پیش بینی تولید 600 هزار تن گندم در اردبیل
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از سبلان‌ما، خلیل نیکشاد  امروز در جمع خبرنگاران درباره میزان گندم تولیدی استان اردبیل در سال زراعی پیش رو گفت: طبق پیش بینی‌های انجام یافته در سال زراعی 97-98 میزان تولید این محصول در این استان به 600 هزار تن خواهد رسید.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, سبلان‌ما,

وی با بیان اینکه طبق پایش‌های هواشناسی استان اردبیل خوشبختانه میزان بارش باران در دو ماه اول فصل پاییز سال جاری و مجموع کل بارش سالیانه در حد نرمال پیش بینی می‌شود، اظهار داشت: طبق برآوردها سطح زیر کشت گندم آبی در این استان به حدود 66 هزار و110 هکتار و دیم نیز  225 هزار و 600 هکتار خواهد بود.

,

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل تصریح کرد: خوشبختانه در طی سال زراعی 96-97 مقدار تولید گندم در استان اردبیل به میزان 585 هزار تن رسید که از این مقدار 438 هزار تن به صورت تضمینی توسط دولت خریداری شده و علاوه برآن حدود 35 هزار تن نیز به عنوان بذری تهیه شده که در حال توزیع به کشاورزان است.

,

وی اضافه کرد: با توجه به پیش‌بینی میزان نرمال بارش‌ها طی سال امسال از کشاورزان درخواست می‌شود که کشاورزان زمان کاشت گندم و جو خود را به تاخیر نیندازند.

,

نیکشاد با اشاره به مشکل کم آبی و خشکسالی در کشور و استان اردبیل گفت: معرفی ارقام جدید گندم با نیاز آبی کمتر نسبت به سایر ارقام مرسوم، معرفی ارقام زودرس به منظور گریز از خشکی آخر فصل، استفاده از ادوات خاک‌ورزی حفاظتی و بذر کارهای کشت مستقیم، توسعه روشهای آبیاری تحت فشار علی‌الخصوص آبیاری نواری با تیپ، اجرای طرح  p.v.s  یا انتخاب ارقام مشارکتی و انتخاب ارقام مناسب توسط خود کشاورز و مقایسه ارقام مختلف گندم با یکدیگر از برنامه‌های جهاد کشاورزی استان اردبیل برای مقابله با پدیده خشکسالی است.

,

وی خاطر نشان کرد: در حال حاضر تمامی بذور گندم مورد نیاز استان اردبیل در حد نیاز تامین شده و مازاد آن به سایر استان‌ها نیز ارسال می‌شود و برای کشت پاییزه حدود هزار تن کود فسفاته تامین شده ولی در خصوص کود ازته با مشکلاتی مواجه هستیم که امیدواریم با همکاری سایر ارگانها نیز این مشکلات رفع شود.

,

انتهای پیام/

]
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: طبق پیش‌بینی‌های انجام یافته میزان تولید گندم در این استان درسال زراعی پیش رو به 600 هزار تن خواهد رسید.