شرایطی که زن حق دریافت مهریه ندارد
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛مصطفی زیرکی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: مهریه، حق مالی است که زوج به پرداخت آن ملزم شده اما در این میان قانون با بیان شرایطی زوج را در پرداخت مهریه مختار کرده و این شرایط تنها مربوط به زوج نیست بلکه زوجه را نیز شامل می‌شود که می‌تواند با حکم قاضی طلاقش را از همسرش بگیرد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,
 
,
وی با بیان این شرایط ادامه داد: طبق ماده 1089 قانون مدنی هرگاه عقد و ازدواج اعم از دائم و موقت بین زوجین به دلایلی باطل شود و زن همچنان دوشیزه باشد، دیگر حق دریافت مهریه ندارد.
,
 
,
زیرکی خاطرنشان کرد: علاوه بر ماده ذکر شده، ماده 1101 قانون مدنی نیز به این امر اشاره کرده که هرگاه عقد زوجین به دلایلی فسخ شود و بین آنها نزدیکی صورت نگرفته باشد، زن مستحق مهر نخواهد بود.
,
 
,
این وکیل دادگستری با بیان اینکه در ماده 1101 قانون مدنی استثنایی برای تعلق مهر به زوجه درنظر گرفته شده است، تصریح کرد: این ماده با اینکه فسخ نکاح و عدم ارتباط زوجین را شرط عدم تعلق مهر به زن دانسته اما عُنن مرد را یکی از مواردی دانسته که نصف مهر در این شرایط به زن تعلق می‌گیرد.
,
 
,
وی اضافه کرد: شرایط فسخ نکاح بدین صورت است که هر یک از زوجین با اثبات اینکه قبل از جاری شدن صیغه نکاح از آن بی‌اطلاع بودند و شریک زندگیشان از او پنهان‌کاری کرده‌است، می‌تواند تقاضای طلاق و جدایی را از دادگاه مورد نظر داشته باشد.
,
 
,
زیرکی با معرفی این شرایط ادامه داد: این شرایط شامل عُنن مرد، بیماری ایدز، آگاهی از بیماری صرع بعد از عقد، عدم سلامت جسمی و روانی همسر، آگاهی از اعتیاد شوهر در صورت شرط ضمن عقد زوجه، آگاهی به عدم توانایی همسر در بارداری، پنهان کردن عیوب قبل از ازدواج و بسیاری از شرایط دیگر که هر یک از طرفین برای درخواست طلاق باید صحت و درستی آن را ثابت کنند.
,
 
,
وی با بیان اینکه تفکر غلطی مبنی بر عدم تعلق مهریه به زن خیانتکار در بعضی افراد شکل گرفته و بسیاری از این تفکر سوءاستفاده می‌کنند، تأکید کرد: مهریه در هر شرایطی متعلق به زن است حتی در شرایط ارتکاب جرم این حق از او ساقط نخواهد شد.
,
 
,
زیرکی در پایان بیان کرد: بسیاری از مردان در دادگاه‌های خانواده، همسر خود را تهدید می‌کنند که اگر راضی به طلاق نشود و مهریه خود را نبخشد با آوردن 4 شاهد و طرح دادخواستی مبنی بر رابطه نامشروع در دادسرا او را به دردسر خواهد انداخت و آبرویش را خواهند برد اما اغلب این مردان نمی‌دانند که حتی با وجود این رابطه نامشروع حق مهریه از زوجه ساقط نخواهد شد.
,
 
,
انتهای پیام
]
وکیل دادگستری با اشاره به شرایطی که در قانون اسلامی زوج را در پرداخت مهریه مختار کرده ‌است، گفت: مهریه حق مالی زن است.