ویترین گونه های گیاهی، بزرگ ترین پدیده گرانیت زایی در رشته کوههای زاگرس
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛به نقل از نافع، کوهستان الوند بزرگ ترین پدیده گرانیت زایی است که بر اثر نفوذ توده‌های آذرین بازمانده از دوران پیشین است و این کوهستان منفردی از شاخه‌های خاوری زاگرس مرکزی با عرصه‌ای به وسعت ۱۳۷۵ کیلومتر مربع، است .

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, نافع,


در شمال غرب به کوه خدابنده‌لو سنندج و کوه چهل‌چشمه کردستان و از جنوب شرق به بلندی‌های راسوند و کوه وفس اراک متصل است.یال آن، حد طبیعی بین شهر همدان و تویسرکان و بلندترین قله‌ی آن موسوم به الوند در ۱۸ کیلومتری جنوب شهر قرار دارد. جهت این کوهستان از شمال غربی به جنوب شرقی کشیده شده و استان همدان را به دو نیمه شمالی و جنوبی تقسیم می‌کند.

,
,

از مشخصات جغرافیایی و معرفی این کوهستان بزرگ که بگذریم روز به روز شاهد زخم هایی بر پیکره این اثر طبیعی هستیم که بازگویی آن خالی از لطف نیست .

,

هر کوهستان در جای جای ایران دارای پوشش گیاهی خاص خود در آن منطقه است ، به طوری که ممکن است نوع گیاهان یکی باشد اما به لحاظ شرایط جغرافیایی که قرار می گیرند اثر آن ها متفاوت است .

,

کوهستان الوند نیز از این قاعده مستثنی نیست و دارای پوشش گیاهی خاص خود است ، شهر همدان که از دیرباز محل زندگی دانشمندانی چون بوعلی سینا که به پدر طب ایران معروف است دز زمان حال نیز دارای عطاری هایی بزرگ در گوشه و کنار شهر است که خیلی از این عطاریها در درمان بیماریها و امراض داروهای شفا بخش دارند .

,

چشمه قصابانی نایب رئیس هیات کوهنوردی همدان که جزو کوهنوردان حرفه ای و با تجربه در استان به شمار می رود در خصوص پوشش گیاهی کوهستان الوند اظهار داشت: با قطعیت نمی توان راجع به افزایش چشمگیر عطاریی ها در سطح شهر و استفاده آن ها از گونه های گیاهی الوند حرف زد اما قطعا بی ربط هم نیستند .

,

وی ادامه داد: امسال در استان همدان خوشبختانه بارش خوب بود و آب خوبی در کوهستان داریم و هنوز که آنچنان هوا گرم نشده است پوشش های گیاهی زرد نشده اند و قابل برداشت هستند در صورتی که هر سال در این زمان گ.نه های گیاهی قابل برداشت نبودند و زرد شده اند .

,

کوهنورد همدانی با اشاره به مقاله چهار پژوهشگر افزود: 124 گونه گیاهی که از 193 جنس و در 40 خانواده گیاهی هستند که 19 گونه بصورت خاص استفاده می شود و از همه 16 گونه در آسیب انقراض است.

,

نایب رئیس هیات کوهنوردی در خصوص گونه های گیاهی الوند گفت: در این منطقه گیاه مفرا که از خانواده نعناع است و مختص این منطقه است وجود دارد و از آن طرف طوطیا و ریواس و کنگر داریم که مربوط به فصل بهار است .

,

چشمه قصابانی بیان داشت: برخی پوشش های گیاهی مثل موسیر و ... را چون زمانی که می خواهیم استفاده کنیم ریشه آن ها قابل استفاده است و باعث تخریب در سطح می شود و تمام این عوامل دست به دست هم داد و عشایر و چرای دایم این منطقه کوهستانی را دچار آسیب کرده است.

,


انتهای پیام/

,
]
124 گونه گیاهی که از 193 جنس و در 40 خانواده گیاهی در کوهستان الوند وجود دارد که 19 گونه بصورت خاص استفاده می شود و از همه 16 گونه در آسیب انقراض است.