از دفع غیراصولی زباله در میناب تا چرای دام در سایت پسماند شهری
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از میناب جنوب، زباله های عفونی و بیمارستانی از زباله های خاص هستند که باید پیش از دفن عملیات بی خطر سازی بر روی آنها انجام گیرد اما هم اکنون روند بی خطرسازی زباله های بیمارستانی در شهرستان میناب بنا به دلایلی به صورت کامل انجام نمی شود،

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, به نقل از , میناب جنوب, ، زباله های عفونی و بیمارستانی از زباله های خاص هستند که باید پیش از دفن عملیات بی خطر سازی بر روی آنها انجام گیرد اما هم اکنون روند بی خطرسازی زباله های بیمارستانی در شهرستان میناب بنا به دلایلی به صورت کامل انجام نمی شود،,

تداوم بحران خشکسالی و از بین رفتن مراتع و نبود چراگاه زمینه ای را برای هجوم حیوانات اهلی به سمت و سوی زباله های حاشیه خیابان و مراکز دپوی بازیافت زباله در شهر میناب کشانده است از این رو سایت زباله گاه شهری در پشت نیروگاه پست ۹۵ دستگاه میناب در کنار تهدید زیست محیطی امنیت غذایی و سلامت هزاران نفر از شهروندان مینابی را به خطر انداخته است.

,

انباشت زباله های عفونی و بیمارستانی در مرکز بازیافت زباله در نزدیکی به شهر میناب پاتقی برای منبع تغذیه حیوانات اهلی تبدیل شده ؛معضلی که به دور از چشم مسئولان باعث شیوع و فراگیر شدن انواع بیماری های واگیردار است و باید تمام تلاش خود را برای رفع و یا کاهش آسیب‌های ناشی از آن انجام دهند.

,

در دورانی که می توان از زباله به عنوان یک راهکار برای افزایش اشتغال و استفاده از انرژی و دیگر مسائل کاربردی استفاده کرد، این موضوع در شهر میناب به عنوان معضل یاد می‌شود که برای رفع این مشکل اراده ای از سوی مسئولان دیده نمی شود.

,

, ,

بی جواب ماندن مطالبه سه ساله شهروندان مینابی

, بی جواب ماندن مطالبه سه ساله شهروندان مینابی,

علی شهروند مینابی در گفتگویی پیرامون وضعیت بحرانی دفع زباله در شهرستان اظهار کرد: پیگیری های سه ساله تاکنون بی نتیجه مانده که تداوم شرایط کنونی تهدیدی برای سلامت شهروندان محسوب می شود.

,

این شهروند گفت:جان دو میلیون هرمزگانی در خطر است ، حتی دیگر استانها چون میناب و بازار دام میناب تامین کننده گوشت هرمزگان بشمار می آید.

,

, ,

 

,

 

,

بروز انواع بیماری هایی که از آن بی خبریم

, بروز انواع بیماری هایی که از آن بی خبریم,

علیرضاصالحی یکی دیگر از شهروندان مینابی اظهار کرد: با توجه به خشکسالی و تغییر اقلیمی که بیشتر مناطق کشور را فرا‌گرفته، طبیعتا مراتع نیز تحت تاثیر قرار می‌گیرند و از سرسبزی‌شان کاسته می‌شود. در حوالی شهرها زمین‌های بایری وجود‌ دارند که محل ریخته شدن زباله‌ها و پسماندهای شهری و بیمارستانی است.

,

وی بیان کرد: اغلب این‌ مراکز، در مسیر عبور گله‌های دام‌هایی هستند که غذای روزانه‌شان را از لابه‌لای آن تامین می‌کنند.

,

, ,

پسماندهای زباله شهری غذای دام شده است

, پسماندهای زباله شهری غذای دام شده است,

موسوی یکی دیگر از شهروندان مینابی این طور گفت که: وقتی چراگاه ها، باغ ها و مزارع و مراتع و حتی مغزها برای حل مشکلات خشکیده، وقتی زبانها برای مطالبه گری خشکیده، وقتی جیب دامداران و چوپانان برای تامین علوفه دامها خشکیده شود ، سایت پسماند زباله که خطرناک ترین منبع ابتلا و انتقال انواع بیماریها به دام و انسان است،  چراگاه مناسبی برای احشام و حیوانات می باشد.

,

پرویز یک شهروند سندر کی در گفتگویی بیان کرد: متاسفانه در یکی از روستاهای بخش سندرک چندین گوسفند به علت خوردن پلاستیک از بین رفتن ولی باز کسی به فکر نیست و کسی رعایت نمی کند.

,

, ,

زباله های عفونی و بیمارستانی تهدید امنیت غذایی مردم میناب

, زباله های عفونی و بیمارستانی تهدید امنیت غذایی مردم میناب,

یکی از شهروندان مینابی گفت:  مرکز دفع زباله میناب به محل چرای حیوانات اهلی و گله های گوسفند تبدیل  شده این در حالی است که حتی زباله های درمانی را انجا رها می کنند.

,

وی ادامه داد:  در این خصوص حتی دادستان محترم بعنوان مدعی العموم وارد شد و دستور حصارکشی محوطه و معدوم کردن زباله ها را دادند که هنوز انجام نشده است.

,

این شهروند بیان کرد:افزایش تعداد مبتلایان به سرطان در بخشهایی از میناب و در بین مردمی که اغلب کشاورزند  و از سموم کشاورزی استفاده می کنند ، نیاز به بررسی دارد.

,

این شهروند اذعان کرد: استاندار هرمزگان به تازگی  از امنیت غذایی مردم هرمزگان حرف زدند لذا توقع داریم هر چه زودتر پیرامون افزایش سرطان، شیوع بیماری های کلیوی و روده ای در این شهرستان بدلیل کیفیت پایین اب شرب روستایی و شهری  و مرکز دفع زباله میناب اقدامات لازم را انجام دهند.

,

, ,

جایگاه بازیافت زباله در میناب هنوز به تائید محیط زیست نرسیده است

, جایگاه بازیافت زباله در میناب هنوز به تائید محیط زیست نرسیده است,

سهراب پُشتاره، رئیس اداره محیط زیست شهرستان میناب پیش از این در گفتگویی پیرامون زباله های عفونی و غیر عفونی در میناب گفت: براساس قانون زباله های عفونی تا زمانی که بی خطرسازی نشده جزء زباله های خطرناک محسوب می شود.

,

وی در پاسخ به این سوال که آیا بعد از انتقال زباله به سایت، زباله ها سوزانده یا دفن می شود، اظهار کرد: سوزاندن زباله در سایت زباله ممنوع بوده و پیرامون همین موضوع طی مکاتبات انجام شده با شهرداری اعلام شد که زباله ها از سوی عوامل شهرداری سوزانده نمی شود و توسط افراد دیگر انجام می شود.

,

, ,

رئیس اداره محیط زیست میناب گفت: جایگاه بازیافت زباله در میناب هنوز به تائید محیط زیست نرسیده و جایگاه مربوطه مشمول ارزیابی زیست محیطی است و بعد از ارزیابی و مشخص نمودن آیتم هایی از قبیل اینکه به عمق آب های زیر زمینی آسیب نرساند، جهت ورزش باد موجب انتقال میکروبها به مناطق دیگر نشود و بر روی درختان و انسان آسیب جدی وارد نکند اقدام به فعالیت می کند.

,

پشتاره بیان کرد: کروکی محل بازیافت زباله برای تایید محیط زیست از انتهای جاده آسفالت به این اداره ارسال شده در صورتی که این سایت بازیافت مکان دیگر را نشان می دهد.

,

, ,

موضوع پسماند زباله در شورای بهداشت مستلزم پیگیری جدی است

, موضوع پسماند زباله در شورای بهداشت مستلزم پیگیری جدی است,

خسرو بهرامی نژاد، رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری میناب نیز گفت: موضوع سایت زباله باید بصورت جدی از سوی متولیان  دنبال شود چرا که این نوع زباله فرا تهدید محسوب می شود.

,

وی افزود: سایت زباله یک موضوع و ریختن زباله های بیمارستان در این محوطه یک موضوع دیگر، خطرات میکروبی حاصل از زباله ها تهدید جدی روی سلامت افراد می گذارد و این موضوع باید در شورای بهداشت بصورت جدی پیگیری شود.

,

انتهای پیام/

]
زباله های عفونی و دفع اصولی آن معضلی است که در تمام شهرهای استان وجود دارد و عدم رعایت آن موجب بروز خسارات جبران ناپذیر خواهد شد.