تنها کارگاه ساخت سواس بلوچستان در آستانه تعطیلی/ احیاگر صندل بلوچی نیازمند50 میلیون تومان وام
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از عصرهامون، محمد امین چاکری زاده کارآفرین خوش ذوق و هنرمند سراوانی، احیاگر صندل بلوچی در این خطه می باشد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, عصرهامون، ,


وی توانسته با عمل به فرامین رهبر انقلاب با همت و تلاش مضاعف خود تنها کارگاه ساخت سواس (صندل بلوچی) را در روستای زنگیان در سه کیلومتری شهرستان سراوان راه اندازی کند.

,
,


وی در این خصوص با استفاده از لاستیک سیاه ماشین با ایده پردازی سواس سنتی که از برگ درخت داز بوده، هنر جدیدی تلفیق کند و از طریق درآمدزایی کند.

,
,


اما این روزها با توجه به بیکاری و افزایش قیمت ها و همچنین وضعیت نامساعد معیشتی مردم در این منطقه، بازار فروش خرید صنایع دستی به ویژه صندل بلوچی از رونق افتاده و موجب متضرر شدن بسیاری از کارآفرینان بخش صنایع دستی شده است.

,
,


این احیا‌گر‌ هنرهای دستی، سال گذشته نشان مرغوبیت کالا را دریافت کرد و موجب محبوبیت بیش از پیش این کالا نزد‌ مردم جنوب سیستان و بلوچستان شد.

,
,


این جوان کارآفرین سراوانی در گفت و گو با خبرنگارما، روستاییان را از جمله نقش آفرینان موثر در چرخه اقتصاد دانست و اظهار کرد: در این برهه از زمان که چرخه اقتصاد رو به ضعف گرایش یافته،‌روستاییان از حالت مولد‌ در آمدند و سیل مهاجرت به سوی شهر ها آغاز شده است.

,
,


چاکری زاده افزود: با توجه به فرامین مقام معظم رهبری مبنی بر حمایت از روستاییان و تولیدات داخلی برخی از روستاییان با حداقل امکانات و ابزار دست ساز شروع به کار و تولید کردند.
 

,
,
,
, ,

وی افزود: در حالی که از لحاظ مالی و اقتصادی مشکلات فراوانی داشته اقدام به احیا و ساخت پاپوش سنتی سواس کرده و توانسته با کمترین امکانات با حفظ ماهیت این صندل، نوآوری کند.
,
,

این جوان خلاق و کارآفرین سراوانی ادامه داد: صندل های مدرن مجلسی را که تولید کردم در مدت کوتاهی نشان استاندارد ملی مرغوبیت صنایع کشور را درسال 96 دریافت کرد.
,
,

چاکری زاده گفت: در حال حاضر در روستای زنگیان دارای کارگاه کوچک تولیدی است که در آن طرح های زیبا و جذاب و متنوعی که تلفیقی از سوزن دوزی با چرم می باشد، تولید می شود.
,
,

وی اضافه کرد: به دلیل مشکلات مالی و نداشتن سرمایه دچار مشکلات فراوانی شده ام و نیاز به دریافت 50 میلیون تومان وام هستم تا بتوانم کار خود را با خرید چرخ ضخیم دوز و چرخ رو دوز گسترش دهم تا از این طریق علاوه بر افزایش نیروزی کار و اشتغالزایی، با تولید داخل از صندل های بی کیفیت پاکستانی دفاع کند.

انتهای پیام/
,
,
,
]
تنها کارگاه ساخت سواس بلوچستان در حالی در آستانه تعطیلی قرار گرفته است که نیازمند 50 میلیون تومان وام برای کامل کردن تجهیزات مورد نیاز است.