در مقابل عقاید مکتب شیرازی ها باید کرسی های آزاد اندیشی تشکیل شود
[

به گزارش خبرنگار شبکه اطلاع رسانی دانا؛حجت‌الاسلام‌و‌المسلمین بهشتی‌پور، مدرس حوزه علمیه و مدیر مدرسه علمیه امام خامنه‌ای در گفت‌وگویی صمیمانه و مشروح با خبرنگار فرهنگی دانا در خصوص طرح آموزشی نوینی که در حوزه امام خامنه‌ای ایجاد شده است گفت: اسم طرح ما «طرح‌منهاج» و عنوانش ارائه 6 پایه حوزه در طول دو سال است. یعنی کتاب‌هایی که طلبه‌ها در طی 6 سال تحصیل می‌کنند، ما در طول 2سال تدریس می‌کنیم.

, شبکه اطلاع رسانی دانا,

وی ادامه داد: در شهر قم 4مدرسه شبانه هست که مخصوص غیر‌طلبه هاست، یعنی کسانی که شاغل یا دانشجو هستند و می‌خواهند درس های طلبگی را بخوانند. آنها باید در آزمون ماده 10 و 18 حوزه شرکت کنند تا به عنوان طلبه رسمی پایه 7 پذیرش شوند. منتها اینها 6پایه حوزه را در طول 9سال تدریس می‌کنند. ما در ابتدا اصل این طرح را برای طلبه‌ها برنامه‌ریزی کردیم تا طلبه‌های روزانه داشته باشیم و کسانی که از سوم راهنمایی یا دیپلم می‌آیند بعد از دو سال پایه 6 باشند، اما همان طور که از اسم طرح مشخص است، قرار است 6سال حوزه در 2 سال تدریس شود به همین دلیل این طرح خیلی مورد پذیرش واقع نشد و با آن مخالفت کردند. برخی از مدیران حوزه علمیه معتقد بودند که اجرای این طرح ما محال است و اصلا امکان این کار وجود ندارد. بنابراین ما تصمیم گرفتیم ابتدا این طرح را در شرایط سخت امتحان کنیم و اعتقاد داشتیم که اگر این طرح در شرایط سخت به نتیجه برسد قطعا در شرایط عادی خیلی راحت‌تر مثمر ثمر خواهد بود. به همین دلیل مدرسه علمیه امام خامنه ای را در روستای صَرم بخش کهک تأسیس کردیم. این روستا در 12 کیلومتری مسجد جمکران به سمت کاشان قرار دارد.

,

وی در خصوص ویژگی های متمایزکننده حوزه علمیه امام خامنه‌ای نیز افزود: مدرسه ما 3 خصوصیت متمایزکننده دارد، اول اینکه در مقدمه طرح که مکتوب در اختیار حوزه قرار گرفته است، تمام کارهایی که قرار است انجام بگیرد برگرفته از کلام مقام‌معظم رهبری است که راجع به حوزه علمیه فرموده‌اند، یعنی هیچ جنبه ای از اداره این حوزه ناشی از ابداع و اختراع من نیست، فقط خواستم به کلام مبارک رهبرمان در باب تدریس و آموزش در حوزه عمل کنم. بنابراین به دو نکته در این طرح توجه ویژه‌ای کردم. یکی بحث مدیریت کتاب هاست. به طور مثال، طلبه‌ها در نظام آموزشی حوزه علمیه باید برای صرف و نحو، از سال اول تا سال سوم، 7کتاب را بخوانند و در واقع سه سال طول می‌کشد تا طلبه‌ها، کتاب‌های رسمی حوزه در صرف و نحو را به اتمام برسانند؛ اما ما این هفت کتاب را به یک کتاب تبدیل کرده‌ایم. در حقیقت ما تلاش کرده‌ایم تا مباحث و مطالبی که در کتاب‌ها تکراری هستند را حذف کنیم، در نتیجه مجموع مباحث را از منابع بسیار گسترده‌تر در قالب یک کتاب جمع آوری کردیم. منابعی که ما به طور مثال در بحث صرف و نحو استفاده کردیم از منابع رسمی حوزه که 7 کتاب می‌باشد، بیشتر شده است و از کتاب‌هایی نظیر سلسبیل آیت‌الله علیدوست که حاوی مطالب بسیار خوبی است نیز استفاده کرده‌ایم.

,

ویژگی دوم مدرسه علمیه امام‌خامنه‌ای این است که ما به طلبه‌ها قاعده درس می‌دهیم؛ یعنی برخلاف نظام حوزه که متن را استاد می‌خواند، ترجمه می‌کند و اگر توانست یک توضیحی هم ارائه می‌کند، ما شبیه مباحث ریاضی، قاعده را به طلبه آموزش می‌دهیم؛ به طور مثال آموزش می‌دهیم که قاعده «مبتدا» این است، قاعده «اسم فاعل» این است و همین طور قاعده به قاعده پیش می‌رویم و طلبه‌ها نیز باید برای هر قاعده، 5 مثال قرآنی پیدا کنند، ما همین کار را برای درس های دیگر نظیر منطق و معانی بیان هم انجام می‌دهیم، در نتیجه ادبیات، منطق و معانی بیان را در 6 ماه تدریس کردیم، در حالی که همین کتب را در حوزه طی 3سال آموزش می‌دهند.

,

بنابراین این دو اتفاق در حوزه علمیه ما افتاده است: 1- تجمیع کتاب‌ها و حذف نکات اضافی 2- قاعده‌مند درس دادن و فرصت دادن به طلبه‌ها برای پیدا کردن مثال‌های مرتبط

,

این استاد حوزه علمیه در ادامه به برنامه‌درسی حوزه در 6ماهه دوم پرداخت و گفت: ما درشش ماه دوم، بحث اصول را به طلبه‌ها آموزش می‌دهیم که طلبه‌های حوزه در پایه 4 و 5 و 6 می‌خوانند. اصول در قالب دو کتاب کتاب الموجز آیت‌الله سبحانی و اصول مرحوم مظفر است که ما این دو کتاب را تلفیقی تدریس می‌کنیم،. نتیجه این اتفاق هم این می شود که مطالب تکراری و استدلال های شبیه‌ به‌هم حذف خواهند شد و فقط یک مطلب ارائه می‌شود.

,

بنابراین در نیم سال اول ادبیات، منطق و معانی بیان تدریس می‌شود و در نیم سال دوم اصول تدریس خواهد شد. در سال دوم هم که دو نیم سال است به لمعه پرداخته خواهد شد. سبک لمعه هم متفاوت است با تدریس لمعه در حوزه. ما سبکی را که آیت‌الله مکارم شیرازی در درس خارج خود دارند را در درس لمعه پیاده کردیم. ایشان خیلی روشن در درس خارج بحث می کنند.

,

وی با اشاره به ویژگی این مدرسه علمیه‌ افزود: اگر کسی این دو اتفاق یعنی مدیریت کتاب‌ها و سبک تدریس ما را نپذیرد، از ویژگی سوم نمی‌تواند غافل شود. این کلام مقام معظم رهبری است که ما 365روز داریم و غالبا 65روز درس می‌خوانیم و 300روز تعطیل هستیم. متأسفانه در نظام حوزه و در بالاترین سطح درس که برای آیت‌الله‌العظمی مکارم‌شیرازی است، سالی 110 جلسه تشکیل می‌شود و خود آیت‌الله مکارم در روز افتتاح حوزه گفتند: درست است که من 110جلسه کلاس دارم و از همه بیشتر است اما من خودم از این بابت ناراحتم؛ مردم از ما می‌پرسند که حوزویان بقیه سال را چه کار می‌کنند؟

,

لذا ما آمدیم تعطیلات را مدیریت کردیم و این همان ویژگی متمایز کننده سوم است. ما از بین 365روز سال فقط 65روز جمعه‌ها و تعطیلات رسمی، تعطیل هستیم و 300جلسه درس داریم. البته این را هم در نظر بگیرید که اکثر قریب به اتفاق طلبه های حوزه ما متأهل بوده‌اند. این سؤال برای من پیش می‌آید که اگر طلبه سوم راهنمایی باشد، متأهل نباشد، مستأجر نباشد، قسط نداشته باشد و فقط در حجره باشد، چرا نباید سر کلاس بیاید؟ مطمئنا در 300جلسه کلاس، هر کتابی را با هر حجمی می توان تدریس کرد و آموخت و در نتیجه با این برنامه‌ریزی، 6سال حوزه به 2سال کاهش پیدا می‌کند در حالی که طلبه‌ها کاملا باسوادند و بحث علمی‌شان اصلا ضعیف نیست.

,

وی درباره تفاوت تأثیر این نوع آموزش با مدل حوزه علمیه تصریح کرد: طلبه‌ای که از سال اول با ما بوده است، در صرف و نحوش، منطق و معانی بیان قوی است. ما ابتدا اصول را تمام می‌کنیم تا طلبه اصطلاحات اصولی را یاد بگیرد و بعد از آن به تدریس لمعه می‌پردازیم؛ در شرایطی که اگر ما اصول و لمعه را همزمان و هماهنگ تدریس کنیم به ضرر طلبه است. این مطالب را همه آقایان می‌دانند و این چیزهایی نیست که من کشف کرده باشم.

, .,

حجت‌الاسلام بهشتی‌پور در ادامه در خصوص طلبه‌های مدرسه علمیه امام خامنه‌ای توضیح داد: بعضی از طلبه‌های ما کسانی‌اند که خادم حرمند و از ساعت 6صبح تا 6 غروب در حال خدمت در حرم حضرت معصومه(سلام الله علیها) هستند و از 6بعد از ظهر تا 8شب نیز در حوزه ما تحصیل می‌کنند؛ اینها زن و بچه دارند و خیلی فرصت این را ندارند که مباحثه کنند، اما همین طلبه ها را اگر امتحان کنید متوجه می شوید که بار علمی خوبی دارند و من خودم پنج شنبه ها برای آنها وقت تعیین می کنم و آنها برای من منطق مظفر را می‌خوانند و تمرین می‌کنند.

,

وی اظهار داشت: من 5سال است که با این روستا در ارتباط هستم و محرم و ماه رمضان را در این روستا می گذراندم و به دلیل اینکه این روستا به شهر قم نزدیک است من منزلم را به این روستا منتقل کرده‌ام و در این روستا ساکنم.

,

بهشتی پور در خصوص هزینه‌های این مدرسه اضافه کرد: من درآمدی ندارم که هزینه این حوزه علمیه کنم بلکه هیئت امناء، اهالی روستا و چند آدم خیر ما را کمک کردند تا این حوزه علمیه را ایجاد کنیم و درحال حاضر نیز همین افراد از جیبشان هزینه می‌کنند تا این مجموعه به کار خود ادامه دهد.  این مدرسه علمیه سایت (آدرس سایت: www.aynaamar.com) نیز تأسیس کرده است و در فضای مجازی نیز اقداماتی را انجام داده‌ایم. و همه این خرج‌ها را مردم از جیبشان هزینه می‌کنند.

, www.aynaamar.com, www.aynaamar.com,

وی یا اشاره به ضعف‌های نظام آموزشی حوزه گفت: هرطلبه‌ای که یک سال در حوزه تحصیل کرده باشد، ضعف‌های حوزه را کاملا متوجه می‌شود. به عنوان مثال یک فردی که در دانشگاه تحصیل می‌کند بعد از گذراندن 6سال می‌تواند تخصص لازمه را کسب کند و وارد فضای کاری در راستای تخصص خود شود، اما یک طلبه بعد از 6 سال هنوز نمی‌تواند کارایی لازم را داشته باشد. متأسفانه زمانی که بزرگان حوزه برنامه‌ریزی می‌کنند بازهم برای رفع این ضعف‌ها پیش‌بینی خاصی نمی‌کنند. تنها کسی که کلمات نورانی‌اش آدم را آرام می‌کند مقام معظم رهبری است. ایشان در مدرسه فیضیه و در سفر اخیرشان در شبستان امام سخنرانی فرمودند و من هم پای صحبت‌های ایشان بودم. همچنین نامه‌ای که ایشان به حوزه نوشتند و کتابی که دفتر ایشان راجع به تحول در نظام آموزشی حوزه چاپ کرده است، انسان را به فکر وادار می کند.

,

وی اذعان کرد: من در هیچ مؤسسه‌ای وقت نگذاشتم که بخواهم مدرک غیرطلبگی بگیرم و مثلا دکترای رشته‌ای را دریافت کنم و فقط می‌خواهم یک طلبه باشم، لذا زمانی هم که از پایه هفت حوزه فارغ التحصیل شدم به سفارش مرحوم مجتهدی تهرانی(ره) به حیطه تدریس وارد گشتم، در آنجا بود که متوجه شدم نمی‌توانم به شیوه دلخواه خود تدریس کنم و باید به آن شیوه‌ای که آنها دیکته می‌کنند، تدریس کنم و این جرقه‌ای بود تا به فکر تحول در نظام حوزه بیفتم، به‌همین‌جهت فرمایشات مقام معظم رهبری را سرلوحه خود قرار دادم.

,

حجت‌الاسلام بهشتی‌پور میزان تغییر رویه حوزه پس از سخنرانی‌های مکرر مقام معظم رهبری در خصوص تغییر در شیوه آموزش در حوزه علمیه را بسیار ناچیز شمرد و افزود: من اطمینان دارم که تمام فرمایشات ایشان براساس چارچوب عقلی است و بسیار کارگشا خواهد بود و می تواند در همه زمینه‌ها راه‌گشا باشد.

,

این مدرس حوزه علمیه درباره تهمت هایی که به وی روا شده  نیز گفت: به این گونه مسائل نباید پرداخت. در شهر قم یک مقدار فضا ملتهب است؛ اطرافیان سید صادق شیرازی در قم مشغول فعالیت هستند و به طور مثال لعن علنی انجام می دهند، مراسم قمه زنی را واجب می‌دانند و این گونه مسائل در روستاهای قم هم نفوذ کرده است.

,

دلیل دیگر هم این بود که یک عده با تنگ‌نظری نسبت به قومیت من، می‌خواستند من را سنی و وهابی جلوه دهند. تنها کسی که برای من اثبات شده و حرفهایش پیش‌بینی‌های 10ساله است، مقام معظم رهبری است. من فرمایشات ایشان را در مساجد مطرح می‌کردم، اما عده‌ای که مخالف این بودند، به من تهمت‌های ناروایی را نسبت دادند.

,

خدا را شکر کسانی که بنده را می‌شناختند و از اساتید بنده در حوزه علمیه بودند از بنده حمایت کردند.

,

وی در خصوص راه‌اندازی آموزش مجازی در مدرسه علمیه امام‌خامنه‌ای نیز خاطرنشان شد:  نظر ما این است که طلبه‌ها باید در کلاس حضور داشته باشند. در دوره قبلی 60نفر ثبت‌نامی داشتیم و در این دوره جدید هم حدود 70نفر ثبت نام کرده‌اند. از این 70نفر نزدیک به 20نفر از استان‌های مختلف نظیر اهواز، شیراز، کرمان و یزد آمده‌ و متأهل هستند و قصد دارند خانه‌شان را به قم منتقل کنند تا در کلاس‌های ما حضور پیدا کنند.

,

ما سایت را نیز راه‌اندازی کرده‌ایم و از فضای کلاس فیلمبرداری کرده و در سایت قرار داده‌ایم؛ یک عده از دوستان نیز به ما پیشنهاد داده‌اند که این فضا را بهبود بخشیم و در یک استودیو، کلاس‌ها را به صورت مجازی برگزار کنیم و به دنبال این هستیم تا برنامه‌ریزی مناسبی را در این خصوص نیز انجام دهیم.

,

وی درباره شکل گیری مباحثات علمی با گروه‌هایی نظیر سیدصادق شیرازی نیز گفتند: مقام معظم رهبری در خصوص کرسی‌های آزاد اندیشی بارها تأکید کرده‌اند و ایشان به این مقوله در قم نیز اشاره فرمودند که «کسانی که مخالف فلسفه و عرفانند و حتی کسانی که فتوای جدید فقهی دارند باید در کرسی‌های آزاد اندیشی مورد بررسی قرار گیرند و در این جلسات بحث صورت گیرد و دیگران گوش کنند» ما باید به فرمایشات ایشان جامه عمل بپوشانیم تا خدایی ناکرده هم مثل جاهای دیگر به تکفیر نرسیم. ولی متأسفانه این جو وجود ندارد و این مبحث مقام معظم رهبری در قم هم پیگیری نمی‌شود.

,

این روحانی در ادامه به پایگاه اجتماعی سیدصادق شیرازی نیز اشاره کرد و اظهار داشت: دار و دسته آقای سیدصادق شیرازی 15 شبکه ماهواره ای دارند، ایشان روز تاسوعا و عاشورا در حسینیه شان قمه‌زنی علنی می‌کنند و در سایتشان نیز علنا این اقدام را تبلیغ می‌کنند. ایشان در بین افاغنه مقلد پیدا کرده‌اند، زیرا هر مبلغی را که به عنوان خمس برایشان می‌آورند، ایشان قبض پول را می‌دهد و همه مبلغ را هم به شخص برمی‌گرداند.

,

وی راه‌های مقابله با این جریان‌ها را این گونه بیان کرد: این مقوله دو جنبه دارد: 1- بحث علمی است که در این خصوص بزرگان ما باید ایشان را بخواهند و با ایشان وارد مباحثه علمی شوند. ایشان قائل به این است که قمه زنی واجب است و یا رساله پخش کرده و ادعای مرجعیت دارد. ما مراجع انقلابی بسیار زیادی داریم که می توانند با ایشان وراد مباحثه شوند. اگر هم پسر ایشان و یا شاگردان ایشان ادعایی دارند، رده‌های پایین‌تر از عالمان ما باید با این‌ها بحث کنند. جنبه دیگر هم بحث امنیتی است، که این به عهده نهادهای امنیتی و اطلاعاتی است که به وظیفه خود در این خصوص عمل کنند. نهادهای امنیتی باید پیگیر این باشند که چه طور این همه شبکه ماهواره‌ای و جلسات لعن به یک آقایی منتصب است، و ایشان نیز باید پاسخگو باشند که آیا واقعا به عنوان شخص حامی از این جریان‌ها عمل می‌کند و یا اینکه اصلا نسبتی با این گروه‌ها و شبکه‌ها ندارد و اعلام برائت کند.

,

وی در خصوص میزان استقبال مردم از این حوزه نیز بیان داشت: علاقمندان به حوزه ما زیاد هستند، به طور مثال سایت ما که در حدود دو ماه است تأسیس شده است نزدیک به 2هزار نفر بیننده داشته است. اگر ما نصف این بازدیدکننده‌ها را کاذب بدانیم باز هم هزار بازدید از یک سایت تازه تأسیس نشان می‌دهد که علاقمندان به حوزه ما زیاد هستند.

,

مداوما به تلفن حوزه و تلفن همراه من تماس گرفته می‌شود و علاقمندان از بین طلبه‌هایی که در پایه‌های مختلف حوزه تحصیل کرده‌اند می‌خواهند به حوزه ما بیایند. برخی از آن‌ها می‌گویند ما 6سال در حوزه تحصیل کرده‌ایم اما بار علمی خیلی کمی داریم و می‌خواهند 2سال در مدرسه علمیه امام خامنه‌ای به طور جدی تحصیل کنند تا بار علمی بیشتر و قوی‌تری کسب کنند. همچنین در بعضی از کلاس‌های ما طلبه‌های پایه 8 می‌نشینند. ما هیچ گونه تبلیغاتی نداریم و حتی آقایان در شهر قم نیز به ما اجازه نمی‌دهند تا هیچ گونه اقدامات تبلیغی را انجام دهیم.

,

مدیر مدرسه علمیه امام حامنه‌ای در انتها در خصوص توقعش از مسئولین نسبت به حمایت از این مدرسه علمیه تازه تأسیس نیز گفت: من بسیار زیاد به خدا توکل می‌کنم و امیدوارم که خداوند ما را در این راه حمایت و هدایت کند. ما دوست داریم که در راستای فرمایشات مقام معظم رهبری حرکت کنیم، اما به طور مثال زمانی که مقام معظم رهبری راجع به مسائل حوزه سخنرانی می‌کنند، در قم جبهه گیری‌هایی صورت می‌گیرد و بنابراین ما می‌دانیم معذوریت هایی وجود دارد و بنده انتظار ندارم از یک طلبه‌ای که نظام حوزه را به هم ریخته است، حمایتی صورت گیرد، اما دلم می‌خواهد کاری را که انجام دادم مورد رضایت مقام معظم رهبری قرار گیرد. و دوست دارم اگر کارم نقص  یا ایرادی دارد از جانب مقام ولایت به ما گوشزد شود.

,

انتهای پیام/

]
مدیر حوزه علمیه امام خامنه ای: تمام کارهایی که قرار است انجام بگیرد برگرفته از کلام مقام‌معظم رهبری است که راجع به حوزه علمیه فرموده‌اند، یعنی هیچ جنبه ای از اداره این حوزه ناشی از ابداع و اختراع من نیست، فقط خواستم به کلام مبارک رهبرمان در باب تدریس و آموزش در حوزه عمل کنم.