جذب۶۰۰سرباز وظیفه نخبه‌ به وزارت صمت تا پایان سال
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ دکتر برات قبادیان با اشاره به تفاهم‌نامه امضا شده میان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و ستاد کل نیروهای مسلح، افزود: بر اساس این تفاهم‌نامه از سال جاری ۲ هزار نفر از نخبگان به جای آنکه خدمت سربازی خود را در نیروهای مسلح باشند، ۶ ماه تا یک سال آخر سربازی خود را با معرفی معاونت علمی در شرکت‌های دانش‌بنیان سپری می‌کنند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,
 
,
وی با بیان اینکه این تفاهم‌نامه از سال جاری با معرفی ۲ هزار نفر آغاز می‌شود، خاطر نشان کرد: به تدریج در طول سال‌های آتی این میزان افزایش می‌یابد تا به سقف ۱۰ هزار نفر ارتقا یابد.
,
 
,
قبادیان با بیان اینکه که معاونت علمی یک ستاد است و کارهای اجرایی را در اختیار ندارد، ادامه داد: معمولاً اقتصاد در اختیار وزارتخانه‌ها از جمله وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت قرار دارد، ضمن آنکه حدود ۳۴ درصد GDP کشور مربوط به این بخش می‌شود؛ به این معنا که یک سوم اقتصاد کشور در اختیار بخش صنعت، معدن و تجارت است.
,
 
,
معاون فناوری وزارت صنعت، معدن و تجارت یادآور شد: از این رو بر اساس توافقی که با معاونت علمی داشتیم، مقرر شد که یک سوم از ۲ هزار دانش‌آموخته‌ای که قرار است به ستاد کل نیروهای مسلح معرفی کند، به وزارت صنعت، معدن و تجارت معرفی کند.
,
 
,
وی یک سوم این تعداد را حدود ۶۰۰ نفر ذکر کرد و گفت: زمانی که قرار است تعداد معرفی شدگان معاونت علمی به ستاد کل نیروهای مسلح افزایش یابد، ما قابلیت جذب تا ۲ هزار نفر را داریم.
,
 
,
قبادیان، با بیان اینکه در سال جاری توافق شده است که از تعداد ۲ هزار نفر معرفی شدگان، تعداد ۶۰۰ نفر به این وزارتخانه معرفی شوند، خاطر نشان کرد: این وزارتخانه طرحی به نام طرح "تاپ" (توانمندسازی، تولید و توسعه اشتغال پایدار) را در دستور کار دارد و هدف آن رساندن منابع انسانی دانش پایه به بنگاه‌های اقتصادی، صنعتی و معدنی است.
,
 
,
بیشتر بخوانیم:
,
طرح جدید «سربازی» به مجلس می‌آید
,
وی هدف از در اختیار قرار دادن نیروهای انسانی متخصص به بخش‌های صنعتی را انجام فعالیت‌های مرتبط با تحقیق و توسعه دانست و یادآور شد: آنچه که تاکنون در بخش اقتصاد کشور مورد غفلت قرار گرفته است، بخش‌های R&D (تحقیق و توسعه) و D&D (طراحی و توسعه) بوده است.
,
 
,
به گفته وی در حال حاضر بنگاه‌های اقتصادی متوجه شده‌اند که بدون انجام تحقیق و توسعه شرایط فعلی خود را نمی‌توانند حفظ کنند، چه برسد به اینکه در آینده بخواهند قابلیت رقابت‌پذیری داشته باشند.
,
 
,
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت خاطر نشان کرد: ما با معرفی سرباز وظیفه‌های دانش‌آموخته به بنگاه‌های اقتصادی سعی داریم که این افراد به کار تحقیق و توسعه بپردازند. علاوه بر آن اقدام به انتشار فراخوانی برای بخش‌های صنعتی در این زمینه کردیم و حدود ۷۰۰ نفر از بخش‌های صنعتی برای همکاری با این دانش آموختگان استقبال کردند.
,
 
,
وی در عین حال با تاکید بر اینکه طرح "تاپ" فراتر از جذب ۶۰۰ سرباز امریه است، اظهار کرد: در حال حاضر منابع انسانی بزرگی مانند دانشجویان ارشد و دکتری را در اختیار داریم؛ ولی از آنها در اقتصاد استفاده نمی‌شود و طرح "تاپ" می‌گوید که از یک طرف بنگاه‌های اقتصادی باید مشکلاتی که نیاز به تحقیق دارند، فهرست شود و این فهرست در سامانه تاپ که در روز ۲۲ بهمن ماه رونمایی خواهد شد، بارگذاری شود.
,
 
,
قبادیان با بیان اینکه در این سامانه ۱۰۰ هزار بنگاه اقتصادی ثبت‌نام و نیازهای صنعتی که نیاز به تحقیق و توسعه دارد، بارگذاری خواهد شد، ادامه داد: سرباز وظیفه‌های دانش‌آموخته بر اساس تخصص، به منظور انجام خدمت وظیفه جذب بنگاه‌های اقتصادی مرتبط خواهند شد.
,
 
,
معاون فناوری وزارت صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه در طرح "تاپ" به دانشجویان دکتری و کارشناسی ارشد را " دانشجو تاپ" و اساتید دانشگاه‌های این طرح را "استاد تاپ" می‌گوئیم، خاطر نشان کرد: زمانی که اساتید و دانشجویان می‌خواهند عنوانی برای پایان‌نامه و یا رساله خود پیدا کنند، به این سامانه مراجعه می‌کنند و بر اساس نیاز بخش‌های صنعتی اقدام خواهند کرد.
,
 
,
وی طول مدت انجام پایان‌نامه در این طرح را حداقل ۶ ماه و رساله دکتری را حداقل ۱۸ ماه عنوان کرد و گفت: این افراد رساله و پایان‌نامه‌های خود را در همان واحدهای تحقیق و توسعه بنگاه‌های اقتصادی مورد نظر اجرایی خواهند کرد.
,
 
,
قبادیان، دانش‌بنیان کردن محصولات تولیدی بنگاه‌های اقتصادی، تقویت واحدهای تحقیق و توسعه بنگاه‌های اقتصادی و اشتغال نیروهای تحصیلکرده در بنگاه‌های اقتصادی را از مزایای اجرای این طرح ذکر کرد.
,
 
,
وی با تاکید بر اینکه ۶۰۰ نفر سرباز وظیفه تا پایان سال جاری به این وزارتخانه معرفی می‌شوند، در خصوص حقوق و دستمزد سربازان دانش‌آموخته این طرح توضیح داد: حقوقی از سوی ستادکل نیروهای مسلح پرداخت می‌شود و این حقوق قانونی این افراد است؛ ولی خارج از آن با رضایت طرفین می‌توان قرارداد دیگری برای پرداخت دستمزد به این افراد منعقد کرد.
,
 
,
منبع: ایسنا
]
بر اساس تفاهم با معاونت علمی‌وفناوری ریاست‌جمهوری، قرار است تا پایان سال ۶۰۰ نفر سرباز نخبه به وزارت صمت جذب شوند.