به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به گزارش بلاغ، منصور مجاوری چهارشنبه شب در گردهمایی مدیران و معاونان پشتیبانی آموزش و پرورش شهرستانها و مناطق مازندران که با موضوع «بهبود وضعیت اقتصادی آموزشوپرورش« در باشگاه فرهنگیان ساری برگزار شد، بحث اقتصاد آموزشوپرورش را جاری در تمامی دولتها دانست و اظهار کرد: تمامی دولتها شعار بهبود اوضاع اقتصادی آموزشوپرورش سر دادند اما هیچیک نتوانستند خواسته اصلی آموزشوپرورش را برآورده کنند.
وی آموزش و پرورش را جرقه توسعه اقتصادی، اجتماعی، سیاسی، فرهنگی در هر جامعه برشمرد و افزود: مشکلات و آسیبهای اجتماعی، توسعهای و غیره برخاسته از آموزشوپرورش است اما ریشه مشکلات از آموزشوپرورش شروع نمیشود بلکه ریشه آن از بیتوجهی به آموزش و پرورش است.
مشاور منابع اقتصادی و درآمدی وزیر آموزشوپرورش بزرگترین منبع اقتصادی در هر کشور را منابع انسانی آن دانست و ادامه داد: از آموزش و پرورش با نزدیک به یک میلیون معلّم درسخوانده، توانمند و خلاق چه استفادهای شده است؟ تفکر اقتصادی به دور از تفکر پرورشی، تربیتی و آموزشی نیست؛ درواقع آموزش اگر تغییر ایجاد نکند، ارزشی ندارد و هزینه اعمال شده در واقع از دست رفته است.
این مسئول وزارت آموزشوپرورش، سه پارامتر پول، ترس از مدیر و عشق به کار را عوامل موثر در میزان کارکرد کارمندان برشمرد و گفت: عشق به کار برخاسته از انگیزه است و اگر معلم انگیزه نداشته باشد، نه ترس از مدیر دارد و نه حقوق او کفاف زندگیاش را میکند.
مجاوری همچنین سرمایه انسانی، دانشآموز، خانواده فرهنگیان و قوانین وضع شده را داشتههای آموزش و پرورش قلمداد کرد که باید از آن برای توسعه اقتصادی این دستگاه استفاده کرد و گفت: ماده 18 قانون شوراهای آموزش و پرورش مبنی بر اینکه هر کسی که 200 واحد مسکونی بسازد باید یک فضای آموزشی نیز بسازد را حذف کردند که خیانت به آموزش و پرورش بود.
وی همچنین با بیان اینکه سه طرح حساب یکپارچه مدارس، ساماندهی فضا و مکان آموزش و پرورش و توسعه و تفکر اقتصادی مبنی بر تامین منابع پایدار برای آموزشوپرورش را پیگیری میکنیم، خاطرنشان کرد: بر اساس قانون مصوب و ابلاغ ریاست جمهوری و بر اساس بخشنامه وزارت اقتصاد و دارایی موظف شدیم تا تمامی امکلاکمان را در سامانه متعلق به وزارت اقتصاد و دارایی وارد کنیم.
مجاوری افزود: حدود 106 هزار و 500 مدرسه در سراسر کشور داریم که حدود 99 هزار ملک است البته برخی از این فضاها به دلیل تخریب، نامناسب بودن مکان یا تخلیه روستا غیرفعال است و وزارت آموزش و پرورش در پی ساماندهی و استفاده مفید از این املاک است. راهکار بیست سند تحول بنیادین نیز بحث مدیریت بهینه از ظرفیتها، منابع، امکانات و مسائل اقتصادی است.
مشاور وزیر آموزشوپرورش با تأکید بر اینکه برای استفاده از قوانین ساماندهی و تبدیل به احسن کردن فضاها و امکانات، همکاری مجدانه شهرداریها لازم است، ادامه داد: شهرداریها علیرغم قانون شوراهای آموزش و پرورش، بند ه تبصره 9 قانون برنامه و بودجه سال 1397 با این موضوع همکاری نمیکنند و پروندهها را به کمیسیونهای مختلف ارجاع میدهند.
وی ادامه داد: تا تفکر مسئولان عالی دولت و سیاستگذاران نسبت به آموزش و پرورش تغییر نکند هیچ اتفاقی نمیافتد، مشکل ما تنها پول نیست بلکه نوع تفکر و نگرش روسا و مدیران دولتی است که باید بپذیرند آموزش و پرورش جایگاه اصلی تحول در کشور است چه تحول تولید، چه اقتصادی و چه فرهنگی و چه اجتماعی.
مدیرکل آموزش و پرورش مازندران نیز با بیان اینکه «خلاقیّت و خلّاقسازی» هدف مهم آموزش و پرورش است، گفت: بخشی از خلاقیت دانشآموزان میتواند اکتسابی باشد که آموزشوپرورش میتواند آنرا در دانشآموزان ایجاد کند.
عسکری نیکزاد در این گردهمایی، رسالت آموزش و پرورش را «آموزشِ تربیت» توصیف و تأکید کرد: توقع و انتظار ما توجه به این رسالت و پرهیز از رفتارها و ارتباطات متفرق و پراکنده است که مانع اِشراف کامل به مسائل اداره و مدرسه میشود.
وی افزود: یادگیری حقیقی وقتی حاصل میشود که میان دادههایی که به دانشآموزان منتقل میشود، ارتباط وجود داشته باشد به این معنا که دانشآموز بتواند آگاهانه بین مطالب جدیدی که آموخت و مطالب پیشین، ارتباط منطقی برقرار کند و اگر میان این آموختهها ارتباط برقرار شود، یادگیری و آموزش ما نتیجه و حاصل خواهد داشت وگرنه در حال هدر دادن انرژی خودمان، انرژی و توان دستگاه و همچنین وقت و زمان هستیم.
مدیرکل آموزشوپرورش «ایجاد خلاقیّت و خلّاق کردن دانشآموزان» را مهمترین هدف آموزش برشمرد و گفت: بخشی از خلاقیت دانشآموزان میتواند اکتسابی باشد که آموزشوپرورش میتواند آن را در دانشآموزان ایجاد کند تا بتوانند با توجه به خلاقیت، دادههایشان را تحلیل کنند و به اقتضای زمان و مکان تصمیم درست بگیرند.
انتهای پیام/
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
]