ارتودنسی نامرئی( پلاک های شفاف) چیست؟
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ امروزه درمان ارتودنسی دیگر مختص به کودکان و نوجوانان نیست، بلکه اصلاح بهم ریختگی های دندانی بدون محدودیت سنی امکان پذیر است. درمان ارتودنسی در بزرگسالی  منجر به بهبود  ظاهر صورت، لبخند، تکلم و بهبود سلامت دندان ها، لثه و همچنین افزایش اعتماد به نفس می گردد. از طرفی دندان های کج و عدم جفت شدن دندان ها ،منجر به تحلیل لثه و استخوان، پوسیدگی های دندانی، بوی بد دهان، سایش شدید دندان ها به همراه از بین رفتن مینا و در نهایت دردهای مفصل گیجگاهی-فکی و سردرد می گردد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,
 
,
انتخاب های درمانی  در بزرگسالان شامل استفاده از براکت های فلزی، براکت های مدرن Self-ligate مانند سیستم دیمون، براکت های سرامیکی(همرنگ دندان)، براکت های لینگوال( زبانی) و پلاک های شفاف(ارتودنسی نامرئی) است.
,
 
,
 
,
ارتودنسی نامریی (پلاک شفاف) Clear Aligner
,
این روش، یک نوع درمان ارتودنسی بدون استفاده از هر گونه سیم و بند و براکت  است که برای هر بیمار، شامل تعدادی پلاک شفاف می باشد که بر اساس طرح درمان ارتودنتیست معالج و با استفاده از تکنولوژی دیجیتال و چاپ سه بعدی ساخته می شوند.  هر پلاک دارای شماره ای بوده که بیمار به ترتیب  با نظارت پزشک خود از هر یک از آنها به مدت ۲-۳ هفته استفاده می نماید تا دندانهای خود را در یک مسیر از پیش طراحی و تعیین شده در نرم افزار پیشرفته، به محل صحیح خود هدایت کند.
,
 
,
مزایای ارتودنسی نامریی:
,
۱- نامرئی بودن
,
وقتی پلاک های شفاف روی دندانهای بیمار قرار می گیرند به دلیل شفاف بودن، تقریبا غیر قابل روئیت هستند و فقط از فاصله نزدیک و با دقت بیننده، می توانند دیده شوند و این امر، یکی از مزایای اصلی آنها محسوب می شود. 
,
 
,
بسیاری از بیماران، به دلایل مختلف همچون موقعیت شغلی، موقعیت اجتماعی، سن و سال یا هر دلیل دیگر تمایل ندارند روی دندانهای خود، بند و براکت و سیم داشته باشند، از این نوع درمان می توانند استفاده کنند.  افراد با استفاده از پلاک های شفاف می توانند بدون اینکه کسی متوجه شود و بدون اینکه اختلالی در فعالیتهای روزمره آنها، بوجود آید می توانند دندانهای خود را مرتب نمایند و از مزایای داشتن دندانهایی مرتب و زیبا مانند افزایش اعتماد به نفس در انجام فعالیت های شغلی، اجتماعی و خانوادگی می باشد برخوردار شوند.
,
 
,
۲-رعایت بهداشت راحت تر 
,
استفاده از پلاک های شفاف این فرصت را برای بیمار فراهم می آورد تا بتوانند از مسواک و نخ دندان های عادی استفاده کنند. افراد می توانند پس از مصرف مواد غذایی و میوه ها، بدون وجود هر مانعی (براکت و سیم)، ابتدا دندانهایش را خوب مسواک بزند و نخ دندان نیز بکشد و سپس  دوباره پلاک ها را استفاده کنند.
,
۳- رژیم غذایی عادی
,
گاز زدن انواع میوه ( بخصوص انواع هسته دار) و همچنین مواد غذایی مانند ساندویچ، پیتزا و ته دیگ، همواره یکی از علل کنده شدن براکتها و سیمها از دندانهای بیمار است که منجر به طولانی تر شدن زمان درمان می گردد. از آنجا که حین خوردن و آشامیدن، پلاک ها را از دهان خارج می شود نیاز به ملاحظات خاصی وجود ندارد. بدون آنکه نگران جدا شدن براکت ها، از دندانهایش باشید.
,
 
,
 
,
۴- راحتی بیشتر بیمار در حین جلسات درمانی در مطب
,
تنظیمات این نوع درمان در حین مراجعه به مطب، حداقل می باشد-زیرا حرکات دندان از قبل در رایانه طراحی شده اند- بنابراین کار بیمار بسرعت انجام می شود. در ضمن در جلسه اول امکان قالب گیری دهان با دستگاه اسکنر دیجیتال وجود دارد که بسیار راحت تر و دقیق تر روش سنتی قالب گیری با مواد خمیری شکل است. اگر فعالیت و ورزش خاصی را انجام می دهید با استفاده از این روش،به راحتی می توانید آن را دنبال کنید
,
۵- زمان کوتاهتر درمان و تعداد دفعات کمتر مراجعه به مطب از مزایای دیگر این روش است. 
,
معمولا طول دوره درمان با این روش کمتر از یکسال است درحالی که درمان ثابت ارتودنسی بین ۱/۵ تا ۲ سال طول می کشد. تعداد جلسات مورد نیاز برای این نوع روش درمان کمتر و زمان ویزیت کوتاه تر خواهد بود. در ضمن اگر فعالیت و ورزش خاصی را انجام می دهید با استفاده از این روش،به راحتی می توانید آن را دنبال کنید.
,
 
,
البته حائز به ذکر است که تمام مشکلات ارتودنسی دندان ها با این روش قابل انجام نیست و محدودیت های خاص خود را داراست. جهت کسب اطلاعات بیشتر می باییست با متخصص ارتودنسی خود مشورت کنید
,
 
]
ابتدا نگاهی داشته باشیم به درمان ارتودنسی در بزرگسالان. سوالی که بسیاری از افراد دارند این است که آیا ارتودنسی برای افراد بزرگسال هم امکان پذیر است؟