انتخاب گزینه نهایی نخست وزیری عراق با حمایت جریان الفتح / دسیسه های سرویس های جاسوسی غرب کارساز نشد
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از انقلاب نیوز ، درست در زمانی که برخی از کشورهای منطقه با همکاری سرویس های جاسوسی خود به دنبال ایجاد اختلاف در بین مردم ایران و عراق بودند و حتی به ساختمان کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در بصره نیز حمله کردند، جریان های سیاسی در این کشور در حال آخرین رایزنی ها برای انتخاب نخست وزیر هستند.
در این میان بر اساس اخبار منتشر شده ائتلافی در این کشور در حال شکل گیری است که نزدیکی این ائتلاف به ایران را بیش از پیش مشهود می سازد.
ائتلاف سائرون و الفتح بر سر گزینه نهایی نخست وزیری
توافق رهبران دو ائتلاف سائرون و الفتح بر سر گزینه نهایی نخست وزیری موضوعی است که تا پیش از این و در تحلیل های سیاسی پیش بینی نمی شد اما  رهبران این دو ائتلاف که در مجموع بیش از 100 کرسی پارلمان را در اختیار دارند بر سر انتخاب عادل عبدالمهدی به توافق رسیدند.
رائد فهمی نماینده پارلمان عراق عصر دوشنبه به خبرگزاری المعلومه عراق گفته است: نام عادل عبدالمهدی بعنوان نامزد پست نخست وزیری بشکل رسمی میان صدر و العامری مطرح شده و هر دو طرف روی آن توافق کردند.
وی گفت: احزاب عمده کرد عراق نیز هیچگونه مخالفتی با رسیدن عبدالمهدی به این پست ندارند و این امر از جهت تشکیل یک دولت قدرتمند حائز اهمیت است.
فهمی افزود: باید منتظر توافق رسمی همه طرف ها از جمله گروههای عرب سنی بر روی این نامزد باشیم تا زمینه تشکیل یک دولت قدرتمند و تایید آن از سوی پارلمان فراهم شود.
وی در عین حال خاطرنشان کرد که دیگر ائتلاف های سیاسی نیز نام های فراوانی از جمله مصطفی الکاظمی رئیس سازمان اطلاعات عراق و نیز فالح الفیاض رئیس سابق سازمان الحشد الشعبی را برای تصدی این پست معرفی کرده اند که در صورتی که توافق نهایی روی نام عبدالمهدی صورت نگیرد، مطرح خواهند شد.
برخلاف برخی اخبار منتشر شده عادل عبدالمهدی سابقه سکونت در ایران را ندارد اما حمایت ائتلاف الفتح از وی نشان می دهد که با انتخاب عبدالمهدی روابط ایران با عراق را گرم تر خواهد کرد.

عادل عبدالمهدی کیست؟
عبدالمهدی با نام کامل «عادل عبدالمهدی المنتفکی» در سال 1942 میلادی در بغداد به دنیا آمد. پدر وی در زمان حکومت ملک فیصل اول (نخستین پادشاه عراق مدرن) در دهه 20 میلادی، یک پست وزراتی را بر عهده داشت و برای مدتی نیز به عضویت مجلس اعیان درآمد.

وی در سال 1963 در رشته اقتصاد از دانشگاه بغداد فارغ‌التحصیل شد و سپس در سال 1970 در انستیتوی بین‌المللی مدیریت عمومی پاریس تحصیلات خود را در رشته «علوم سیاسی» در مقطع کارشناسی ارشد ادامه داد. عبدالمهدی همچنین در سال 1972 موفق به دریافت فوق‌لیسانس «اقتصاد سیاسی» از دانشگاه «پواتیه» فرانسه شد.

این سیاستمدار و اقتصاددان شیعه علاوه بر زبان مادری خود، به زبان‌های انگلیسی و فرانسوی تسلط دارد. عادل عبدالمهدی همچنین برای مدتی سمت ریاست موسسه پژوهش‌های اسلامی فرانسه را عهده‌دار شد؛ همچنانکه سردبیری شماری از مجلات به زبانهای عربی و فرانسوی را بر عهده داشته است.

طبق گفته برخی منابع خبری، عبدالمهدی در ابتدا دارای گرایشات بعثی و کمونیستی بوده اما در دهه 1980 میلادی تحت تاثیر انقلاب اسلامی ایران دارای دیدگاه‌های اسلام‌گرایانه شد و با همراهی محمدباقر حکیم به گروه تازه‌تاسیس مجلس اعلای انقلاب اسلامی عراق پیوست. وی هم‌اکنون نیز معاون دبیرکل کنونی این سازمان است.

دوران پساداعش و ناآرامی های گسترده
فارغ از این که چه کسی نخست وزیر عراق خواهد شد،باید از هم اکنون منتظر روزهای سخت و سرنوشت ساز در این کشور بود، عراق پس از داعش با بحران های زیادی روبرو است.
نخست این که هنوز مرزهای این کشور با سوریه وضعیت خوبی ندارد و حتی اگر امکان حضور دوباره تروریست ها مطرح نباشد، باید نیروهای نظامی کشور حضور فعالی در این مرزها داشته باشند.
دوم وجود نیروهای داعش و تکفیری در بین مردم به خصوص در شهرهای سنی نشین و شمالی این کشور است که خود خطر بالقوه ای هستند و می توانند با حملات انتحاری ضربات جبران ناپذیری به مردم و اماکن عمومی بزنند.
سوم بازسازی عراق است برخی از شهرهای این کشور مانند موصل با خاک یکسان شده و بازسازی آن ها هزینه های گزافی می خواهد.
چهارم وجود فساد گسترده و بیکاری در این کشور است که هر از چندگاهی موجب اعتراض مردم می شود البته کمبود خدمات رفاهی و بهداشتی را نیز می توان مزید علت دانست که موجب شده در یک سال گذشته بارها شهرهای مهم این کشور آبستن تظاهرات و درگیری باشد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, انقلاب نیوز ,
,
, ائتلاف سائرون و الفتح بر سر گزینه نهایی نخست وزیری,
,
,
,
,
,
,
,
, عادل عبدالمهدی کیست؟,
,
,
,
,
,
,
,
,
, دوران پساداعش و ناآرامی های گسترده,
,
,
,
,
,

 

,

انتهای پیام/

]
توافق رهبران دو ائتلاف سائرون و الفتح بر سر گزینه نهایی نخست وزیری موضوعی است که تا پیش از این و در تحلیل های سیاسی پیش بینی نمی شد اما رهبران این دو ائتلاف که در مجموع بیش از 100 کرسی پارلمان را در اختیار دارند بر سر انتخاب عادل عبدالمهدی به توافق رسیدند.