آغاز برداشت سیب زمینی از مزارع تربت حیدریه
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از خبرنگار تابان تربت؛ بخشدار جلگه رخ تربت حیدریه در حاشیه برداشت این محصول در گفت و گو با خبرنگاران اظهار داشت: ارتفاع هزار و 800 منری از سطح دریا موجب شده تا منطقه دارای شرایط ویژه آب و هوایی بشود که مهمترین آن فقدان یا نامحسوس بود آفت در خاک، آب و هوای منطقه است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, تابان تربت,

جعفر رضوانی افزود: همین ویژگی منحصر بفرد موجب شده تا به مدد کشاورزان پرتلاش و اجرای برنامه های ترویجی جهاد کشاورزی، رخ به یکی از معدود مناطق جغرافیایی کشور تبدیل شود که در تولید محصولات کشاورزی و به خصوص سیب زمینی بذری (سیبی است که از آن سیب زمینی خوراکی تولید می شود) و نیز سیب زمینی خوراکی، جایگاه نخست کشور را به خود اختصاص بدهد.

,

وی گفت: وجود 204 حلقه چاه، 155 رشته قنات و 38 هزار هکتار سطح زیرکشت، دست به دست هم داده اند تا امروز این منطقه در زمینه تولید چغندرقند، گندم، جو، زعفران و کلزا حرف های زیادی برای گفتن حداقل در استان داشته باشد.

,

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان تربت حیدریه نیز گفت: هر چند کار برداشت محصول سیب زمینی شهرستان از شهریور ماه آغاز می شود، اما زمان اوج برداشت از هفته جاری آغاز شده است.

,

محمدرضا عباسپور با بیان اینکه امسال 2 هزار هکتار از اراضی شهرستان که عمده آن ها در رخ و کدکن می باشد، به کشت سیب زمینی اختصاص یافته است، افزود: پیش بینی می شود امسال تا پایان فصل برداشت (نیمه آبان) شاهد 76 هزار تن برداشت محصول باشیم.
وی در ادامه اظهار داشت: اکنون 36 درصد سطح زیرکشت سیب زمینی در کل استان، به این شهرستان اختصاص دارد و میانگین تولید امسال 38 تن در هکتار است.

,
,

عباسپور افزود: در عین حال سرمای 12 شهریور امسال نیز باعث کاهش تولید نسبت به پارسال شده است.

,

به گفته وی: در تربت حیدریه هفت رقم سیب زمینی کشت می شود که عمده ترین آن ها آگریا و فونتانا هستند و 98 درصد کشت نیز به صورت مکانیزه و آبیاری به صورت تیپ یا قطره ای صورت می گیرد و با این شیوه میزان مصرف آب بسیار کاهش یافته و به 7500 متر در هر هکتار رسیده است.

,

وی اظهار کرد: کشت سیب زمینی در جلگه رخ تربت حیدریه علاوه بر درآمدزایی برای کشاورزان، زمینه اشتغال 50 تا 60 کارگر در هر هکتار را زمان فصل برداشت محصول فراهم می کند.

,

عباسپور افزود: بیشتر محصول سیب زمینی برای مصرف به بازارهای تربت حیدریه، مشهد، استان های کشور و کارخانه های چیپس سازی حمل می شود.

,

وی همچنین اظهار داشت: اکنون در شهرستان تربت حیدریه 2 هزار خانوار به کشت سیب زمینی اشتغال دارند.
یکی از کشاورزان نمونه سیب زمینی کار نیز به خبرنگار ایرنا گفت: " اگریا " و " فونتانا " 2 رقم متداول کشت سیب زمینی در این منطقه است، اما ارقام جدیدی نیز بتازگی از هلند و آلمان خریداری شده که اکنون به صورت آزمایشی و در سطح محدود به منطور آزمایش و بررسی کاشته ام.

,
,

احمدرضا شرکت افزود: عمده سیب بذری یا نسل نخست را به کشاورزان هم استانی و از جمله قوچان و چناران و دیگر استان ها نظیر اردبیل و همدان عرضه می کنم.

,

وی گفت: امسال و در فصل کاشت به دلیل قطع بی موقع و مکرر برق و نیز به واسطه آنکه کود اوره در زمان مناسب از سوی کارخانه ها تولید و در نتیجه توزیع نشد، لذا با افت تناژ مواجه شده ام، اما با این وجود با کمک کارشناسان جهاد کشاورزی توانستیم تا حدودی این کاهش تولید را جبران کنیم

,

شرکت با بیان اینکه بیشتر در زمینه تولید سیب زمینی بذری فعالیت دارم، افزود: امسال سطح زیر کشت 110 هکتار است که 70 تا 80 هکتار سیب زمینی بذری و بقیه خوراکی است.

,

بخش رخ شهرستان تربت حیدریه با جمعیت 23 هزار نفر دارای 53 روستا و 47 دهیاری است که 49 روستا از این تعداد بیش از 20 خانوار جمعیت دارند.

,

انتهای پیام/

,

 

,

 

]
کار برداشت سیب زمینی بذری در منطقه جلگه رخ تربت حیدریه از هفته جاری آغاز و بازار کسب و کار اهالی از قبل برداشت و خرید و فروش این محصول، رونق گرفته است.