فرهنگ سخاوت میراثی ماندگار از «جوادالائمه»
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به  نقل از   مرصاد  نوگل باغ امامت و پیشوای نهم ما شیعیان را جوادالائمه نام نهاده اند؛ همان که عابدترین و خالص‌ترین مردم زمانه‌اش بود و در جود و سخاوتمندی همتایی نداشت.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,   مرصاد,

امام جواد (ع) در هشت سالگی به مقام امامت نائل آمدند؛ ۱۷ سال امامت کردند و در ۲۵ سالگی به شهادت رسیدند در میان ائمه شیعه ایشان جوان‌ترین امام در هنگام شهادت بوده‌اند.

,

کثرت بخشش و احسان او به مردم را دلیل ملقب شدن پیشوای نهم شیعیان به جواد در منابع بیان کرده‌اند ایشان در همان سال‌های اولیه زندگی به سخاوتمندی معروف و زبانزد بوده‌اند.

,

این امام همام را همچنان باب‌الحوائج خوانده‌اند و برخی عالمان شیعی توصیه کرده‌اند که پیروان برای گسترش رزق و گشایش در امور مادی به این امام توسل جویند.

,

امام جواد(ع) با زندگی خود بسیاری از اندیشه های انحرافی و باطلی را که در جامعه پیدا شده بود، به چالش جدی کشید و دوباره آموزه های قرآنی و معجرات و بینات روشنگری و بصیرت بخش آن را زنده کرد.

,

ایشان معجزه الهی و حجت کامل خداوندی بر امت اسلام بود و با دعوت کردن مردم به صراط مستقیم، مردم را از مسیرانحرافی باز داشت وبا علمی از ظاهر و باطن و مشکل گشایی و سخاوت توانست در میان مردم درجایگاه والای قرار گیرد.

,

جوان ترین امام شهید که در عمر کوتاه اما با برکت خود میراث ماندگارِ فرهنگِ تشیّع را پاس داشت همانند دیگر حضرات معصومان (ع) جان و روحش با کلام الهی مأنوس و همدم بود، به گونه ای که یکی از القاب آن امام همام را ترجمان القرآن بیان کرده اند.

,

امام جواد (َع) در حدیثی فرموده‌اند: «لَنْ یَسْتَکْمِلَ الْعَبْدُ حَقِیقَةَ الْإِیمَانِ حَتَّى یُؤْثِرَ دِینَهُ عَلَى شَهْوَتِهِ وَ لَنْ یَهْلِکَ حَتَّى یُؤْثِرَ شَهْوَتَهُ عَلَى دِینِهِ» (بحارالانوار/ج75/ص81) اگر می‌خواهی ببینی دینت کامل است یا نه، ببین اگر امر دائر شد بین دین و نفس، اگر به خاطر دینت پا روی نفست گذاشتی دینت کامل است.

,

امام جواد (ع) فرهنگ سخاوت را بین پیروان شیعه به یادگار گذاشتند؛ مطالعه تاریخ زندگى سخاوتمندان و بخیلان و مقایسه آن دو با یکدیگر و احترام وآبرو و شخصیتى که گروه اول داشتند و ذلت و بد نامى که دامنگیر گروه دوم بوده است‏نیز در ایجاد این‏«سخاوت اخلاقى‏»بسیار مؤثر است.

,

آثار مثبت «سخاوت» در زندگی فردی و اجتماعی انسان که با تجربه ثابت شده و یا در احادیث اسلامی به آن اشاره گردیده است، بسیار زیاد است، از روایات متعددی استفاده می شود و تجربیات روزانه نیز آن را تایید می کند که «سخاوت» محبت دوست و دشمن را جلب می کند، بر عدد دوستان می افزاید و ازدشمنان می کاهد؛ سخاوت پوششی برای عیوب انسان هاست و به این ترتیب، آبروی انسان راحفظ می کند.

,

بخشش یکی از خصلت‌ها و فضایل خوب و زیبای انسانی است. کسی که اهل بخشش است نه تنها به دیگری کمک می‌کند تا از نظر اقتصادی و آسایشی، وضعیت بهتری پیدا کند، بلکه به خودش کمک می‌کند تا از نظر روانی در آرامش قرار گیرد که بازتاب آن سرور و شادابی است.

,

بنابراین، بخشش و سخاوت پیش از آن که آثارش به دیگری برسد به خود فرد می‌رسد. البته این بدان معنا نیست که شخص بخشنده با این قصد و نیت این کار را انجام می‌دهد بلکه از آن روست که بخشندگی و سخاوت یک عمل انسانی و نشانه رنگ خدایی گرفتن انسان است.

,

حالا ما پیروان شیعه مانده‌ایم و این میراث ماندگار امام سخاوت که می‌توانیم با مزین کردن خود به این صفت وارسته جامعه را نیز از این فرهنگ زیبا سیراب کنیم.

,

انتهای پیام/

]
جوان‌ترین امام شهید که در عمر کوتاه اما با برکت خود میراث ماندگارِ فرهنگِ تشیع را پاس داشت، فرهنگ سخاوت و بخشش را برای ما شیعیان به یادگار گذاشته است.