چهل منبرون آئین دیرین کرمانی ها در شب عاشورا
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از  راه آرمان ؛ این روزها خیابان های شهر کرمان رنگ سیاه به خود گرفته و با عبور از هر کوی و برزن صدای نوحه خوانی و مدیحه سرایی برای امام حسین (ع) به گوش می رسد .

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, راه آرمان , راه آرمان,

در و دیوار شهر مملو از پارچه های سیاه رنگ و خیمه های متعدد عزاداری امام حسین (ع) شده است و این ندا را می دهد که حسینیان با فرا رسیدن ماه خون و شهادت پرچم عزا به پا کرده اند .

,

این روزها دیگر نیازی نیست به کسی بگویی محرم فرا رسیده است هر کسی با عبور از خیابان ها ، کوی و برزن خود حال و هوای محرمی را حس می کند .

,

مردم کرمان نیزهمانند سایرهموطنان در حال برگزاری مراسم های روضه خوانی، تعزیه خوانی، توزیع نذری های مخصوص ماه محرم همچون بلغور ، شله زرد هستند و همه چیز تحت تاثیر محرم است.

,

در این روزها مساجد ، تکایا ، حسینیه ها و صفه عزاخانه شاهد حضور جمع زیادی از مردم برای عزاداری و نوحه خوانی است .

,

سید محمدعلی گلاب زاده باستان شناس کرمانی در گفتگو با خبرنگار ما با بیان این که مردم کرمان در گذر تاریخ همواره با برگزاری آیین هایی برای گسترش اسلام و تشییع تلاش کرده اند ، اظهار داشت : مردم کرمان با شروع ماه محرم سر در مغازه ها و خانه های خود را با پرچم سیاه و سبز تزیین می کردند .

,

وی افزود : در این میان عزاداری بازاریان کرمانی از دیر باز بسیار پر رنگ بوده است و حتی در زمان طاغوت که عزاداری ها ممنوع بود کرمانی ها این رسم ها را رها نکردند.

,

وی گفت : با شروع ماه محرم پخت انواع غذاها و خوراک‌های نذری در کرمان آغاز می‌شود، کرمانی‌ها از نخستین روز محرم با پخت نذری برای اموات خود و به ویژه تازه درگذشتگان و توزیع آن در بین مردم به استقبال محرم می‌روند و نذری غالب مردم کرمان آبگوشت امام حسینی است که از ویژگی های خاصی برخوردار می باشد.

,

این کارشناس کرمانی ادامه داد : مردم کرمان در این ماه خیمه های عزاداری به پا می کنند و در بالای تیرک های آن ها معمولا یک قرآن و پرچم سیاه نصب می کنند که نشان دهنده معرفی فضای برگزار کننده مراسم عزاداری امام حسین (ع) است.

,

گلاب زاده با بیان این که در برخی از روستاها و بخش‌های کرمان از جمله زنگی‌آباد، چترود و جوپار در روز عاشورا اقدام به شبیه گردانی می‌کردند ، افزود : با این کار منظره‌ای از واقعه و حوادث کربلا را مجسم می‌سازند تا بدین وسیله افکار نظاره‌گران را متوجه آن ایام سخت و دشوار کنند.

,

وی بیان کرد : در برخی روستاها و مناطق پس از برگزاری مراسم شبیه گردانی بعد از ظهر عاشورا اقدام به عبور دادن کاروان اسرا و اطفال در میان حزن و اندوه مردم می‌کنند و قبل از غروب آفتاب خیمه‌ها را نیز آتش می‌زنند.

,

این باستان شناس کرمانی تشریح کرد : از دیگر رسم های مردم کرمان برگزاری مراسم چهل منبرون است که در شب‌های تاسوعا و عاشورا برگزار می‌شود و عزاداران حسینی شب عاشورا با در دست داشتن شمع به چهل مجلس عزاداری، حسینیه یا مسجد سر می‌زنند و در هر یک از این مکان‌ها شمعی روشن می‌کنند.

,

انتهای پیام/

]
این روزها خیابان های شهر کرمان رنگ سیاه به خود گرفته و با عبور از هر کوی و برزن صدای نوحه خوانی و مدیحه سرایی برای امام حسین (ع) به گوش می رسد .