فشار دیپلماتیک آلبانی به ایران برای امتیازگیزی از اسرائیل/ وزارت امور خارجه مسئول واکنش به بدرفتاری اروپایی هاست
[

حسن لاسجردی، عضو شورای سردبیری خبرگزاری خبرآنلاین در گفت و گو با شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ با اشاره به اخراج دیپلمات های ایرانی توسط کشورهای اروپایی، اظهار داشت: اتفاقی که در رابطه با دیپلمات ها افتاده است خیلی موضوع مهمی نیست، زیرا زمانی که کشورها با هم دچار مشکل می شوند و سطح روابطشان تغییر می کند و یا عوامل سیاسی و بهانه هایی وارد می شود، دو طرف به هم حساس می شوند و تلاش می کنند به این وسیله به هم فشار وارد کنند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

 

,

وی تصریح کرد: اروپایی ها این نوع رفتار را دستاویزی قرار دادند تا فشاری که می خواهند را وارد کنند.

,

 

,

کارشناس مسائل منطقه اشاره کرد: در ماه های گذشته اتفاقاتی در رابطه ما با اروپا و برخی از کشورها  افتاده است، یکی از این کشورها آلبانی است.

,

 

,

لاسجردی به آلبانی که یکی از مراکز تجمع گروهک منافقین است اشاره کرد و گفت: از طرف دیگر روابط آلبانی با ایران روابط خیلی خوبی نیست و نکته مهم تر اینکه آلبانی با رژیم صهیونیستی ارتباط خوبی دارد، به این جهت شاید روابط ما با «تیرانا» برای آن ها مهم باشد تا با فشار آوردن بر ایران یا رفتاری که برای اخراج دیپلمات ایران انجام دادند به نوعی به ایران یک فشار دیپلماتیک وارد کنند و از آن طرف از رژیم صهیونیستی امتیاز بگیرند.

,

 

,

وی خاطرنشان کرد: هر چه به این اتفاقات دامن زد و اهمیت داد، آلبانی ها فکر می کنند اتفاق و بازی خیلی مهمی انجام داده اند و به همان اندازه که ایران حساسیت به خرج دهد، آن ها هم خودشان را دارای اهمیت و رفتار حرفه ای می بینند و به همین جهت نتیجه این تمرکز، دقت و واکنش مهم یا واکنشی که از سر اهمیت باشد، به نفع کشور پذیرنده این اقدام نیست و به ضرر آن کشور است.

,

 

,

کارشناس مسائل منطقه بیان داشت: در رابطه با دیگر کشورها و به طور مشخص با اروپا به جهت حساسیت هایی که کشورهای اروپایی ایجاد می کنند، برخی از این مزاحمت ها و یا حساسیت هایی بلاوجه در این مباحث مربوط به حوزه دیپلماسی هر چقدر جمهوری اسلامی ایران رفتار سنجیده داشته باشد و واکنش نداشته باشد گذر زمان بسیاری از مشکلات را حل خواهد کرد.

,

 

,

لاسجردی در پاسخ به این سوال که "آیا اخراج دیپلمات ایرانی از آلبانی آخرین اقدام اروپایی ها خواهد بود؟" گفت: فشار از طریق اخراج دیپلمات ها و عوامل سفارت یک پدیده نوعی نیست که بگوییم یک اقدامی تازه شروع شده است و نقطه پایان دارد، نه این طور نیست؛ این مسئله به نوع روابط و نوع وابستگی ها و از همه مهم تر به ساختار نظام بین الملل و روابط بین کشورها بستگی دارد.

,

 

,

وی به لزوم واکنش وزارت خارجه بعنوان مسئول مستقیم این امر اشاره کرد و گفت: به نظر می رسد این واکنش می تواند اقدام متقابل باشد و در حقیقت شکوایه به کشور مقابل یا اتحادیه ها یا در سطح سخت تر می تواند به کاهش روابط منجر شود که طرف مقابل را تهدید کند.

,

 

,

کارشناس مسائل منطقه عنوان کرد: با توجه به کشورهایی که در این چند ماه با آن ها به مشکل خوردیم، آن ها در گذشته هم نشان دادند که در برخی از مواقع خصوصاً در تنگناها خودشان را دچار مشکل و دچار مسئله می دانند و می خواهند اصطلاحاً از این طریق راه و چاهی را برای فرار پیدا کنند که جمهوری اسلامی باید در قبال آن با متانت برخورد کند و با رفتار سنجیده بتوانیم، نگاه منفی، توطئه یا اقدامی که اروپایی ها می خواهند با آن نتایج مد نظر انجام دهند را کاهش دهیم.

,

 

,

لاسجردی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه "دلیل عدم برخورد متقابل دستگاه دیپلماسی ایران چیست؟" گفت: به طور حتم واکنش وزارت خارجه می تواند شکل های مختلفی داشته باشد که در این رابطه باید ملاحظات وزارت خارجه را دانست.

,

 

,

وی خاطرنشان کرد: امکان دارد وزارت خارجه در ارزیابی های خودش به این نتیجه برسد که در حال حاضر زمان مناسبی برای برخورد نباشد و در زمان دیگری باید پاسخ داد زیرا برخورد های مقطعی یا فوری که با تامل و تعقل نباشد، نتیجه مناسب نخواهد داد.

,

 

,

کارشناس مسائل منطقه اظهار داشت: در حوزه سیاست خارجی صرفاً وزارت خارجه نیست که اقدام کننده است، شورای امنیت ملی نیز به جهت سکان داری سیاست خارجه می تواند اقدام موثری داشته باشد.

,

 

,

حسن لاسجردی افزود: تنها وزارت خارجه نیست که باید اقدام کند؛ مجموعه ای از عوامل هستند که می توانند این مسئله را مدیریت کنند و به طور حتم وزارت خارجه یکی از نهادهایی است که مجری سیاست های اتخاذ شده در حوزه سیاست خارجی است.

,

 

,

وی در پاسخ به این سوال که "کشور آلبانی تا چه اندازه به اسرائیل و آمریکا سرسپردگی دارد؟" گفت: آلبانی یک کشور کوچک است و اروپایی است که در گذر زمان واکنش ها یا دور و نزدیکی سیاسی زیادی داشته است و دارای ثبات در رفتار و حوزه سیاست خارجی نیست، به همین جهت رفتار بسیار متناقضی از این کشور دیده می شود.

,

 

,

کارشناس مسائل منطقه تاکید کرد: دولت آلبانی به جهت نداشتن ثبات مدیریتی و تصمیم گیری در حوزه کلان مدیریت و همچنین حوزه نظام بین الملل، دچار تنوع در رفتار هستند و این به کسانی بستگی دارد که در مدیریت کشور آلبانی دست دارند.

,

 

,

لاسجردی در پایان گفت: به نظر می رسد در حال حاضر کسانی که آلبانی را مدیریت می کنند، با تفکرات غربی بیش تر همراه هستند و لذا نامگذاری خیابان ها و رای دادن های مختلف در سازمان ملل، قطعنامه ها و یا لوایحی که علیه کشورهای دیگر پیشنهاد می کنند، این ها بازی های نظام بین الملل است.

,

 

,

انتهای پیام/ مهرکش

]
کارشناس مسائل منطقه با اشاره به اخراج دیپلمات های ایرانی از کشورهای اروپایی گفت: اخراج دیپلمات ها و عوامل سفارت یک پدیده نوعی نیست و نقطه پایانی ندارد؛ این مسئله به نوع روابط و نوع وابستگی ها و از همه مهم تر به ساختار نظام بین الملل و روابط بین کشورها بستگی دارد.