قرار داده اند و توجهی به آن مقدار آبی که از سایر کشورها وارد و خارج می‌شود نشده، چرا که در آمار فقط به میزان نزورات جوی توجه شده است.

,

 

,

وی با بیان اینکه با وجود قانون ها چطور است که تعداد حفر چاه های غیر مجاز تا این حد زیاد شده است؟ یاد آور شد: موضوع کم آبی را در کشور خیلی بزرگ کرده ایم استفاده از کلمه بحران برای این موضوع باعث ایجاد وحشت بخصوص در میان کشاورزان می‌شود.

,

 

,

عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور تهران خاطرنشان کرد: با وجود آبیاری تحت فشار و روش های گوناگون چطور است که هم در سال 1340 اعلام شده کشاورزی 92 درصد آب را مصرف می‌کند و بعد از گذشت چندین سال باز هم می‌گویند 92 درصد مصرف آب مربوط به بخش کشاورزی است؟

,

 

,

وی با اشاره به اینکه پس هزینه برای آبیاری با روش های مختلف برای چه بوده؟ ، افزود: با این حساب باید گفت که آمار های داده شده اشتباه است و از نظر من طی تحقیقاتی که خود انجام داده ام حدود 68 تا 70 درصد مصرف آب مربوط به بخش کشاورزی است.

,

 

,

وی با اشاره به اینکه در کاهش مصرف آب باید اصلاح الگوی کشت انجام شود، تصریح کرد: آبخیز داری لازم است که در سطح کشور توسعه باید.

,

 

,

انتهای پیام/

,

 

]
مدیرعامل آب منطقه‌ای استان همدان با اظهار خرسندی از اینکه دستگاه قضایی استان به جد در انسداد چاه‌های غیرمجاز استان همکاری داشته،گفت: سال گذشته 2 هزار و 700 حلقه چاه غیرمجازمسدود شده که با این اقدام 220 میلیون مترمکعب آب صرفه‌جویی شده است.