دوگانه‌ی اصلاحات با مراجع تقلید
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از آناج، نامه‌‌نگاری یک آیت‌الله به آیت‌اللهی دیگر و انتقاد از حضور او در منزل افراد مسئله‌دار و دیدار با یکی از عناصر اصلی فتنه‌ی 88، خاطرِ عده‌ای را برآشفته و آنان گفته‌اند چنین تذکراتی شأن مرجعیت را پایین می‌آورد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, آناج,

فی‌الواقع کسانی سنگ مرجعیت را به سینه می‌زنند که پیش‌تر فتوایِ مراجع را مورد تمسخر قرار می‌دادند و آنان را به‌ روشنفکری دعوت می‌کردند اما هیچ‌یک از آن‌هایی که اکنون عزایِ خدشه به شأن مرجعیت گرفته‌اند، آن زمان در قبال این رویکرد لب به انتقاد نمی‌‌گشودند.

,

البته تضادِ رفتاری و گفتاری این طیف در عدم پذیرش جایگاه مرجعیت در حکومت دینی خلاصه نمی‌شود و هنوز نظریاتی که تقلید را کار میمون می‌پنداشت و یا روزنامه‌ای که کاریکاتور علما را منتشر می‌کرد از حافظه‌ها پاک نشده است.

,

سوال این است، مهاجمان به مرجعیت چگونه به مدافع این جایگاه تبدیل شده‌اند و آیا حاضرند در قبال سایر مراجع نیز چنین رویکردی را اتخاذ نمایند؟! اگر دغدغه‌شان مرجعیت است چرا هنگام حمله‌ی رسانه‌ای محمود صادقی به آیت‌الله مکارم شیرازی سکوت پیشه کردند و گاه نیز در حمایت از اقدام نماینده اصلاح‌طلب تهران دست به‌قلم بردند؟

,

پاسخ روشن است، مرجعیت در نگاه این طیف وقتی به‌نیکی یاد می‌شود که در ساده‌ترین حالت کاری با زاویه‌شان با دین و حکومت نداشته باشد. وگرنه کافیست یک مرجع تقلید از پدرخوانده‌هایشان انتقاد کند، خیلی راحت بیخیالِ شأن، جایگاه و استقلال گفتار او می‌شوند و تا می‌توانند به مرجع تقلید شیعیان جهان می‌تازند.

,

هرچند که مرجعیت، معصومیت نمی‌آورد و بسیاری از مراجع گفته‌اند اعمال و کردارشان قابل نقد است، حال اینکه چگونه نقدِ یک مرجع تقلید شأن او را پایین می‌آورد و رابطه‌ی آن با تئوری دیکاتوریسم چیست، سوالی که اصلاح‌طلبان می‌توانند به آن پاسخ دهند.

,

انتهای پیام/

]
حالا که شرایط را فراهم می‌بینند، بدشان نمی‌آید با ژست دفاع از مرجعیت، نقدِ آیت‌الله یزدی را به‌حاشیه ببرند.