بررسی نقش «شهید نواب صفوی» در بیداری اسلامی
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ علیرضا عرب کارشناس مسائل منطقه غرب آسیا در گفتگو با راه آرمان ؛ با بیان اینکه حرکت های آزادی خواهانه، ضد استعماری و عدالت طلب در جهان اسلام دو خصلت برخاسته از فرهنگ اصیل اسلامی منطقه و مردمی بودن را واجد هستند، گفت: این مسئله در اصطلاح سیاسی موسوم به بیداری اسلامی است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, راه آرمان,

وی با اشاره به اینکه «بیداری اسلامی» شاخص ها و خصلت های متنوع و متعددی دارد، عنوان کرد: اما با توجه به اشغال فلسطین و قدس به عنوان قبله اول مسلمانان جهان توسط صهیونیست ها، توجه و تاکید موکد بر آرمان آزادی فلسطین و نابودی اسرائیل از شاخص های راهبردی و هویت بخش جنبش های ذیل بیداری اسلامی محسوب می شوند.

,

این روزنامه نگار ادامه داد:آزادی فلسطین ، از بعد اسلامی، انسانی، فرهنگی،هویتی، تمدنی ،اخلاقی و اقتصادی برای مسلمانان جهان دارای اهمیت و اولویت نخست است.

,

عرب با اشاره به مطلب فوق در خصوص  نقش شهید سید مجتبی نواب صفوی و اقدام فدائیان اسلام در مسأله فلسطین ابراز کرد: از جمله نقش آفرینی ها  می توان به رشد و توسعه اسلام سیاسی در سراسر منطقه بویژه بعد از انقلاب اسلامی ایران اشاره داشت.

,

این کارشناس مسائل منطقه غرب آسیا افزود: «نهضت مقاومت اسلامی» در تاریخ معاصر ایران، توسط شهید سید مجتبی نواب صفوی و حرکت فدائیان اسلام در دهه ۲۰ هجری شمسی آغاز شد و سرانجام در نهضت امام راحل  در دهه ۴۰ هجری شمسی به تکامل رسید که  نهایتا با رهبری قاطع و منحصر به فرد حضرت امام خمینی (ره) منجر به سرنگونی رژیم پهلوی و پیروزی انقلاب کبیر اسلامی شد و فصلی نوین و سراسر شکوه را در تاریخ جهان اسلام رقم زد.

,

این روزنامه نگار ادامه داد: اندیشه اتحاد اسلامی، اخوت اسلامی، بیداری اسلامی، بازگشت به خویشتن، مبارزه با هرگونه ظلم و ستم و نفی شرک و اعتلاء جهان اسلام و بویژه محو رژیم صهیونیستی و آزادی قدس شریف در هسته مرکزی آرمان ها و ارزشهای نهضت های و حرکت های ذیل بیداری اسلامی قرار دارد.

,

وی تأکید کرد: در ایران شاخصه های فوق برای اولین بار و بطور کامل و یکجا، مشخصا در حرکت فدائیان اسلام به رهبری منحصر به فرد شهید بزرگوار سید مجتبی نواب صفوی متجلی شد و از این حیث فدائیان اسلام به رهبری شهید نواب صفوی پیشگام و هدایت گر بودند.

,

عرب گفت: در واقع آغازگر اسلام سیاسی، اعتقاد به تشکیل حکومت اسلامی و اتخاذ راهبرد مقاومت همه جانبه مسلحانه و غیر مسلحانه در مسیر آرمان ها، در تاریخ معاصر ایران حرکت فدائیان اسلام به رهبری نواب صفوی بود.

,

این کارشناس مسائل غرب آسیا بیان کرد:امواج «اسلام سیاسی» بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در سال ۱۳۵۷ هجری شمسی به ایران منحصر نشد و از مرزهای ایران فراتر رفت و آنچه اکنون موسوم به «بیداری اسلامی» شده است با پیروزی انقلاب اسلامی در ایران گسترده تر شده و قوت و توان روزافزون پیدا کرد.

,

وی اظهار کرد: امواج بیداری اسلامی و اسلام سیاسی با گسترش و تعمیق در سطح جهان اسلام علی رغم تمام دشمنی و موانع موجود ، به تهدیدی پایدار برای رژیم صهیونیستی تبدیل شد و تمامی معادلات راهبردی آن را یکسره برهم زد و اکنون نیز امواج بیداری اسلامی  تمامی جوامع و کشورهای اسلامی را البته با درجه شدت و عمق متفاوت، متاثر کرده است.

,

این روزنامه نگار با بیان اینکه کشورهایی چون لبنان، سوریه، عراق، افغانستان، یمن و فلسطین در هسته اولیه امواج بیداری اسلامی جای دارند، عنوان کرد: فرهنگ اصیل مقاومت اسلامی در تمامی سطوح و لایه های جامعه آنها درونی شده و ریشه دوانده است و بقیه کشورهای اسلامی هم هریک به نوعی از فرهنگ بیداری اسلامی متاثر شده اند.

,

عرب گفت: فلسطین و فلسطینیان که در خط مقدم مبارزه با رژیم صهیونیستی قرار دارند با تکیه بر فرهنگ و گفتمان مقاومت اسلامی حماسه رقم زدند و گذشته تلخ توام با شکست های متوالی و رنج جانفرسای تحت اشغال بودن را به لطف درونی کردن فرهنگ مقاومت اسلامی به فراموشی سپردند.

,

این کارشناس مسائل غرب آسیا با اشاره به اینکه بعد از انقلاب اسلامی امواج بیداری اسلامی در کنار توسعه طولی و کمی، رشد عمقی و کیفی نیز پیدا کرد، ابراز کرد: اکنون اسلام انقلابی دارای ابعاد راهبردی و متنوع نظامی، سیاسی، حقوقی، اقتصادی، دینی، رسانه ای و تبلیغی، جمعیتی، امنیتی و اطلاعاتی و …است.

,

وی با بیان اینکه حمایت همه جانبه از مساله فلسطین ، انتفاضه قدس و مقاومت در یک محیط راهبردی علیه اسرائیل ، ابعاد مختلف و پایدار خواهد داشت، تصریح کرد: درابعادسیاسی،حقوقی،نظامی،اقتصادی،جمعیتی،رسانه ای و تبلیغی و… از مقاومت فلسطین یک حمایت پایدار محسوب می شود که می تواند بیشترین فشارها را در حوزه های گوناگون و جبهه های مختلف بر رژیم صهیونیستی و متحدین آشکار و پنهانش وارد کند.

,

عرب ادامه داد: رشد و توسعه کمی و کیفی اسلام سیاسی در منطقه ، تحولات سال های اخیر منطقه غرب آسیا (خاورمیانه) و توطئه های غربی_صهیونیستی  متاسفانه ، آسیب هایی نیز برای اسلام سیاسی و بیداری اسلامی به دنبال  داشته است که باید در بررسی های دقیق و موشکافانه آسیب شناختی بررسی گردد.

,

این روزنامه نگار اظهار کرد: بعضی از گروه های اسلامی در اثر تحولات اخیر منطقه و تلاشها و توطئه های فرصت طلبانه برخی از کشورهای منطقه (مثل سعودی امارات ترکیه و قطر ) به منظور سو استفاده از  جنبش های اسلامی و مقاومت فلسطین در راستای مقاصد انحرافی خود و معامله با طرف غربی و اسرائیلی، دچار بحران هویت و انحراف از خط اصیل اسلام سیاسی شده اند.

,

این کارشناس مسائل غرب آسیا با بیان اینکه فلسطین قطب نمای بیداری اسلامی  است، افزود: بنابراین حمایت مدبرانه، سنجیده و خردمندانه از آرمان آزادی فلسطین و قدس شریف، هویت جریانات و گروه های اصیل اسلامی را مشخص خواهد کرد و آرمان فلسطین و آزادی قدس شریف ، قطب نمای بیداری اسلامی است و محل وحدت مسلمانان است.

,

عرب گفت: هر چه بر فلسطین تاکید کنیم بر وحدت مسلمانان تاکید کرده ایم و  یکی از مهمترین آرمان ها  و اهداف  بیداری اسلامی ایدئولوژیک بوده و آن آزادی فلسطین و محو اسرائیل است.

,

وی ادامه داد: هر چه بر فلسطین تمرکز کنیم بر وحدت جهان اسلام تمرکز کرده ایم و فلسطین قطب نمای بیداری اسلامی است و اسلام هویت ملت های منطقه است و بنابراین نپرداختن به آرمان فلسطین نشانگر از خودبیگانگی انقلابات و جنبش های غیر اسلامی یا منحرف بوده و به  بحران هویت آنها منجر خواهد شد.

,

این کارشناس مسائل غرب آسیا در پایان خاطر نشان کرد: بنابراین در یک نگاه کلی تاکید بر آرمان فلسطین و آزادی قدس شریف محل تمایز و تشخیص حرکت های اصیل اسلامی از سایر حرکت ها و جریانات غیر اصیل ،  التقاطی و منحرف  موجود در جهان اسلام است و خورشیدی که نواب صفوی و یاران با وفایش برافروختند خاموش شدنی نیست.

,

انتهای پیام/

]
عرب با اشاره به مطلب فوق در خصوص نقش شهید سید مجتبی نواب صفوی و اقدام فدائیان اسلام در مسأله فلسطین ابراز کرد: از جمله نقش آفرینی ها می توان به رشد و توسعه اسلام سیاسی در سراسر منطقه بویژه بعد از انقلاب اسلامی ایران اشاره داشت.