اذعان یک رئیس کل اسبق به خطای دولت
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ رئیس کل اسبق بانک مرکزی گفت: نقدینگی در ابتدای دولت روحانی حدود 600 هزار میلیارد تومان بود و در انتهای دولت یازدهم به 1500 هزار میلیارد تومان رسیده یعنی حدود 2 و نیم برابر یا 150 درصد رشد داشته است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

طهماسب مظاهری با بیان اینکه هر وقت نقدینگی از میزان رشد تولید ناخالص بالاتر برود تورم بالقوه ای را در اقتصاد ایجاد می کند، افزود: رشد اقتصادی ما در چند سال اخیر حدود 3 تا 4 درصد بود در حالی که رشد نقدینگی حدود 150 درصد بود، در این حالت تورم ایجاد می شود.

,

وی ادامه داد: دولت یازدهم با ابزارهایی از جمله اقتصادی و اداری و سود بانکی سعی کرد این نقدینگی را کنترل کند اما این ابزارها همیشه برای مدت محدودی کارآیی دارد و نمی تواند برای طولانی مدت جلوی نقدینگی را بگیرد.

,

مظاهری اضافه کرد: سیاست غلط دولت آقای احمدی نژاد در 8 سال هم رشد نقدینگی را موجب شد و نقدینگی از 68 هزار میلیارد تومان به 600 هزار میلیارد تومان افزایش یافت.

,

رئیس کل اسبق بانک مرکزی گفت: کاهش یکباره 5 درصدی سود بانکی موجب شد بخشی از سپرده گذاران پول های خود را به سمت خرید کالا و خدمات حرکت دهند و تبدیل این قدرت خرید به تقاضای کالا و خدمات، آغاز التهابات اخیر بوده است که در دی پارسال و امسال شاهد بودیم.

,

مظاهری افزود: بدهی دولت به بانک ها تقریبا یک هشتم بدهی بانک ها به بانک مرکزی است.

,
منبع: تسنیم
, منبع: تسنیم]
طهماسب مظاهری با بیان اینکه هر وقت نقدینگی از میزان رشد تولید ناخالص بالاتر برود تورم بالقوه ای ایجاد می کند.