کرتی، روستایی فراموش شده در شرق هرمزگان/ همسایگان بزرگترین خور خاورمیانه در محرومیت به سر می برند
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل ازهرمز؛شهرستان جاسک به عنوان دهان پر کن پایتخت مکران یکی از مناطق بکر و در عین حال محروم استانی به شمار می رود که داغ ضعف زیرساخت های عمرانی و رفاهی بر پیشانی دارد، چه بسا خانواده های بسیاری تنها به واسطه ارق ملی حاضر به جدایی از زادگاه و میراث آباو اجدادی خود نیستند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, هرمز,

شهرستان جاسک دارای فرهنگ غنی و ارزشمندی است و مردمان این شهرستان ذاتا انسان های متمدن و متحولی از نظر فرهنگی هستند لذا با تمام داشته و ذخایر پیدای و پنهانش تنها پلی برای پیشرفت غیربومیان و مدیران وارداتی است به واسطه فقدان بسیاری از آیتم های اجتماعی، عمرانی، خدماتی و درمانی  تاکنون ارمغانی جز فقر و محرومیت برای بومیانش نداشته است.

,

 

,

, ,

 

,

روستای کرتی یکی از مناطق محروم شهرستان جاسک بشمار می رود که در همسایگی بزرگترین خور خاورمیانه واقع شده با وجود ظرفیت های بی نظیر و بکرش در اوج فقر به سر می برد تا جایی که بسیاری از مردمان استان هم از وجود چنین روستایی بی خبر می باشند.

,

کرتی روستایی دور افتاده از توابع بخش لیردف در فاصله ۱۷۵ کیلومتری جاسک قرار دارد که جمعیت ۹۰۰ نفر را در خود جای داده و از دو محله زرامسر وشهرلاف تشکیل شده است؛ اهالی روستا در اوج متانت و صبوری با فقر امکانات آموزشی،بهداشتی، رفاهی و زیرساختی دست و پنجه نرم می کنند و سایه شوم بیکاری موجب بروز ناهنجاری های اجتماعی از قبیل افزایش نرخ اعتیاد شده است.

,

 

,

شغل آبا و اجدادی ساحل نشینان شرق هرمزگان صیادی و ملوانی است و اهالی کرتی به طبع محیط در زمینه صیادی فعالیت دارند که به واسطه فعالیت کشتی های تجاری و استفاده از روش های غیر اصولی صیادی، فرصت درآمدزایی را از بومیان گرفته است.

,

, ,

صندلی سنگی، کنارچک، ابراهیم نیادی، منبع آب بالا کوه، هیلرو، تله پشت، لب دریا و خورهامانند خورکایرانی، خورحامگ، خورنیکبخت گور، خورحرگی بالاکوه کرتی از جمله مناطق بکر و دیدنی روستای کرتی به شمار می روند.

,

خور کرتی به عنوان بزرگترین خور خاور میانه ظرفیت های بی نظیری برای رونق گردشگری و صنعت توریسم دارد و یا زیرساخت های بوم گردی ،روستای کرتی را به بهشت گردشگران مبدل کرد که این مقوله همچون سایر ظرفیت های شهرستان جاسک بکر و مغفول مانده است.

,

, ,

حسن خادمی، معتمد روستای کرتی شهرستان جاسک با اشاره به نبود امکانات اولیه روستا گفت: روستاهای شهرستان جاسک ازجمله کرتی همچنان فاقد پوشش تلفن همراه است و مردم روستای کرتی به دلیل عدم آنتن دهی تلفن همراه باید برای برقراری یک تماس ساده به روی تپه ها وپشت بام خانه ها بروند.

,

وی اظهار کرد: به واسطه نعمت بزرگ دریا شغل بیشتر مردم صیادی بوده و صید ماهی در کنار سختی هایش با رزق حلالی که به دست صیادان می دهد سختی کار را شیرین تر کرده است.

,

خادمی تصریح کرد: نبود اشتغال پایدار در روستا و سیگنال های تلفن همراه در اولویت دغدغه ساکنان روستای کرتی است که از مسئولان مربوطه انتظار می رود در جهت رفع آن اقدامات لازم را انجام دهند.

,

انتهای پیام/

,

 

]
خور کرتی به عنوان بزرگترین خور خاور میانه ظرفیت های بی نظیری برای رونق صنعت توریسم دارد که همچون سایر ظرفیت های شهرستان جاسک بکر و مغفول مانده است.