سورتمه بابانوئل‌های خارجی به تبریز رسید!
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از آناج، پاییز بعد از سه فصل پادشاهی بار سفر بسته تا جای خود را به فصل سپید رو بدهد و بسیاری از خانواده‌ها آماده شده‌اند تا با طولانی‌ترین شب سال به استقبال زمستان بروند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, آناج,

بازار تبریز در آستانه شب یلدا علی‌رغم گرانی‌ها پر جنب و جوش است و مردم سعی دارند افزایش نرخ آجیل و میوه شب یلدا را فراموش کنند تا یک شب بیاد ماندنی را در کنار خانواده‌شان داشته باشند.

,

البته در کنار شور و شوق مردم برای شب یلدا، پاساژها و مغازه‌های شهر نیز برای شب کریسمس آماده شده‌اند! درختان کاج، بابانوئل‌های سوار بر سورتمه و جوراب‌های غول پیکر تزئینی از جمله ملزوماتی است که ویترین‌های مغازه‌ها را به قبضه در آورده‌اند. در کنار این وسایل تزئینی لباس‌های مخصوص کریسمس هم رسیده در حالیکه در هیچکدام از این مغازه‌ها چیزی به نام لباس شب یلدا به چشم نمی‌خورد.

,

در اینکه تنوع فرهنگ و آداب و رسوم برای همگان جذاب است شکی نیست و قطعا عید بزرگ مسیحیان نیز جذابیت‌های خاص خودش را دارد اما جای تعجب و صد البته تاسف در آنجاست که فرهنگ و رسوم غربی به قدری بر فرهنگ ما غالب شده که در حال محو کردن آداب خودمان می‌باشد.

,

شاید تا همین چند سال پیش نمی‌توانستیم در شهری مانند تبریز نمودهایی از کریسمس را در این سطح ببینیم و کریسمس در برخی مناطق ارامنه دیده می‌شد اما حال بعد از گذشت زمان این فرهنگ به تمام سطح شهر تبریز رسیده و عده‌ای آن را نماد تجدد و شب چله خودمان را بی کلاس می‌دانند.

,

سورتمه بابانوئل‌ها اگرچه خیلی زود به تبریز رسیده اما خبری از کرسی ننه سرما برای شب چله نیست، جوراب‌های بابانوئل پشت ویترین مغازه‌ها خودنمایی می‌کند در حالیکه رسومات ایرانی و آذربایجانی شب یلدا در کنج پستوها خاک می‌خورد. برخی می‌گویند شادی از فرهنگ خودمان رخت بسته و همین موضوع دلیل استقبال ایرانی‌ها از جشن‌هایی مانند کریسمس و هالووین است اما در کجای دنیا می‌توان مشابهی از جشن شب یلدا و شادی‌های آن در بین خانواده‌ها پیدا کرد؟

,

شاید هم یکی از دلایل این نوع گسترش فرهنگ‌های غربی سلبریتی‌هایی هستند که هر ساله در آستانه کریسمس در کنار درخت کاج تزئین شده عکس‌های یادگاری می‌گیرند و به هموطنانشان این عید را تبریک می‌گویند!

,

القصه اگرچه برخی‌ها چاقو روی گلوی مردم گذاشته و به سمت فرهنگ غربی هولشان می‌دهند اما به همان میزان نیز مردم به رسومات خودشان پایبند هستند اما ای کاش قبل از اینکه این موضوع در طول زمان با رسوخ در خانواده‌ها فرهنگ خودمان را کمرنگ کند مسئولین چاره‌ای به حال آداب و رسوم ایرانی بیاندیشند.

,

انتهای پیام/

]
همزمانی جشن شب یلدا و جشن کریسمس باعث شده مغازه‌ داران تبریزی خیلی زود به استقبال بابانوئل‌ها بروند و ویترینشان را کریسمسی کنند اما خبری از شب یلدا نباشد.