نتیجه نمونه‌برداری از سگ خانگی مشکوک به بیماری هاری در مبارکه منفی اعلام شد
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ محمد سلیمانی پور امروز در گفت‌وگو با صاحب نیوز اظهار کرد: روز پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت‌ماه سال جاری پس از ارجاع یک قلاده سگ خانگی با علایم مشکوک به بیماری هاری، کارشناسان واحد مبارزه با بیماری‌های دام به بررسی تاریخچه و پایش بیماری پرداختند که مشخص شد این سگ خانگی مورد حمله یک سگ دیگر قرار گرفته است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صاحب نیوز,

وی در خصوص بیماری هاری گفت: این بیماری یک بیماری کشنده است که توسط ویروسی که به سیستم عصبی حمله می کند ایجاد می شود، ویروس هاری در بزاق پنهان شده و معمولا توسط گاز گرفتن حیوان یا انسان آلوده به فرد سالم منتقل می شود.

,

سرپرست شبکه دامپزشکی مبارکه ادامه داد: علایم بیماری هاری شامل تغییر رفتار، ترس، حالت تهاجمی، ریزش بزاق از دهان، بلع سخت، گیج بودن و تلوتلو خوردن و تشنج و در نهایت مرگ است.

,

وی اضافه کرد: دوره کمون بیماری هاری هم بستگی به محل گزش و فاصله‌ای که ویروس باید از محل عارضه تا اعصاب مرکزی طی کند دارد که معمولا بازه‌ی زمانی در حدود چند ساعت تا یک سال را در بر می‌گیرد.

,

سرپرست شبکه دامپزشکی مبارکه با تاکید بر اینکه هاری از طریق گزش حیوان ‌هار به انسان انتقال پیدا می‌کند، افزود: ایران جز کشورهای درگیر هاری وحشی و دامی است و خوشبختانه آمار درگیری انسانی کمتر و از لحاظ استاندارد جهانی وضعیت مناسبی داریم.

,

وی بیان کرد: مطابق پروتکل اجرایی سازمان دامپزشکی کشور و طی هماهنگی با اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی اداره کل دامپزشکی استان، این سگ خانگی با رضایت صاحب دام به شیوه انسانی معدوم و از مغز آن جهت ارسال به انستیتو پاستور ایران نمونه‌برداری و لاشه در شرایط بهداشتی دفن شد.

,

سلیمانی پور ابراز کرد: صاحب دام نیز جهت واکسیناسیون و اقدامات پیشگیرانه به شبکه بهداشت و درمان شهرستان معرفی شد و زمان ارسال آزمایشات تکمیلی اقدامات پیشگیرانه شامل واکسیناسیون سگ ها و گربه هایی که با این سگ در تماس بوده است توسط شبکه دامپزشکی ادامه خواهد یافت.

,

وی گفت: توصیه می‌شود افراد پس از مواجه با هر گونه گاز گرفتگی حیوانات، محل آسیب را با آب گرم و محلول حاوی ید شستشو دهند، زیرا این کار ویروس های احتمالی موجود در محل زخم را کاهش می‌دهد و سپس برای دریافت واکسن هاری به مراکز بهداشت مراجعه نمایند.

,

سرپرست شبکه دامپزشکی مبارکه ادامه داد: در صورتی که نتیجه آزمایش مثبت باشد تمامی سگ ها تا شعاع ۳ الی ۳۰کیلومتری کانون بسته به نوع درگیری وحوش یا دام اهلی بر علیه بیماری هاری واکسینه می شوند و اطلاع رسانی های لازم به شبکه بهداشت و محیط زیست جهت اقدامات لازم انجام می شود.

,

سلیمانی پور با بیان اینکه بیماری هاری قابل درمان نیست و فرد مبتلا محکوم به مرگ است، خاطر نشان کرد: سربازان گمنام دامپزشکی همواره با اقدامات پیشگیرانه از جمله واکسیناسیون سگ های گله، نگهبان و خانگی، پایش و مراقبت فعال و غیر فعال بیماری، معدوم سازی و دفن بهداشتی دام مشکوک و مبتلا، آموزش عموم و… نقش کلیدی در تضمین سلامت و امنیت غذایی جامعه ایفا می کنند.

,

گفتنی است روز گذشته خبری مبنی بر نمونه برداری از سگ خانگی مشکوک به بیماری هاری در شهرستان مبارکه در پورتال خبری اداره کل دامپزشکی استان اصفهان منتشر شد.

,

محمد سلیمانی پور سرپرست شبکه دامپزشکی شهرستان مبارکه با اعلام این خبر گفته بود: طی هماهنگی با اداره بهداشت و مدیریت بیماری های دامی اداره کل دامپزشکی استان، حیوان مذکور به شیوه انسانی معدوم و لاشه در شرایط بهداشتی دفن شد و در پایان نیز علائم بیماری، نحوه پیشگیری، انتقال و… به صاحب سگ آموزش داده شد و فرد مذکور جهت واکسیناسیون و اقدامات بهداشتی به شبکه بهداشت و درمان شهرستان معرفی شد.

,

انتهای پیام/

]
سرپرست شبکه دامپزشکی شهرستان مبارکه گفت: نتیجه نمونه ‌برداری از سگ خانگی مشکوک به بیماری هاری در مبارکه در آزمایش مقدماتی از سوی انستیوپاستور بیماری هاری منفی اعلام شد.