"باغ وحش جهانی" چه چیز را می خواهد نشان دهد؟
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از قابوس نامه، مجتبی طالبی یکی از فعالان فرهنگی گرگان ، در یادداشتی اجرای تئاتر «باغ وحش جهانی» را مورد نقد قرر داده است که در ادامه می خوانید؛

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, قابوس نامه،,

شب گذشته در تالار فخرالدین اسعد گرگانی، شاهد یک نمایش بودم با عنوان «باغ وحش جهانی » .

,

اگرچه همه ی هنرمندان این اثر از دوستان بنده هستند اما من «حقیقت» را از آنها بیشتر دوست دارم .

,

واما قصه ی نمایش ؛ « قصه ی یک تربیت کنندۀ حیوانات است (جهانگیر) !!!که مدتی بجای شیر روی شامپانزه کار می کند در یک قفس ! حدود سال ۵۷!

 در صحنه دائما صدای شعارهای دوران انقلاب پخش می شد! مربی تلاش می کرد که شامپانزه را که بنا بر فرضیۀ داروین! برادر خطاب می کرد ، تربیت کند اما شامپانزه نه تنها تن به تربیت نمی دهد بلکه خود می شود مربی و رفتارش روی صاحبش تأثیر می گذارد! 

,
,
,

بعد شامپانزه صاحبش را وارد قفس کرده و نهایتا می‌کشد و همزمان با شنیده شدن شعارهای انقلابی وگویا همزمان با پیروزی انقلاب اسلامی از قفس بیرون رفته و به جمع مردم  می رود!»

,

بنده معتقدم که انقلاب اسلامی نظم خودساخته ی هژمونی سیاسیون غرب را به هم ریخته چنانکه امثال « میشل فوکو» هم تلویحا اشاره کرده اند!

,

اما این حرکت ، حرکتی از جنس «قلعه ی حیوانات » نبود! اگر چه به برکت وجود لیبرالیست های وطنی مدتی است که ...

,

بماند من قضاوت نمی کنم اما در آستانۀ چهلمین سال انقلاب که توقع می رود فرهنگ و ارشاد اسلامی رسالتش را اجرا کند، این نمایش چه معنا می دهد جز ... عرض کردم ... من قضاوت نمی کنم !

,

فقط می خواهم از مظلومیت انقلاب اسلامی دفاع کنم ! گر خطا گفتیم اصلاحش تو کن ... « می دانم که از فردا موجی از انتقادها دامنگیرم می شود اما به جان می خرم .»

,

مجتبی طالبی ( فعال فرهنگی ) گرگان ۱۴ شهریور ۹۷

,

انتهای پیام/

]
نمایش «گلماه» به نویسندگی روح اله نوری و کارگردانی میلاد گیلانی، «باغ وحش جهانی» به نویسندگی بهمن ولیان و کارگردانی راحیل کریمی و «امیرکبیر ۲۰۱۸» برداشت آزاد از نمایش شهر غصه و کارگردانی رهبان مسلمی عقیلی و رضا پورتراب زاده در نخستین روز جشنواره به روی صحنه رفت.