به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از شبکه خبری تهران نیوز، حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان در کنفرانس مطبوعاتی سفر خود به سوئیس گفته بود که در صورت ایجاد مشکل برای فروش نفت ایران، این کشور نیز میتواند صادرات نفت منطقه را متوقف کند. رئیس جمهوری ایران گفت که ادعای آمریکاییها برای توقف کامل صادرات نفت ایران بی معنی است.
, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, شبکه خبری تهران نیوز,وی افزود: «آنها معنی این اظهارات خود را نمیفهمند. زیرا در حالی که نفت منطقه صادر میشود، صادر نشدن نفت ایران معنی ندارد. اگر میتوانید این کار را بکنید و نتیجهاش را ببینید.»
در ادامه برخی از مسئولان و فرماندهان سپاه پاسداران موضوع بستن تنگه هرمز را مطرح کردند که اگر اتفاقی صورت بگیرد ایران تنگه هرمز را میبندد.
بعد از این سخنان بیل اوربان، یکی از سخنگویان ستاد فرماندهی مرکزی ایالات متحده، روز چهارشنبه به آسوشیتدپرس گفت: «نیروی دریایی آمریکا و متحدانش در منطقه آمادهاند که آزادی رفتوآمد و جریان آزاد تجاری را در هر کجا که قوانین بینالمللی اجازه میدهد، برقرار کنند».
بعد از این سخنان و با بالا گرفتن مسئله بستن تنگه هرمز دو مقام ارشد سپاه پاسداران تهدید «بسته شدن تنگه هرمز در صورت لزوم» را تکرار کردند.
امروزه اهمیت دریاها در ابعاد مختلف حیات بشری بر کسی پوشیده نیست. بیش از ۹۰ درصد حمل و نقل بینالمللی از طریق دریاها انجام میشود و سایر روشهای حمل و نقل زمینی، هوایی و ریلی تنها ۱۰ درصد این حمل و نقل را تشکیل میدهند. اقتصاد برخی کشورها و حداقل مردمان ساحلنشین برخی از کشورها، تا حد زیادی به بهره برداری از منابع دریایی وابسته است. بخش قابل توجهی از منابع هیدروکربنی و معدنی در مناطق فلات قاره و بستر دریاها واقع است. دریا نه تنها حمل و نقل را راحت میکند بلکه از دیر باز یکی از عوامل مهم قدرت ملی میباشد. کشورهای بزرگ دنیا از گذشته تا امروز سعی دارند با داشتن قدرت نظامی دریایی علاوه بر امور نظامی موضوع اقتصادی جهان را در سیطره خود قرار دهند.
ایران از نظر جغرافیایی از شمال و جنوب با دو دریای خلیج فارس و دریای خزر محصور شده است. کشور ما نیز با داشتن بیش از دو هزار کیلومتر مرز آبی در جنوب و قریب به هزار کیلومتر مرز آبی در شمال و باتوجه به ارتباط این آبها با آبهای آزاد و قرار گرفتن کشور بر سر مسیر کرویدورهای ترانزیتی شمال- جنوب باید به این صورتهای مختلف استفاده از دریاها توجه کند.
حقوق دریاها شاخهای از حقوق بینالملل عمومی است که به موضوعات مربوط به دریاها میپردازد که منبع اصلی این شاخه از حقوق کنوانسیون ملل متحد در مورد حقوق دریاها مصوب ۱۹۸۲ است. این قرارداد به «قانون اساسی دریاها» معروف است و تا فوریه ۲۰۰۹ بیش از ۱۵۷ کشور به آن پیوستهاند.
حقوق دریاها شامل تعریف آبهای سرزمینی، حق دولتها برای ماهیگیری و استخراج منابع از بستر اقیانوسها و کنترل دریانوردی میگردد.
بهطور کلی در خارج از منطقهای که با نام آبهای سرزمینی شناخته میشود، اصل آزادی دریا حاکم است. این به معنای آزادی ماهیگیری، ناوبری تجاری و مسافرتی چه با کشتی و چه با هواپیما است. همچنین شامل آزادی کشیدن خط لوله و کابل، آزادی تحقیقات علمی، آزادی احداث پایگاههای نظامی و حتی آزادی استفاده از اقیانوس به عنوان زبالهدانی میشود.
در بحث دریاها موضوعی وجود دارد بنام “تنگه” که اقیانوسها و سایر آبهای بزرگ را که پنج هفتم کره زمین را تشکیل میدهند به همدیگر وصل میکنند. کشتیرانی تجاری بین المللی و هم چنین کشتیرانی نظامی وابستگی بسیار زیادی به آزادی کشتیرانی در تنگههای بین المللی دارد. اما رژیم حقوقی واحد قابل اعمال برای همهی تنگه ها وجود ندارد زیرا رژیم حقوقی تنگهها از عرض دریای سرزمینی که خود برای مدت زیادی محل مجادله بوده متاثر میباشد و هر تنگه خصوصیات جغرافیایی، تاریخی ، اقتصادی و استراتژیکی خودش را دارد حقوق بین الملل دریاها برای عبور از تنگههای بین المللی دو حالت عبور بیضرر و عبور ترانزیت را به رسمیت شناخته است.
یکی از تنگههای بین المللی و مهم در دنیا تنگه هرمز میباشد که به گلوگاه خاورمیانه معروف است میباشد. این تنگه محل عبور تمام کشتیهای تجاری کشورهای خاورمیانه و ترانزیت آن با دنیا میباشد.
تنگه هرمز به عنوان یک آبراه بین المللی از ارزش استراتژیک خاصی برخوردار است؛ این تنگه در جنوب غرب آسیا و در امتداد پیشرفتگی آبهای اقیانوس هند در مدخل خلیج فارس قرار دارد. این تنگه دریای خلیج فارس و عمان را که دارای دو ماهیت حقوقی متفاوت هستند را به یکدیگر متصل میکند و از طرفی کم فاصلهترین منطقه دریای بین شبه جزیره عربستان و فلات ایران میباشد.
طول این تنگه بر اساس تعریف سابق ۱۸۷ کیلومتر و بر اساس محدوده تعین شده اخیر ۳۱۰ کیلومتر و همچنین از نظر حقوقی ۱۶ کیلومتر میباشد. عرض این تنگه در کوتاهترین نقطه ۳۸ کیلیومتر و بلندترین فاصله بین دو ساحل کشور ۹۰کیلومتر میباشد.
عبور از تنگهها اصوﻻً منوط بر این است که آبهای تنگه جزء دریای آزاد باشند یا بخشی از دریای سرزمین باشند. اگر در آبهای آزاد باشند، کشتیهای حاوی از همان آزادیهای برخوردارند که در هر نقطه دیگری از آبهای آزاد دارند و تحت کنترل و صلاحیت دولتهای ساحلی نیست.
اما اگر آبهای تنگه در داخل دریای سرزمین یک یا چند دولت باشند کشتیهای خارجی حق عبور بی ضرر دارند و دولت ساحلی میتواند به دلایل مختلف از جمله مسئله امنیت آن را تعلیق کند که تنگه هرمز به عنوان دریای سرزمینی محسوب میشود.
به دلیل وابستگی نفت جهان به نفت خلیج فارس این نقطه دارای اهمیت ویژهای است از آنجا که ژاپن، استرالیا و آمریکا به شدت به نفت خلیج فارس و آبراه تنگه هرمز وابستهاند بنابراین این نقطه به عنوان فضای ژئواستراتژیک این کشورها و غربی ها قرار دارد و از این متطقه به عنوان نقطه فشار و کنترل یاد میشود زیرا قطع عبور نفت از آن، جهان را با یک بحران روبه رو میکند.
شبه جزیره عربستان سه نقطه کنترلی و دفاعی دارند که دافع از شبه جزیره را راحت میکند. تنگه هرمز، تنگه المندب و کانال سوئز استو در بین آنها تنگه هرمز هم برای قدرت دریایی نقش مناسبی دارد به همین دلیل بعد از بحران کویت نیروهای دریایی آمریکا عموما بین سه نقطه مذبور و آبهای فی مابین آن مستقر شدند.
مطابق ماده ۳۷ و ۳۸ قوانین کنوانسیون ۱۹۸۲ این تنگه در آبهای سرزمین ایران قرار دارد و از آنجایی که خلیج فارس آبهای بین المللی ندارد و به فاصله ۱۲مایل از سواحل ایران همه کشتیهای عبوری قابل بازررسی هستند به همین خاطر عبور کشتیهای بی ضرر تا جای که به امنیت کشور و همچنین منافع آن لطمه وارد نکند امکان پذیر است.طبق ماده ۹ حقوقی دریایی تمام زیر دریاییها و همچنین کشتیهای نظامی و حامل سوختهای هستهای تنها با اجازه جمهوری اسلامی ایران حق عبور از تنگه را دارند.
دولت ساحلی دارای صلاحیت انحصاری ماهیگیری و بهره برداری از منابع بستر و زیر بستر دریای سرزمینی را دارد.کشتیهای دولت ساحلی از حق انحصاری حمل و نقل مسافر برخوردارند ، کالا از یک بندر ساحلی به بندر دیگر برخوردار است.
مسدود کردن طولانی یا دائم تنگه هرمز مغایر با حقوق دریاها و کنوانسیون ۱۹۵۸ ژنو یا عرف حقوقی موجود است. و از نظر حقوق بین الملل قابل پذیرش نیست اما از طرفی ایران در تنگه هرمز دارای آبهای سرزمین است و از طرف دیگر با نپیوستن ایران به حقوق دریا( سال ۱۹۸۲) حق عبور و مرور بی ضرر در مواقع اضطرابی و تهدید نظامی علیه ایران در آبهای ایران قابل تعلیق است. به همین دلیل به راحتی ایران از این حربه استفاده کرده است این درحالی است که برخی از تحلیلگران داخلی به اشتباه مسدود کرده تنگه هرمز را مطرح میکنند تا دست مایه برخی از رسانههای غربی و دشمن شود.
با توجه به تهدید آمریکا مبنی بر دخالت در تنگه هرمز و خطر برای امنیت کشور هم طبق قوانین بین المللی و هم به دلیل اختیار در تنگه میتواند آن را ببندد. این تهدید میتواند بحران شدیدی برای کشورهای غربی و دنیا ایجاد کند.
این در حالی است که برخی از نمایندگان مجلس صحبتهای حسن روحانی را به گونهای دیگر تفسیر کردند و اعلام کردند: منظور آقای روحانی بستن تنگه هرمز نبوده است.
با وجود آنکه دونالد ترامپ، رئیسجمهور آمریکا، تمام تلاش خود را برای جلوگیری از صادرات نفت ایران میکند و به گفته برایان هوک، مشاور سیاستگذاری وزارت خارجه آمریکا، دور تازه تحریمهای شدید ایالات متحده علیه ایران از ۱۳ مرداد، و بخش بعدی آن از ۱۳ آبان اعمال خواهد شد و هدف نهایی آن است که صادرات نفت ایران به صفر برسد.
پیش از این دونالد ترامپ از توافق خود با پادشاه عربستان سعودی برای افرایش تولید نفت به میزان دو میلیون بشکه در روز برای متعادل نگهداشتن ظرفیت بازار جهانی پس از کاهش صادرات نفت ایران، خبر داده بود.
به تازگی عربستان و امارات متحده عربی به صراحت اعلام کردهاند که به تولید نفتشان خواهند افزود تا با تشدید اعمال تحریم آمریکا علیه ایران، کمبود نفت در بازار را جبران کنند.
در واکنش به این اظهارات و بازگشت مجدد تحریمها، حسن روحانی در جمع ایرانیان سوئیس گفت: «آمریکاییها… معنی این حرف را نمیفهمند چرا که اصلاً معنی ندارد که نفت ایران صادر نشود و آن وقت نفت منطقه صادر شود. اگر شما توانستید این کار را بکنید تا نتیجهاش را ببینید».
محمدعلی جعفری، با «قاطعانه» دانستن موضع اخیر حسن روحانی، تصریح کرد: «در شرایط محتمل میتوان به دشمنان فهماند که استفاده از تنگه هرمز برای همه یا هیچکس چه معنی و مفهومی میتواند داشته باشد».
همچنین سردار اسماعیل کوثری جانشین فرمانده قرارگاه ثارالله سپاه ایران اعلام کرد که تهدید رئیس جمهور آمریکا در چند روز گذشته مبنی بر جلوگیری از صادرات حتی یک قطره از نفت ایران به سایر کشورها، نیازمند موضع سریع و هوشمندانهای از جانب ایران بود که خوشبختانه رئیس جمهور ایران در این زمینه بسیار بیان موضع خوبی داشتند.
کوثری تاکید کرد: اگر قرار بر منع صادرات نفت ایران باشد، اجازه خروج نفت به دیگر نقاط دنیا از طریق تنگه خلیج فارس را نمیدهیم. ۲۰ درصد نفت جهان از تنگه خلیج فارس عبور میکند و دنیا به این نفت نیاز دارد و هر اقدام خصمانهای از طرف آمریکا هزینههای گزافی برای آنها به دنبال دارد.
با بسته شدن تنگه هرمز بیش از ۲۰درصد از نفت جهان کاهش پیدا میکند به عبارت دیگر ۲۰درصد از کل اقتصاد جهان دچار تحلیل میشود. این موضوع میتواند یک جنگ اقتصادی بزرگ در دنیا ایجاد کند.
انتهای پیام/*
وی افزود: «آنها معنی این اظهارات خود را نمیفهمند. زیرا در حالی که نفت منطقه صادر میشود، صادر نشدن نفت ایران معنی ندارد. اگر میتوانید این کار را بکنید و نتیجهاش را ببینید.»
,در ادامه برخی از مسئولان و فرماندهان سپاه پاسداران موضوع بستن تنگه هرمز را مطرح کردند که اگر اتفاقی صورت بگیرد ایران تنگه هرمز را میبندد.
در ادامه برخی از مسئولان و فرماندهان سپاه پاسداران موضوع بستن تنگه هرمز را مطرح کردند که اگر اتفاقی صورت بگیرد ایران تنگه هرمز را میبندد.
,بعد از این سخنان بیل اوربان، یکی از سخنگویان ستاد فرماندهی مرکزی ایالات متحده، روز چهارشنبه به آسوشیتدپرس گفت: «نیروی دریایی آمریکا و متحدانش در منطقه آمادهاند که آزادی رفتوآمد و جریان آزاد تجاری را در هر کجا که قوانین بینالمللی اجازه میدهد، برقرار کنند».
,بعد از این سخنان و با بالا گرفتن مسئله بستن تنگه هرمز دو مقام ارشد سپاه پاسداران تهدید «بسته شدن تنگه هرمز در صورت لزوم» را تکرار کردند.
,
امروزه اهمیت دریاها در ابعاد مختلف حیات بشری بر کسی پوشیده نیست. بیش از ۹۰ درصد حمل و نقل بینالمللی از طریق دریاها انجام میشود و سایر روشهای حمل و نقل زمینی، هوایی و ریلی تنها ۱۰ درصد این حمل و نقل را تشکیل میدهند. اقتصاد برخی کشورها و حداقل مردمان ساحلنشین برخی از کشورها، تا حد زیادی به بهره برداری از منابع دریایی وابسته است. بخش قابل توجهی از منابع هیدروکربنی و معدنی در مناطق فلات قاره و بستر دریاها واقع است. دریا نه تنها حمل و نقل را راحت میکند بلکه از دیر باز یکی از عوامل مهم قدرت ملی میباشد. کشورهای بزرگ دنیا از گذشته تا امروز سعی دارند با داشتن قدرت نظامی دریایی علاوه بر امور نظامی موضوع اقتصادی جهان را در سیطره خود قرار دهند.
,ایران از نظر جغرافیایی از شمال و جنوب با دو دریای خلیج فارس و دریای خزر محصور شده است. کشور ما نیز با داشتن بیش از دو هزار کیلومتر مرز آبی در جنوب و قریب به هزار کیلومتر مرز آبی در شمال و باتوجه به ارتباط این آبها با آبهای آزاد و قرار گرفتن کشور بر سر مسیر کرویدورهای ترانزیتی شمال- جنوب باید به این صورتهای مختلف استفاده از دریاها توجه کند.
,حقوق دریاها شاخهای از حقوق بینالملل عمومی است که به موضوعات مربوط به دریاها میپردازد که منبع اصلی این شاخه از حقوق کنوانسیون ملل متحد در مورد حقوق دریاها مصوب ۱۹۸۲ است. این قرارداد به «قانون اساسی دریاها» معروف است و تا فوریه ۲۰۰۹ بیش از ۱۵۷ کشور به آن پیوستهاند.
,حقوق دریاها شامل تعریف آبهای سرزمینی، حق دولتها برای ماهیگیری و استخراج منابع از بستر اقیانوسها و کنترل دریانوردی میگردد.
,بهطور کلی در خارج از منطقهای که با نام آبهای سرزمینی شناخته میشود، اصل آزادی دریا حاکم است. این به معنای آزادی ماهیگیری، ناوبری تجاری و مسافرتی چه با کشتی و چه با هواپیما است. همچنین شامل آزادی کشیدن خط لوله و کابل، آزادی تحقیقات علمی، آزادی احداث پایگاههای نظامی و حتی آزادی استفاده از اقیانوس به عنوان زبالهدانی میشود.
,در بحث دریاها موضوعی وجود دارد بنام “تنگه” که اقیانوسها و سایر آبهای بزرگ را که پنج هفتم کره زمین را تشکیل میدهند به همدیگر وصل میکنند. کشتیرانی تجاری بین المللی و هم چنین کشتیرانی نظامی وابستگی بسیار زیادی به آزادی کشتیرانی در تنگههای بین المللی دارد. اما رژیم حقوقی واحد قابل اعمال برای همهی تنگه ها وجود ندارد زیرا رژیم حقوقی تنگهها از عرض دریای سرزمینی که خود برای مدت زیادی محل مجادله بوده متاثر میباشد و هر تنگه خصوصیات جغرافیایی، تاریخی ، اقتصادی و استراتژیکی خودش را دارد حقوق بین الملل دریاها برای عبور از تنگههای بین المللی دو حالت عبور بیضرر و عبور ترانزیت را به رسمیت شناخته است.
,یکی از تنگههای بین المللی و مهم در دنیا تنگه هرمز میباشد که به گلوگاه خاورمیانه معروف است میباشد. این تنگه محل عبور تمام کشتیهای تجاری کشورهای خاورمیانه و ترانزیت آن با دنیا میباشد.
,تنگه هرمز به عنوان یک آبراه بین المللی از ارزش استراتژیک خاصی برخوردار است؛ این تنگه در جنوب غرب آسیا و در امتداد پیشرفتگی آبهای اقیانوس هند در مدخل خلیج فارس قرار دارد. این تنگه دریای خلیج فارس و عمان را که دارای دو ماهیت حقوقی متفاوت هستند را به یکدیگر متصل میکند و از طرفی کم فاصلهترین منطقه دریای بین شبه جزیره عربستان و فلات ایران میباشد.
,طول این تنگه بر اساس تعریف سابق ۱۸۷ کیلومتر و بر اساس محدوده تعین شده اخیر ۳۱۰ کیلومتر و همچنین از نظر حقوقی ۱۶ کیلومتر میباشد. عرض این تنگه در کوتاهترین نقطه ۳۸ کیلیومتر و بلندترین فاصله بین دو ساحل کشور ۹۰کیلومتر میباشد.
,عبور از تنگهها اصوﻻً منوط بر این است که آبهای تنگه جزء دریای آزاد باشند یا بخشی از دریای سرزمین باشند. اگر در آبهای آزاد باشند، کشتیهای حاوی از همان آزادیهای برخوردارند که در هر نقطه دیگری از آبهای آزاد دارند و تحت کنترل و صلاحیت دولتهای ساحلی نیست.
,اما اگر آبهای تنگه در داخل دریای سرزمین یک یا چند دولت باشند کشتیهای خارجی حق عبور بی ضرر دارند و دولت ساحلی میتواند به دلایل مختلف از جمله مسئله امنیت آن را تعلیق کند که تنگه هرمز به عنوان دریای سرزمینی محسوب میشود.
,به دلیل وابستگی نفت جهان به نفت خلیج فارس این نقطه دارای اهمیت ویژهای است از آنجا که ژاپن، استرالیا و آمریکا به شدت به نفت خلیج فارس و آبراه تنگه هرمز وابستهاند بنابراین این نقطه به عنوان فضای ژئواستراتژیک این کشورها و غربی ها قرار دارد و از این متطقه به عنوان نقطه فشار و کنترل یاد میشود زیرا قطع عبور نفت از آن، جهان را با یک بحران روبه رو میکند.
,شبه جزیره عربستان سه نقطه کنترلی و دفاعی دارند که دافع از شبه جزیره را راحت میکند. تنگه هرمز، تنگه المندب و کانال سوئز استو در بین آنها تنگه هرمز هم برای قدرت دریایی نقش مناسبی دارد به همین دلیل بعد از بحران کویت نیروهای دریایی آمریکا عموما بین سه نقطه مذبور و آبهای فی مابین آن مستقر شدند.
,مطابق ماده ۳۷ و ۳۸ قوانین کنوانسیون ۱۹۸۲ این تنگه در آبهای سرزمین ایران قرار دارد و از آنجایی که خلیج فارس آبهای بین المللی ندارد و به فاصله ۱۲مایل از سواحل ایران همه کشتیهای عبوری قابل بازررسی هستند به همین خاطر عبور کشتیهای بی ضرر تا جای که به امنیت کشور و همچنین منافع آن لطمه وارد نکند امکان پذیر است.طبق ماده ۹ حقوقی دریایی تمام زیر دریاییها و همچنین کشتیهای نظامی و حامل سوختهای هستهای تنها با اجازه جمهوری اسلامی ایران حق عبور از تنگه را دارند.
,
دولت ساحلی دارای صلاحیت انحصاری ماهیگیری و بهره برداری از منابع بستر و زیر بستر دریای سرزمینی را دارد.کشتیهای دولت ساحلی از حق انحصاری حمل و نقل مسافر برخوردارند ، کالا از یک بندر ساحلی به بندر دیگر برخوردار است.
,مسدود کردن طولانی یا دائم تنگه هرمز مغایر با حقوق دریاها و کنوانسیون ۱۹۵۸ ژنو یا عرف حقوقی موجود است. و از نظر حقوق بین الملل قابل پذیرش نیست اما از طرفی ایران در تنگه هرمز دارای آبهای سرزمین است و از طرف دیگر با نپیوستن ایران به حقوق دریا( سال ۱۹۸۲) حق عبور و مرور بی ضرر در مواقع اضطرابی و تهدید نظامی علیه ایران در آبهای ایران قابل تعلیق است. به همین دلیل به راحتی ایران از این حربه استفاده کرده است این درحالی است که برخی از تحلیلگران داخلی به اشتباه مسدود کرده تنگه هرمز را مطرح میکنند تا دست مایه برخی از رسانههای غربی و دشمن شود.
,با توجه به تهدید آمریکا مبنی بر دخالت در تنگه هرمز و خطر برای امنیت کشور هم طبق قوانین بین المللی و هم به دلیل اختیار در تنگه میتواند آن را ببندد. این تهدید میتواند بحران شدیدی برای کشورهای غربی و دنیا ایجاد کند.
,این در حالی است که برخی از نمایندگان مجلس صحبتهای حسن روحانی را به گونهای دیگر تفسیر کردند و اعلام کردند: منظور آقای روحانی بستن تنگه هرمز نبوده است.
,با وجود آنکه دونالد ترامپ، رئیسجمهور آمریکا، تمام تلاش خود را برای جلوگیری از صادرات نفت ایران میکند و به گفته برایان هوک، مشاور سیاستگذاری وزارت خارجه آمریکا، دور تازه تحریمهای شدید ایالات متحده علیه ایران از ۱۳ مرداد، و بخش بعدی آن از ۱۳ آبان اعمال خواهد شد و هدف نهایی آن است که صادرات نفت ایران به صفر برسد.
,پیش از این دونالد ترامپ از توافق خود با پادشاه عربستان سعودی برای افرایش تولید نفت به میزان دو میلیون بشکه در روز برای متعادل نگهداشتن ظرفیت بازار جهانی پس از کاهش صادرات نفت ایران، خبر داده بود.
,به تازگی عربستان و امارات متحده عربی به صراحت اعلام کردهاند که به تولید نفتشان خواهند افزود تا با تشدید اعمال تحریم آمریکا علیه ایران، کمبود نفت در بازار را جبران کنند.
,در واکنش به این اظهارات و بازگشت مجدد تحریمها، حسن روحانی در جمع ایرانیان سوئیس گفت: «آمریکاییها… معنی این حرف را نمیفهمند چرا که اصلاً معنی ندارد که نفت ایران صادر نشود و آن وقت نفت منطقه صادر شود. اگر شما توانستید این کار را بکنید تا نتیجهاش را ببینید».
,محمدعلی جعفری، با «قاطعانه» دانستن موضع اخیر حسن روحانی، تصریح کرد: «در شرایط محتمل میتوان به دشمنان فهماند که استفاده از تنگه هرمز برای همه یا هیچکس چه معنی و مفهومی میتواند داشته باشد».
,
همچنین سردار اسماعیل کوثری جانشین فرمانده قرارگاه ثارالله سپاه ایران اعلام کرد که تهدید رئیس جمهور آمریکا در چند روز گذشته مبنی بر جلوگیری از صادرات حتی یک قطره از نفت ایران به سایر کشورها، نیازمند موضع سریع و هوشمندانهای از جانب ایران بود که خوشبختانه رئیس جمهور ایران در این زمینه بسیار بیان موضع خوبی داشتند.
کوثری تاکید کرد: اگر قرار بر منع صادرات نفت ایران باشد، اجازه خروج نفت به دیگر نقاط دنیا از طریق تنگه خلیج فارس را نمیدهیم. ۲۰ درصد نفت جهان از تنگه خلیج فارس عبور میکند و دنیا به این نفت نیاز دارد و هر اقدام خصمانهای از طرف آمریکا هزینههای گزافی برای آنها به دنبال دارد.
,
با بسته شدن تنگه هرمز بیش از ۲۰درصد از نفت جهان کاهش پیدا میکند به عبارت دیگر ۲۰درصد از کل اقتصاد جهان دچار تحلیل میشود. این موضوع میتواند یک جنگ اقتصادی بزرگ در دنیا ایجاد کند.
,,
انتهای پیام/*
,]