افزایش تنوع مواد مخدر از ۲۰ به ۷۰۰ نوع
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور در نخستین همایش «مواجهه با آسیب‌های اجتماعی از دیدگاه اسلام» که صبح امروز در مرکز همایش‌های صدا و سیما برگزار شد، اظهار داشت: ما در کشور به سندرمی دچار شدیم که مجموعه‌های تحقیقاتی فراوان داریم همینطور کارهای نظری و کلی گویی و سطحی نگری هم وجود دارد که با وجود تحقیقات زیاد اثرگذار نیست.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, رحمانی فضلی , آسیب‌های اجتماعی,

وی افزود: مشکل بدتر اینکه بین محققان و مجریان ارتباط برقرار نمی‌شود و اگر ارتباط باشد هم فهم مشترک نیست و هر شخصی مسیر خود را می‌رود.

,

وزیر کشور ادامه داد: من به عنوان مسئول کنونی و معلم دانشگاه هم علاقمند به کار تحقیقاتی هستم و هم معتقدم باید از مطالعات تحقیقاتی در حل مشکلات استفاده کنیم.

, وزیر کشور,

رحمانی فضلی تصریح کرد: من هم در ستاد مبارزه با مواد مخدر و هم وزارت کشور هر مقاله‌ای که منجر به حل مشکل نباشد قبول نمی‌کنم. یک رساله در حوزه بنده نبوده که یک مشکل راحل نکند.

,

وی گفت: اگر اینگونه باشد می‌توانیم کپی پیست کنیم و با تدوین، یک مقاله تحویل دهیم ولی اصل این است که تحقیق مشکلات را حل کند.

,

وزیر کشور تصریح کرد: ما باید بزرگترین مشکل کشور که آسیب های اجتماعی است را حل کنیم که البته سخت است ولی با تحقیق کاربردی می‌توانیم این کار را انجام دهیم.

,

رحمانی فضلی با بیان اینکه تنوع مواد مخدر از 20 نوع به 700 نوع رسیده است، گفت: برای انواع مسائل از زیبایی و لاغری و تمرکز تا انواع موضوعات مواد هست.

,

وی افزود: در حوزه تریاک، میزان کشف مواد به هشتصد تن رسیده و  بیست هزار عملیات انجام دادیم و میزان شیوع در دنیا با رقم 25 درصدی مواجه است.

,

رحمانی فضلی ادامه داد: ما با امری مواجه هستیم که علتش آسیب‌های اجتماعی است و آن هم تغییر نسل و سبک زندگی است. 60 سال قبل ما با 40 سال قبل تغییر چندانی نداشته و حتی صد سال قبل هم تفاوت چندانی نداشته اما در شرایط کنونی با سرعت غیر قابل وصف در تغییرات مواجهیم.

,

وی تصریح کرد: محور این تغییرات و سازمان یافتگی آن هم بر محور تفکرات لیبرالیستی و کاملا مادی گرایانه است زیرا کسانی که برای این تغییرات برنامه‌ریزی می‌کنند قدرت دارند و ابزار دست آنهاست و به دنبال منافع و مصالح خود هستند.

,

رحمانی‌فضلی اظهار داشت: وقتی تجارت مواد مخدر 60 میلیارد دلار در دنیاست پس به راحتی قابل چشم پوشی نیست و همه آنهایی که در دنیا به دنبال شفاف سازی هستند باید بگویند که مبدا و مقصد این 60 میلیارد دلار کجاست.

,

وزیر کشور در ادامه سخنانش اظهار داشت: چند درصد علوم ما در حوزه‌های انسانی و اقتصادی و فرهنگی تولید خودمان است؟ چقدر تحت عنوان علوم اسلامی نظریه های سکولار را تبیین می‌کنیم؟ چه تسلطی بر محتوای رسانه داریم؟ چه کسی مسئول مطالعه و مقابله و خنثی کردن آسیبهای رسانه ای درکشور ما است؟ من برای هر کاری به دنبال اثر آن هستم.

,

وزیر کشور افزود: این همه دستگاه فرهنگی و رسانه چطور نمی‌توانیم یک سایت را از نظر محتوایی کنترل کنیم که باورهای اخلاقی و اعتقادی ما را نابود نکنند؟ تلاش‌های مقام معظم رهبری در حوزه آسیب‌های اجتماعی برای ما حجت است که در این حوزه وارد شویم و ما فقط باید امر ایشان را در مواجهه انجام دهیم.

,

وی ادامه داد: چهل سال از انقلاب گذشنه ولی برخی نظرات و تحلیل ها مثل روز اول انقلاب است، ما باید به خلقت و ویژگی های انسان باور داشته باشیم؛ بر اساس قرآن، انسان یک موجود چند وجهی است که می‌تواند به اسفل السافلین یا اعلی علیین برسد. انسان قدرت بسیار زیادی دارد و ارزش هر انسان بسیار بالاست.

,

وزیر کشور گفت: برخی به گونه‌ای صحبت می‌کنند که خنده را گناه می‌دانند ولی جامعه بدون نشاط کارایی ندارد.

,

 وی با بیان اینکه آموزش و پرورش و خانواده نخستین پایگاه‌ها برای مصون‌سازی افراد هستند، گفت: باید فرزندانی چنان قوی تربیت کنیم که در برابر تمام طوفان‌ها قدرت تدافع و تهاجم داشته باشند.

,

*از میانگین بین‌المللی در بحث آسیب‌های اجتماعی پایین‌تر هستیم

, *از میانگین بین‌المللی در بحث آسیب‌های اجتماعی پایین‌تر هستیم,

 رحمانی فضلی افزود: ما از میانگین بین‌المللی در بحث آسیب‌های اجتماعی پایین‌تر هستیم زیرا هنوز اصالت فرهنگی و باورهای عمیق ما کارایی دارد و شب‌های احیا، عاشورا و تاسوعا برقرار است هرچند که دشمنان این‌ها را نشانه گرفته‌اند و به شدت در زمینه کمرنگ کردن باورهای اعتقادی ما فعال هستند به طوریکه در اعتراضات و شعارهای سازمان یافته تحلیل‌ها نشان می‌دهد شعارهایی که برنامه‌ریزی شده است برعلیه مقدسات بوده و این باورها تحت نشانه آنهاست در حالیکه ما باید از آنچه داریم به شدت دفاع کنیم.

,

وزیر کشور اظهارداشت: ما باید امید، اعتماد و نشاط ایجاد کنیم و باورهایمان را با زبان قابل فهم ترویج کنیم به طوریکه در حوزه آسیب‌های اجتماعی باید مردم محور انجام کار باشند یعنی سهولتی ایجاد کنیم که مردم وارد صحنه شوند.

,

 وی اضافه کرد: در حال حاضر ۳ تا ۴ درصد کل جامعه ما درگیر این آفت‌ها هستند، آیا ۹۶ درصد دیگر نمی‌تواند این مزیت را اصلاح کند. ما باید به خانواده‌ها آموزش دهیم و کار را به خودشان بسپاریم زیرا پیشگیری بهترین راه مواجهه با آسیب‌های اجتماعی است.

,
منبع: فارس
, منبع: فارس]
وزیر کشور با بیان اینکه تنوع مواد مخدر از 20 نوع به 700 نوع رسیده است، گفت: برای انواع مسائل از زیبایی و لاغری و تمرکز تا انواع موضوعات مواد وجود دارد.