خارج شدن مهم ترین آبراه دنیا از دستان پرتغالی ها/ دژهای تاریخی ابزار سلطه بیگانگان بر خلیج فارس
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از هرمز؛ قلعه پرتغالی ها یکی از مهم ترین جاذبه های گردشگری است که در توسط آلفونسر آلبرکرک در سال 1507 در ضلع شمالی جزیره قشم ساخته شد، این قلعه در واقع چندمین قلعه ای بود که بنادر و جزایر جنوب کشور توسط پرتغالی ها بنا شد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, هرمز,

قلعه های ساخته شده توسط پرتغالی ها باعث شد، تا علاوه بر اینکه بازرگانان خارجی که از راه دریا وارد کشور می شدند تجارت را در دست بگیرد، پرتغالی ها بتوانند بیش از صد سال بر آبراه دریایی کشور تسلط پیدا کنند و در گذر زمان نیز اقدام به ساختن دژ در جزایر لارک، قشم و هرمز کردند.

,

سنگ های آهکی، گچی و ساروج مصالح به کار رفته در ساخت این بنای تاریخی است، که جهت استحکام بخشیدن به دیواره ی قلعه در طی یک قرن چندین بار مورد  استفاده معماران قرار می گرفت.

,

, ,

در چهار سمت قلعه پرتغالی ها برج هایی قرار دارند که در روی آن ها ابزارهایی برای پرتاب توپ و منجنیق نیز وجود دارند، همچنین از این قلعه به عنوان مکانی برای نگهداری ابزار جنگی نیز استفاده می شد.

,

از آنجایی که در نزدیکی قلعه پرتغالی ها دژهای هرمز و لارک وجود داشت، این قلعه به عنوان منبع تدارکات نظامی محلی برای رساندن تدارکات و خدمات به دیگر قلعه ها بود.

,

در سال 1623 میلادی قلعه هایی  که در دهانه خلیج فارس قرار داشت توسط یکی از سرداران صفوی تصرف شد که از آن زمان تاکنون ایرانیان تواستند آبراه ارزشمند خلیج فارس که یکی از مهم ترین آبراه های جهان است، مسلط شوند.

,

, ,

حفاری هایی که توسط  شرکت برق منطقه قشم در نزدیکی قلعه پرتغالی ها در  سال 1387 باعث شد تا تونل های قدیمی متصل به این قلعه کشف شود، طبق تحقیقات به عمل آمده این تونل ها جهت فرار فرماندهان و نیروهای نظامی پرتغالی بوده که در فاصله 3 کیلومتری از میدان سعدی شهر قشم واقع شده است.

,

پرتغالی ها در قسمتی از این قلعه اقدام به ساخت کلیسا به عنوان محلی برای عبادت ساختند که از استحکام بالایی برخوردار بودند، این کلیساها دارای دو ردیف ستون بودند که به شکل دایره ای و با قوس های زیبایی که از جنس سنگ های  مرجانی بودند توسط معماران پرتغالی ساخته شده بود.

,

با توج به اینکه جنوب کشور قلعه های زیادی وجود دارد، تبدیل شدن این قلعه ها به مراکز تفریحی و فرهنگی می تواند ضمن اینکه تاریخچه کشور و ورود بیگانگان را به ایران حفظ کند، محلی برای نشر فرهنگ بومی مردم این کشور باشد.

,

انتهای پیام/

]
پرتغالی ها به محض ورود به ایران جهت تسلط بر اقتصاد کشور اقدام به ساخت چندین قلعه در نزدیکی خلیج فارس کردند تا به وسیله آن ضمن در دست داشتن مهم ترین آبراه دنیا که بازرگانان از طریق آن به تجارت می پرداختند را در دست بگیرند.