سیگار کشیدن ایرانی‌ها چقدر هزینه دارد؟
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ عبدالرحمن رستمیان معاون اجتماعی فرهنگی دانشگاه علوم پزشکی تهران در نشست خبری که در ارتباط با همایش سیگار و سیاست‌گذاری سلامت محور برگزار شد، اظهار داشت: ۹۰ درصد از سرطان‌های ریه به دلیل استعمال دخانیات به ویژه سیگار ایجاد می‌شود و ۲۵ درصد مرگ‌های ناشی از بیماری‌های قلبی و عروقی نیز به دلیل مصرف سیگار است بیماری‌های پوکی استخوان و خودایمنی نیز می‌توانند ناشی از این مساله باشند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,
وی با اشاره به اینکه استعمال سیگار جهش سلولی ایجاد می‌کند گفت: پیشگیری از مصرف دخانیات امر ضروری به شمار می‌رود که با کاهش تقاضا و عرضه می‌توان در این جهت اقدام کرد و کاهش تقاضا بخشی از آن از طریق آموزش و نصیحت ایجاد می‌شود.
,
 
,
معاون اجتماعی فرهنگی دانشگاه علوم پزشکی تهران بیان داشت: ‌در زمینه کاهش عرضه باید توجه داشت که دسترسی به سیگار باید آسان نباشد و متاسفانه اقدامات درستی در این زمینه در کشور توسط سیاست‌گذاران انجام نشده است.
,
 
,
وی بیان داشت: کنوانسیون مبارزه با دخانیات ۱۲ سال پیش ایجاد شد و بر اساس آن عرضه دخانیات به افراد زیر ۱۸ سال ممنوع است و همچنین نزدیک مدارس نباید این عرضه انجام شود که متاسفانه بسیاری از قوانین این کنوانسیون در ایران رعایت نمی‌شود.
,
 
,
رستمیان گفت: ایرانی‌ها سالانه ۱۰ هزار میلیارد تومان هزینه خرید سیگار و دخانیات می‌کنند که ۳۵ هزار میلیارد تومان هزینه برای درمان بیماری‌های ناشی از استعمال دخانیات است؛ بنابراین پیشگیری از این مساله امری ضروری به شمار می‌رود.
,
 
,
وی ضمن انتقاد از مالیات اندک و دخانیات گفت: سودمندترین مالیات برای کالاهای آسیب‌رسان از جمله سیگار است و سازمان مدیریت، دولت و مجلس باید اقدامات جدی در این زمینه انجام دهند و مالیات را در این زمینه افزایش دهند.
,
 
,
معاون اجتماعی فرهنگی دانشگاه علوم پزشکی تهران بیان داشت: درآمد مالیات اختصاص‌یافته بر دخانیات باید صرف افزایش فضای فیزیکی، پیشگیری از استعمال دخانیات و سلامت افراد به ویژه دانش‌آموزان باشد که ما در همایش سیگار و سیاست‌گذاری‌های سلامت محور این موضوعات را به صورت کامل مطرح و مطالبه می‌کنیم.
,
 
,
وی با اشاره به اینکه کارخانه‌های تولید سیگار در کشور دو برابر شده است، گفت: طی ۱۰ سال گذشته مصرف توتون در کشور از ۲هزار تن به ۱۵ هزار تن رسیده و این مساله ضرورت قانون‌گذاری و پیشگیری از استعمال دخانیات را نشان می‌دهد.
]
ایرانی‌ها سالانه 10 هزار میلیارد تومان سیگار می‌خرند، این در حالی است که 35 هزار میلیارد تومان هزینه درمان بیماری‌های ناشی از استعمال دخانیات است.