کج‌سلیقگی در انتخاب نام یک مدرسه روستایی
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از اروم نیوز، «کفچرین» نام یکی از روستاهای اطراف بخش قطور شهرستان خوی است که با ۱۳۲ خانوار و ۵۹۱ نفر جمعیت طی سال‌های اخیر با همت محسن منصوری از خیّران مدرسه‌ساز صاحب مدرسه‌ای ۴ کلاسه شده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, اروم نیوز,

ذات این اقدام و نیز توجه این خیّر به ساخت مدرسه در روستایی محروم قابل ستایش و تقدیر است و باید قدردان چنین اقداماتی در مکانی کوچک و دور از امکانات لازم بود. اما آنچه در زمینه ساخت و بهره برداری از این مدرسه به عنوان یکی از نکات مبهم و البته مهم قابل توجه است، عنوانی است که توسط سازنده بر آن نهاده شده است.

,

«فیروز نادری» نامی است که بر مدرسه ۴ کلاسه این روستای محروم نقش بسته؛ فردی که جزو دانشمندان علمی و دارای سوابق ممتاز پژوهشی در عرصه بین‌المللی است و یکی از نخبگان ناسا به شمار می‌رود.

,

قطعا دلیل نامگذاری این مدرسه به نام این دانشمند، سوابق علمی و توانمندی‌های پژوهشی وی بوده و خیّر مدرسه‌سازی که چنین نامی را برای مدرسه انتخاب کرده هدفی جز معرفی چهره‌های علمی کشور به دانش آموزان و ترغیب آنها برای رسیدن به مدارج علمی بالاتر نداشته است. اما وقتی به کارنامه نادری نگاه می‌اندازیم با نکاتی روبرو می‌شویم که ضرورت و دقت مسئولان را در نامگذاری مدارس نمایان می‌سازد.

,

فردی که نام وی برای مدرسه دوره اول متوسطه انتخاب شده، در گفت‌و‌گویی خبری اینطور عنوان داشته که "نه تنها اعتقادی به خدا و دین ندارد، بلکه بر عدم التزام افراد بر دین‌مداری نیز تاکید فراوانی دارد".

,

او در مصاحبه با یکی از برنامه‌های شبکه‌های ماهواره‌ای، در پاسخ به این سؤال که نظرش دربارهٔ تئوری استیون هاوکینگ دربارهٔ عدم وجود خدا چیست، پاسخ داد که «به هیچ نوع دین و مذهب اعتقاد ندارد، خدا برایش از دین مجزاست و اندیشه سپیریچوال دارد.»

,

اینکه نام چنین فردی با عقاید ضددینی و ضدالهی برای مدرسه‌ای در حساس‌ترین بازه سنی دانش آموزان یک منطقه محروم انتخاب شود و متاسفانه بدون نظارت مسئولین و نهادهای متولی تابلویی با اسم این دانشمند که به ادعای خودش اعتقادی به خدا ندارد بر سردر مدرسه‌ای خیّرساز که با افکار کاملا اسلامی و الهی نسبت به ساخت مدرسه اقدام کرده، نقش ببندد، به طور یقین نشانگر کم‌کاری و نبود تفکرات درست در راس سیستم آموزشی است که وظیفه اصلی نظارت بر نامگذاری مدارس و مراکز آموزشی را دارد.

,

اقدام این خیّر در انتخاب نام یک دانشمند برای مدرسه را بار دیگر قابل ستایش می‌دانیم، اما سوال اصلی اینجاست که واقعا فرد دیگری از اندیشمندان نامی کشور چه داخلی و چه خارجی برای این مدرسه وجود نداشت یا متولیان نظارت بر نامگذاری مدارس زحمت جستجوی ساده در خصوص این نام را به خود نداده‌اند؟!

,

مطلوب است که مسئولین و متولیان امر نسبت به تغییر نام مدرسه اقدام کرده و البته به عنوان ناظران بر نامگذاری مدارس دلایل این بی توجهی را اعلام کنند تا شاید مشخص شود که با چه دلیل و برهانی زمینه را برای چنین اقدامی فراهم ساخته‌اند؟!

,

امروز که در بسیاری از مناطق محروم و روستاهای کمتر برخوردار شاهد نبود مدرسه و مراکزی برای علم‌آموزی فرزندان هستیم، چه خوب است که مسئولین و متولیان نظارت، اندکی به خود زحمت داده و در زمینه‌های مختلف اطلاعات خود را افزایش دهند تا از چنین نامگذاری‌ها و اقدامات سهوی و عمدی جلوگیری کنند.

,

انتهای پیام/

]
ماجرای نامگذاری مدرسه‌ای خیّرساز در روستایی از توابع شهرستان خوی موجب شده تا جای خالی نظارت از سوی دستگاه‌های متولی بیش از پیش خودنمایی کند.