خطر کاهش جمعیت جوان متوجه کشور است
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ زهرا ساعی، سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس اجتماعی شبکه خبری تهران نیوز در ارتباط با میزان افزایش جمعیت و نتیجه سیاست‌های اعمال شده در این رابطه اظهار داشت: بخش نیروی انسانی که به عنوان یک نیروی فعال تعریف می‌شود، می‌تواند نقش بسیار موثری را در توسعه اقتصادی، اجتماعی و سیاسی جامعه ایفا کند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, ، , شبکه خبری تهران نیوز, شبکه خبری تهران نیوز, شبکه خبری تهران نیوز,

وی هم‌چنین گفت: دولت‌ها باید برای حفظ جمعیت پویا و سرزنده خودشان تلاش کنند تا کشورشان پیشرفت کند و در زمینه‌های مختلف به موفقیت برسد.

,

سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در ادامه اظهاراتش عنوان کرد: در کشور ما نیز همین‌طور است. ما در پنجره طلایی جمعیت به سر می‌بریم و جمعیت جوان ما آمار خوبی دارد اما نحوه بهره‌برداری و زمینه‌سازی برای استفاده از این نیروی جوان نیاز به بحث برنامه‌های اساسی دارد.

,

ساعی در پاسخ به اینکه آیا تاکنون در بحث افزایش نرخ جمعیت اتفاقی افتاده است یا خیر، گفت: به دلیل شرایط خاص کشور در دهه‌‎های گذشته، بحث کنترل جمعیت مطرح شد و اتفاقا سیاست‌‌های اعمال شده توسط وزارتخانه‌های مربوطه هم قابل بود.

,

وی اما یادآور شد: جمعیت در آن مقطع کنترل شد اما اکنون چند سال است که هشدارهای بسیار زیادی از طرف جامعه‌شناسان و جمعیت‌شناسان مبنی بر اینکه اگر جمعیت به همین منوال کاهش پیدا کند، در آینده دچار کاهش جمعیت جوان و رواج سالمندی در کشور خواهیم شد.

,

سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی مجلس در ارتباط با اقدامات انجام شده در راستای افزایش جمعیت مطرح کرد: قوانینی اعمال شده که بخشی از آن به دستورالعمل‌های وزارتخانه‌ها و مجلس شورای اسلامی برمی‌گردد. در برنامه ششم توسعه هم به‌ طور ویژه‌ای سعی کرده‌ایم تا به موضوع سیاست‌های تشویقی افزایش جمعیت خانوار بپردازیم.

,

قوانین ما در بحث افزایش جمعیت کافی و کامل نیست. این جمله را ساعی مطرح کرد و در ادامه گفت: اگر بخواهیم به صورت کلان و مثبت نگاه کنیم، نیازمند یک سری قوانین حمایتی و تشویقی هستیم تا خانواده‌ها به افزایش جمعیت ترغیب شوند.

,

وی با بیان اینکه سیاست‌‌گذاری جمعیتی ما همان سیاست‌های ابلاغی رهبر معظم انقلاب است، ادامه داد: در کنار فرامین رهبر معظم انقلاب، مجلس هم نیازمند این است که قوانین مثبتی را در جهت این فرامین تصویب و شرایط را برای خانواده‌ها تسهیل کند.

,

سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در پایان به اجرای طرح‌های تشویقی در کشورهای مختلف و نتایج مطلوبش اشاره و خاطرنشان کرد: طرح بسته‌های تشویقی برای ترغیب خانواده‌های تک فرزندی برای به دنیا آوردن فرزند دوم و سوم نیز می‌تواند نقش بسزایی داشته باشد.

,

انتهای پیام/

]
سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس خطر کاهش جمعیت جوان در صورت ادامه روند فعلی را متوجه کشور دانست و گفت: طرح بسته‌های تشویقی برای ترغیب خانواده‌های تک فرزندی برای به دنیا آوردن فرزند دوم و سوم می‌تواند نقش بسزایی داشته باشد.