کاهش ارزش پول ملی هم منجر به افزایش صادرات یزدی‌ها نشد!
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از یزدرسا، کاهش ارزش پول ملی یک کشور و افزایش نرخ‌ ارزهای خارجی منجر به ارزانی نسبی کالاهای داخلی در بازارهای بین‌المللی و گرانی نسبی کالاهای خارجی در بازارهای داخلی و در نتیجه افزایش صادرات و کاهش واردات می‌شود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, یزدرسا,

در این گونه موارد هر کشوری سعی می‌کند تا با جلوگیری از افزایش بی دلیل پول ملی، حجم صادرات خود را بالا نگه داشته و واردات کمتری داشته باشد.

,

برخلاف ذهنیت و تصور، این آموزهای اقتصادی در کشور ما با واقعیت‌ها همخوانی ندارد و با افزایش نرخ ارز و کاهش ارزش پول ملی، رشد در صادرات کشور شاهد نیستیم.

,

بر اساس آمار گمرک، در شش ماهه نخست سال جاری 962 میلیون و 531 هزار تن کالا به ارزش 192 میلیون و 661 هزار و 817 دلار از یزد به خارج صادر شده است.

,

میزان کالاهای صادر شده در مقایسه با مدت مشابه در سال گذشته 831 میلیون و 115 هزار تن کالا به ارزش 197 میلیون و 223 هزار 539 دلار بوده است.

,

صادرات استان در مقایسه با مدت مشابه در سال گذشته از نظر وزن 8/15 رشد و از حیث ارزش 3/2 درصد کاهش داشته است.

,

عمده صادرات استان یزد به کشورهای عراق، افغانستان، پاکستان، ترکیه، هلند، آلمان، ازبکستان، ارمنستان، آذربایجان، امارات و گرجستان می باشد و می توان گفت که بیشتر کالای صادر شده بیشتر مواد اولیه بوده است.

,

تجربیات گذشته نشان داده است که در زمان‌های افزایش قیمت ارز، هجوم مردم برای انبار کردن کالاهای مصرفی افزایش یافته و حجم تولید برای پاسخگویی به نیاز داخلی و یا صادرات نه تنها افزایش نیافته بلکه ثابت مانده و یا کاهش یافته است.

,

این یافته‌ها حاکی از آن است که افزایش نرخ ارز به جای اینکه مشوقی برای رونق اقتصادی و افزایش تولید باشد به عاملی در جهت تشدید رکود و کاهش تولید تبدیل شده است.

,

اگر افزایش نرخ ارز منجر به افزایش رشد تولید نمی‌شود مشکل به سختی فضای کسب و کار در کشور برمی‌گردد. روان نبودن فضای کسب و کار اجازه رشد تولید و در نتیجه رشد صادرات را نخواهد داد.

,

برای برون رفت از این وضعیت و استفاده بهتر از افزایش نرخ ارز، تلاش برای بهبود فضای کسب و کار، تلاش در جهت کاهش وابستگی تولید داخلی به مواد اولیه و تجهیزات خارجی، کنترل بازار ارز و جلوگیری از افزایش تقاضا برای ارز، وضع مالیات بر کالاهای سرمایه‌ای که هم دارای جنبه سرمایه‌ای و هم مصرفی باید به صورت جدی پیگیری و اجرایی شود.

,

انتهای پیام/

 
,

انتهای پیام/

,
 
,

 

]
آمار صادرات استان یزد در شش ماهه امسال نشان داد با افزایش نرخ ارز و کاهش ارزش پول ملی، رشد در صادرات نداشتیم.