آیا درمانی برای سکته مغزی وجود دارد؟
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ مسعود حجتی از نجات جان بیش از ۹۰ بیمار سکته مغزی با روش درمانی TPA در دانشگاه علوم پزشکی بابل خبر داد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,
 
,
وی با بیان اینکه به صدمات مغزی که به صورت ناگهانی به علت انسداد و یا پاره شدن رگ‌های مغز ایجاد می‌شوند سکته مغزی می‌گویند، تصریح کرد:فلج شدن ناگهانی یک دست و یا یک پا و یا هر دو، منحرف شدن ناگهانی صورت، ایجاد اختلال در صحبت کردن و ادای کلمات، اختلال تعادل ناگهانی و بعضی اوقات سرگیجه و اختلال ناگهانی دید به خصوص یک چشم از علائم سکته حاد مغزی است.
,
 
,
متخصص مغز و اعصاب دانشگاه علوم پزشکی بابل یادآور شد: مردم علائم سکته مغزی را جدی گرفته و با مشاهده کج شدن صورت، اختلال در تکلم و ضعف یک طرفه اندام‌ها سریعا با اورژانس ۱۱۵ تماس بگیرند.
,
 
,
وی افزود: سکته مغزی تا چند سال پیش سومین علت مرگ و میر در دنیا بوده است که در کشور‌های پیشرفته با برنامه ریزی و همکاری سیستم‌های بهداشتی، درمانی و مردم به پنجمین علت تنزل یافته، ولی متاسفانه در ایران و کشور‌های جهان سوم در رده دوم علل مرگ و میر قرار دارد.
,
 
,
متخصص مغز و اعصاب دانشگاه علوم پزشکی بابل با اشاره به اینکه طرح ۷۲۴ توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور جهت آغاز استفاده از فعال کننده پلاسمینوژن بافتی (TPA) در درمان سکته حاد مغزی در بیمارستان‌های منتخب کشور در حال اجرا است، خاطرنشان کرد: مراکزی هستند که به صورت ۲۴ ساعته خدمات لازم جهت بیماران سکته حاد مغزی را ارائه می‌کنند.
,
 
,
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل با اشاره به این که سکته مغزی در مواردی قابل درمان است، گفت: در هنگام وقوع سکته مغزی زمان را نباید از دست داد و سریعا با اورژانس ۱۱۵ تماس بگیرید.
,
 
,
حجتی خاطرنشان کرد: زمان طلایی درمان سکته مغزی با روش درمانی TPA سه ساعت پس از شروع علائم است که بهبودی چشم گیر و قابل ملاحظه‌ای را در ۳۹ تا ۳۶ درصد بیماران به همراه خواهد داشت که لازمه شروع درمان، مراجعه سریع و کمتر از ۳ ساعت به بیمارستان و انجام اقدامات لازم است.
,
 
,
وی با بیان اینکه تا قبل از درمان با TPA هیچ گونه درمان موثری وجود نداشت و براساس اظهارات سازمان جهانی دارو و غذای آمریکا FDA این دارو اولین و تنها راه درمان سکته مغزی حاد ایسکمیک است، یادآور شد:در هر سکته مغزی به طور متوسط ۱.۲ میلیارد سلول مغزی از بین می‌رود، اگر بیمار فوت نکند معادل ۳۶ سال پیر می‌شود.
,
 
,
متخصص مغز و اعصاب دانشگاه علوم پزشکی بابل تصریح کرد: حداکثر زمانی که می‌توان از از این دارو استفاده کرد ۳ ساعت از شروع علائم و در مواردی تا ۴.۵ ساعت است، ولی اگر در یک ساعت اول شروع علائم تزریق شود احتمال بهبودی کامل، بسیار زیادتر و عوارض بسیار کم‌تر خواهد بود.
,
 
,
وی همچنین گفت: براساس اظهارات وزارت بهداشت ایجاد بخش SCU و انتقال سریع بیماران سکته مغزی حاد به این بخش بدون در نظر گرفتن تزریق TPA به تنهایی می‌تواند ۱۸% مرگ و میر را کاهش دهد.
,
منبع: ایسنا
]
سکته مغزی در مواردی قابل درمان بوده به طوری که با روش درمانی TPA سه ساعت پس از شروع سکته، علائم بهبودی چشم گیر و قابل ملاحظه‌ای در ۳۶ تا ۳۹ درصد بیماران مشاهده شده است.