برداشت میوه گرمسیری جم در هرمزگان/درختی صدساله با خواص دارویی فراوان

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ درخت جمبو که به آن جم نیز می گویند از درختان گرمسیری سریع الرشد، میوه دار و همیشه سبز بوده که محل رویش و پرورش آن مناطق ساحلی جنوب ایران است.

این درخت گرمسیری بومی کشورهای هند، سریلانکا، بنگلادش و اندونزی بوده و حدود 300 سال پیش وارد ایران شده و در استان هرمزگان، سیستان و بلوچستان و بوشهر کشت می شود.

در ایران نام آن برگرفته از اسم هندی اش بوده و به بلندی هفت تا 14 متر می رسد و بیش از صد سال عمر می کند، جمبو تا ارتفاع 600 متر از دریا میوه می دهد و تا ارتفاع هزار و 800 متر از سطح دریا رویش می کند.

درخت جمبو که در هرمزگان به آن جم می گویند، دارای چوب محکم و با استقامتی بوده که در برخی کشورها از چوب آن برای ساخت تراورس، ابزار آلات کشاورزی و روستایی و سوخت استفاده می شود و پوست آن که دارای 8 تا 19 درصد تانن بوده در صنعت چرم سازی از آن استفاده می شود.

جم، میوه خوشه ای با خواص دارویی

درخت جم با دارا بودن شاخ و برگ های فراوان و تاج انبوه سایه ای خنک دارد و در برخی از کشورها به عنوان درختی زینتی و سایه دار استفاده می شود.

گل های این درخت که در فصل بهار شکوفا می شود، منبع خوبی برای زنبوران عسل برای تهیه شهد بوده و در این فصل بر روی این درخت کندوهای زیادی را می توان یافت.

میوه جم که به صورت خوشه ای بوده نخست سبز و کوچک، کال گس و ترش مزه است و رفته رفته بزرگتر شده و به رنگ سرخ و سپس سیاه و طعم شیرین و ترش  تبدیل می شود.

میوه، هسته و گل این درخت دارای خواص دارویی بوده و از جم برای ضد اسهال و رفع قارچ هایی که باعث کچلی می شود استفاده می شود و از هسته آن برای درمان و کنترل بیماری قند و دیابت کاربرد دارد.

برداشت این محصول در استان هرمزگان از اواخر خرداد ماه تا پایان تیرماه ادامه دارد و در شهرستان های رودان، میناب و بندرعباس کشت می شود .

پنج تن میوه جم از باغات هرمزگان برداشت می شود

مهندس گرگیج، مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان با بیان اینکه پیش بینی می شود تا پایان زمان برداشت پنج تن میوه جم برداشت شود، اظهار کرد: میوه درخت جم بیضی شکل و رنگ آن قرمز تیره و هم اندازه زغال اخته و گیلاس بوده و مزه ترش و شیرین دارد.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان تصریح کرد: برداشت میوه جم از دو هکتار از باغ های هرمزگان آغاز شده و تا اواخر تیرماه ادامه دارد.

گرگیج افزود: درخت جم، بومی کشورهای هند، سریلانکا، بنگلادش و اندونزی است و در نواحی ساحلی و گرمسیری دنیا کشت می شود.

وی عنوان کرد: میوه جم سرشار از  از ویتامین آ، سی، سدیم، پتاسیم، کلسیم، فسفر، منگنز، روی و آهن است و پوست میوه جم باعث افزایش کارایی دستگاه گوارش، کبد و تنظیم ضربان قلب می شود.

مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی هرمزگان خاطر نشان کرد: چیکو، کنار، سه پیستان، انبه، گوارا، گارم زنگی نیز از دیگر میوه های گرمسیری در هرمزگان است.

 

درخت جمبو که به آن جم نیز می گویند از درختان گرمسیری سریع الرشد، میوه دار و همیشه سبز بوده که محل رویش و پرورش آن مناطق ساحلی جنوب ایران که برداشت میوه آن از دو هکتار از باغ های هرمزگان آغاز شده است.