نفس خود را در غیر ماه رمضان به نیکی‌ها عادت دهیم
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ حجت‌الاسلام والمسلمین «حمیدرضا بصیری» محقق علوم قرآن و حدیث و عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی با تأکید بر اینکه مستحبات زینت دهنده و تکمیل کننده واجبات است، گفت: حتی در مواردی مانند نمازهای نافله، جبران کننده نواقص معنوی از نمازهای واجب یومیه نیز است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی افزود: از این حیث انجام مستحبات در ماه رمضان، سبب می‌شد تا هم روزه رمضان ما تزیین و هم احیاناً ضعف معنوی آن رفع شود. علاوه بر این، وجود پاداش‌های مضاعف در این ماه، توفیق یک کسب پر سود معنوی را برای مومنان از طریق انجام مستحبات فراهم می‌آورد.

,

حجت‌الاسلام والمسلمین خاطرنشان کرد: در یک نگاه بالاتر، ماه رمضانی که گذشت، نمونه‌ای از مدینه فاضله بود که دلها و دیده‌ها در آن ایام در فضای متفاوت‌تری پرواز می‌کرد. این ماه مانند یک پایانه بود که ورودی و خروجی‌اش خیرات و معنویات بود. پس هر بر مومنی لازم بود که در این مرکز تولید و توزیع خیرات و خوبی‌ها، حظّ و بهره خویش را از امور شایسته و مستحباتِ سهل الوصول برگیرد و نفس خویش را مودّب به تربیت رمضانی می‌کرد.

,

به گفته وی، آن تربیت رمضانی که از این دانشگاه بزرگ می‌توانستیم برداشت کنیم، این بود که نفس‌مان را در غیر ماه رمضان نیز به نیکی‌ها و مستحبات انجام گرفته در این ماه عادت دهیم. در این صورت می‌توان گفت مومن بهره کامل خود را از این مدینه فاضله، یا پایانه خیرات و دانشگاه انسان‌سازی گرفته است.

,

این محقق علوم قرآن و حدیث افزود: اگر اینچنین از ماه مبارک رمضان بهره‌گیری کرده باشیم زمینه دستیابی به دو خواسته مطرح شده در دعای روز بیست و هشتم ماه رمضان برایمان فراهم شده است. نخست: مومنانی که فرمان پروردگار را در انجام مستحبات پذیرفته و پسندِ او را تکریم کردند، خداوند نیز آنان را طریق استجابت خواسته‌هایشان تکریم کرده و گرامی می‌دارد. دوم؛ پروردگار منّان پیشتر و بیشتر از دیگران ما را به خود نزدیک می‌کند، چون راه ورود به بهشت اگرچه در انجام واجبات و ترک محرمات است؛ اما پله‌های تقرّب به خدا و راه کسب درجات در آنجا، وابسته به رعایت کردن مستحبات است.

,

منبع: تسنیم

,

انتهای پیام/

]
عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی می‌گوید: یکی از تربیت‌های رمضانی این است که نفس‌مان را در غیر ماه رمضان نیز به نیکی‌ها و مستحبات انجام گرفته در این ماه عادت دهیم.