زندگی‌ام را مدیون «گل نرگس» هستم/ برداشت ۳۵۰ هزار شاخه گل در زمین ۳۰۰۰ متری در جهان سابقه ندارد!
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از بلاغ، اکبر متولی ۶۰ سال سن دارد و از ۱۶ سالگی به کشت گل نرگس پرداخته است، دیگر سن و سالی از او گذشته است و برخلاف میل درونی‌اش دیگر توان ادامه ی این راه را ندارد.

وی در حاشیه نخستین جشنواره گل نرگس در شهرستان جویبار طی گفت‌وگویی با خبرنگار ما اظهار کرد: کشت گل نرگس را از هزار متر زمین شروع کردم و تا ۱۸ هزار متر رساندم، روزی عمده فروش گل نرگس بودم و می‌توانم بگویم پدر گل نرگس ایران هستم؛ اما به‌دلیل اینکه سن و سالی از من گذشته دیگر می‌خواهم به کارم خاتمه دهم.

متولی افزود: بنده در ۳ هزار متر زمین ۳۵۰ هزار شاخه گل نرگس می‌چیدم که در جهان سابقه ندارد.

این تولیدکننده گل نرگس با اشاره به درآمد خوب کاشت گل نرگس گفت: با کاشت گل نرگس در هر هزار متر زمین می‌توان از سال دوم ۱۰ الی ۱۵ میلیون تومان بهره‌برداری کرد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, بلاغ,
,
,
,
,
,
,
, ,


زندگی‌ام را مدیون گل نرگس هستم
قهرمان نظری از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان گل نرگس با بیان اینکه کشت گل نرگس را از 30 سال پیش آغاز کرده است اظهار کرد: پس از پایان دوره خدمت سربازی به تشویق همسرم کاشت گل نرگس را از زمینی به مساحت یک هزار متر و با 150 کیلوگرم پیاز این گل آغاز کردم.

وی بااشاره به اینکه زندگی ام را مدیون گل نرگس هستم بیان کرد: امروز با تلاش و همراهی خانواده‌ام توانسته‌ام 5 هکتار از زمین را به زیرکشت گل نرگس ببرم.

این تولیدکننده گل نرگس بیان کرد: تکثیر پیاز گل نرگس از اوایل تیرماه آغاز و تا پایان شهریور ماه ادامه دارد که در این مقدار زمین می‌شود سالانه یک میلیون شاخه گل را تولید کرد.

نظری تصریح کرد: سالانه 40 تن پیاز گل نرگس در مزرعه تولید می‌کنم که 10 تن آن را برای کاشت زمین‌های خودم و مابقی را به استان‌های دیگر صادر می‌کنم.

وی با بیان اینکه در این کار برای یک هزار نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم اشتغالزایی ایجاد می‌شود گفت: از زمان آغاز تکثیر پیاز گل نرگس تا زمان برداشت این گل روزانه بین 5 تا 15 نفر دراین مزارع مشغول به کار هستند.

تولیدکننده گل نرگس نبود صنایع تبدیلی را یکی از مشکلات کشت گل نرگس دراین منطقه دانست و افزود: گل‌هایی که تولید می‌کنیم بهترین کیفیت را در کشور دارد ولی به دلیل نبود صنایع تبدیلی و کوتاه بودن عمر گل مجبوریم به صورت خام به فروش برسانیم.

نظری خاطرنشان کرد: اگر صنایع تبدیلی دراین بخش وجود داشت می‌توانستیم از این گل بهره‌وری های زیادی در حوزه دارویی و عطر و ادکلن استفاده کنیم که امیدوارم با برگزاری این جشنواره شرایط برای حضور سرمایه‌گذاران دراین بخش فراهم شود.

وی در پایان گفت: اگر کسی علاقه‌مند به کار در این حوزه باشد می‌توانم بگویم درآمد آن بیش از کشت گندم و کلزا و سایر محصولات است.

صرفه اقتصادی تولید گل نرگس بیش از گندم و برنج است
حسین نظری کردکلائی ۵۲ سال دارد و بیش از ۳۵ سال است که به کشت گل نرگس در ۵ هکتار مشغول است.

وی طی گفت‌وگویی با خبرنگار ما کشت گل نرگس را در مقایسه با محصولات زراعی دیگر از جمله گندم و برنج بدون دردسر و پرمنفعت دانست.

نظری از جمله مشکلات این شغل را در فروش آن و نبود صنایع تبدیلی در استان و اینکه مجبور است برای فروش عمده گل‌ها به استانهای دیگر عنوان کرد.

وی بیمه نبودن گل نرگس را از دیگر مشکلات این بخش عنوان کرد و افزود: در طول ۴۵ روز برداشت گل نرگس حدود ۴۰۰ هزار شاخه به تهران ارسال می‌کنیم.

این تولیدکننده گل نرگس ادامه داد: از ۲۰ آذر لغایت ۴۵ روز بعد زمان چیدن گل نرگس است اما از خرداد تا آبان که زمان برداشت پیاز گل نرگس است پیازهای کل مازندران را می‌خرم و به تمام کشور ارسال می‌کنم.

نظری با بیان اینکه کشت گل نرگس به آبدهی نیازی ندارد، این شغل را بدون دردسر و به‌صرفه ذکر کرد.

انتهای پیام/

,
, زندگی‌ام را مدیون گل نرگس هستم, زندگی‌ام را مدیون گل نرگس هستم,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
, صرفه اقتصادی تولید گل نرگس بیش از گندم و برنج است, صرفه اقتصادی تولید گل نرگس بیش از گندم و برنج است,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
]
تولید کنندگان گل نرگس در شهرستان جویبار با بیان اینکه صرفه اقتصادی تولید گل نرگس بیش از گندم و برنج است بر فراهم شدن زمینه حضور صنایع تبدیلی در این حوزه تأکید کردند.